De grote scheepsbouwers ter wereld in Europa: STX Europe/Chantiers de L’Atlantique
Het ene na het andere schip werd de afgelopen jaren opgeleverd vanuit de grote bouwdokken van Europa. Er lijkt geen einde aan te komen. Amerikaanse en Europese cruisemaatschappijen laten hun cruiseschepen vrijwel allemaal bij een van de grote bouwers in Europa bouwen. Welke zijn dat en wat maakt ze zo bijzonder? In deze serie zoomen we in bij deze scheepsbouwers. Na de Meyer Werft in de eerste aflevering, deze keer een blik op Chantiers de l’Atlantique.
Chantiers is gelegen in Frankrijk, in St. Nazaire, aan de Franse westkust. Het terrein is zeker 1 vierkante kilometer groot en omvat vrijwel alle facetten en daardoor wordt een schip vrijwel geheel in St. Nazaire geconstrueerd.
Bijzonder is dat een afdeling van het bedrijf zich helemaal heeft gespecialiseerd in het bouwen van hutten en kant en klare kamers. Niet alleen voor cruiseschepen maar voor elk schip en zelfs aan land waar nodig ook.
Overname
Concurrent Fincantieri wilde graag een meerderheidsbelang bij STX France, maar de Europese politiek is met een onderzoek bezig. In de tussentijd veranderde STX France na een failissement in oktober 2017 haar naam naar Chantiers de L’Atlantique. De orders voor nieuwe cruiseschepen blijven binnenkomen en het ziet er goed uit voor de werf met mega-orders van Royal Caribbean Group en MSC Cruises.
De komende schepen staan in de planning: (niet compleet)
2019
MSC Grandiosa (oktober)
2020
Celebrity Apex
MSC Virtuosa
2021
Celebrity Beyond
Oasis klasse schip
2022
MSC World Europa
2023
Celebrity Ascent
Lees meer over de andere scheepsbouwers:
Hoe wordt een cruiseschip gebouwd? Bekijk het ook op ons Youtube kanaal:
[yotuwp type=”playlist” id=”PLuWxNd_mJTvsDl484lzCnDagygNYFwxJo” pagination=off” player=”mode=popup” player=”mode=popup”]