Cruiseschepen én evenementen in de cruiseterminal van Amsterdam (PTA)
Passenger Terminal Amsterdam (PTA) staat voor vele Nederlanders bekend als de cruiseterminal van Amsterdam. Vele prachtige cruiseschepen meren aan op loopafstand van het Centraal Station aan het IJ. Ondanks dat de reiswereld het soms moeilijk heeft, is het cruisen nog steeds een belangrijke groeimarkt. Naar aanleiding van de 1000e aankomst van een cruiseschip bij PTA interviewde cruisereiziger.nl de directeur van PTA, René Kouwenberg.
De Amsterdamse cruiseterminal draagt ook bij aan het feit dat steeds meer Nederlanders gaan cruisen. Steeds meer cruiseschepen leggen aan in Amsterdam. Ook het aantal cruiseschepen dat turnarounds maakt, het op dezelfde dag ontschepen en inschepen van nieuwe cruisepassagiers, groeit gestaag in Amsterdam. “In 2008 hadden we met 117 schepen een groei van 50% ten opzichte van het jaar daarvoor”. “Vorig jaar waren er iets minder schepen in Amsterdam, maar dit jaar hebben we er al 123 op de lijst staan”, zegt René. Een nieuw record! De laatste jaren komen er vooral grotere en vollere schepen naar Amsterdam en dat is gunstig. Er is een aantal jaar geleden berekend dat een gewone aankomst van een cruiseschip gemiddeld 325.000 euro opbrengt, een turnaround zelfs 600.000 euro.
Hard werken op een dag
PTA zorgt met een team van tien mensen voor de ontvangst van al deze cruiseschepen. “De dutymanagers zijn altijd druk bezig om alles te regelen voordat een schip aankomt”. Er moet vooral worden afgestemd: “Er zijn veel mensen aan het werk op zo’n dag, touroperators, scheepsagenten, security, koffers die van het schip af en op moeten, bussen, taxi’s en de vrachtwagens die de schepen moeten bevoorraden”. PTA is verantwoordelijk voor het gebouw en voor het coördineren van al deze werkzaamheden. Zeker bij een turnaround is het druk, binnen twee en half uur moeten de ontschepingspassagiers weg zijn voordat de nieuwe cruisepassagiers binnenlopen. “Aan het einde van de dag als alle passagiers zijn ingescheept en de laatste bagageluiken dicht zijn, is het doodstil”, zegt René met een voldaan gevoel, als alles op zo’n dag weer op rolletjes is verlopen.
Uitbreiding voor de cruiseterminal zelf?
Lang geleden realiseerde het Amsterdamse gemeentebestuur zich, dat er voor de cruisemarkt in Amsterdam betere faciliteiten moesten komen. In 2000 opende de huidige PTA. René Kouwenberg werd daarna al snel directeur. Van een functie in het hotelwezen maakte hij de overstap naar de nautische wereld.
De cruiseterminal groeit zo hard dat de directeur het liefst een tweede cruiseterminal gebouwd ziet worden. “Het zou zonde zijn om nee te zeggen tegen cruiseschepen omdat we vol liggen bij de huidige PTA”. Zeker voor turnarounds biedt de Coenhaven (met 700 meter kade) veel mogelijkheden. De toekomstige cruisecalls van 1 dag kunnen dan naar het centrum van Amsterdam, bij de huidige PTA aanmeren. De mensen die inschepen kunnen direct vanuit Schiphol naar de Coenhaven of naar een hotel in Amsterdam als ze een paar dagen eerder komen. “Echter vanwege de huidige economie is het erg moeilijk om de plannen voor een tweede cruiseterminal gerealiseerd te zien”. “Maar zonder tweede cruiseterminal zal Amsterdam niet veel meer kunnen groeien”.
1000e cruiseschip
PTA promoot zich met Rotterdam, IJmuiden en Vlissingen graag op de cruisebeurzen zoals de Seatrade in Miami. Bezoeken aan rederijen en het vormen van allianties moeten er voor zorgen dat Nederland op de kaart staat als cruisebestemming. Dit alles heeft er voor gezorgd dat er duidelijke groei zit bij cruisemaatschappijen die Amsterdam bezoeken. “We zien vooral groei bij Aida Cruises, MSC Cruises en de Holland America Line voor 2012”. Aida Cruises wordt steeds meer een belangrijke speler. Toevallig of niet, het 1000e cruiseschip dat PTA gaat ontvangen, is de AIDAsol van Aida Cruises. Het gloednieuwe schip, die de week ervoor wordt gedoopt in Kiel, is 15 en 16 april in Amsterdam. “We gaan er een feestje van maken met wat festiviteiten voor de passagiers”, vertelt René enthousiast. “De burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan gaat het schip ontvangen en een havenschildje uitreiken”. De cruiseterminal geeft zelf aan cruiseschepen een Delfsblauw tranenflesje waar zeelui van vroeger de tranen van hun geliefden in opborgen.
Evenementen
Naast de ontvangst van cruiseschepen richt de cruiseterminal zich ook expliciet op het binnenhalen van evenementen. “Weliswaar is het cruiseseizoen steeds langer, maar alleen van cruiseschepen kan PTA niet bestaan”. Het wordt steeds uitdagender om grote evenementen te combineren met cruiseschepen. De ene dag wordt een evenement opgebouwd, de volgende dag komt een cruiseschip binnen en de dag daarna vindt het evenement plaats. “Erg druk om te combineren maar mooi om te zien en ook hier spelen de dutymanagers een belangrijke rol” vult Kouwenberg aan.
Samenwerking voor de toekomst
De cruiseterminal groeit en moet blijven groeien. Vandaar dat PTA met een aantal andere havens in Westeuropa, onder de noemer van de Atlantic Alliance, nieuwe cruiseroutes ontwikkelt. “Tussen Hamburg en Lissabon liggen mooie havens en dus vaarschema’s waarin je bijvoorbeeld vier verschillende hoofdsteden kunt aandoen”. Cruisemaatschappijen als Aida Cruises en Holland America Line bieden deze routes nu dan ook aan. Samen optrekken blijft belangrijk voor de Nederlandse cruisehavens, maar gezonde concurrentie is er ook. “De huidige vier cruisebestemmingen zijn nu zeker voldoende om cruiseschepen in Nederland te ontvangen”.
Interview door Miriam Weeda