Rechten voor cruisereizigers vastgelegd in “Bill of Rights”
De cruisemaatschappijen die zijn aangesloten bij de CLIA (Cruise Lines International Association) hebben zich geconformeerd aan een statuut waarin de rechten voor iedere cruisepassagier zijn opgenomen. Deze “bill of rights” is direct van kracht. In feite betekent dit dat de cruisepassagier bepaalde rechten heeft in geval er een mechanisch defect of andere incidenten plaatsvinden op een cruiseschip tijdens een cruise. De volledige tekst is na te lezen op de site van CLIA. De rechten zijn:
- het recht om het schp te verlaten aan de kade wanneer levensbehoeften als voedsel, water, sanitaire voorzieningen en medische zorg niet meer adequaat kunnen worden aangeboden
- bij een annulering voor een cruise vanwege mechanische problemen krijgen passagiers een gedeelte of de volledige cruise som terug
- het recht op medische zorg tot medische zorg van de wal beschikbaar is
- tijdige updates en stand van zaken (techniek & routewijzigingen) bij mechanische problemen of noodgeval
- het recht op getraind personeel die om kan gaan met noodsituaties en evacuaties
- het recht op een nood stroom voorziening bij een stroomstoring in de hoofdgenerator
- het recht op vervoer naar de inschepingshaven in het geval de cruise voortijdig wordt beëindigd door een mechanisch probleem
- het recht op een overnachting wanneer onverwacht ontscheept moet worden en er overnacht moet worden in een niet geplande haven in het geval van een mechanisch probleem
- een gratis telefoonnummer vermeld op de website van de cruisemaatschappij waar naar toe gebeld kan worden voor vragen over de bedrijfsvoering van het schip
- de publicatie van deze Bill of Rights op de website van de cruisemaatschappij