De grootste scheepsbouwers ter wereld: Mitsubishi
Het ene na het andere schip werd de afgelopen jaren opgeleverd vanuit de grote bouwdokken van Europa. Er lijkt geen einde aan te komen. Amerikaanse en Europese cruisemaatschappijen laten hun cruiseschepen vrijwel allemaal bij een van de grote bouwers in Europa bouwen. AIDA Cruises maakte een aantal jaar een verrassende keuze door twee van haar nieuwste schepen buiten Europa te bouwen bij Mitsubishi in Japan.
De werven van Mitsubishi zijn onderdeel van een groter bedrijf, Mitsubishi Heavy Industries. Het bedrijf heeft verschillende takken waarin ze gespecialiseerd zijn. Onderdelen van vliegtuigen, tanks en schepen worden allemaal geproduceerd door Mitsubishi.
De werven van Mitsubishi liggen in Nagasaki, Kobe en Shimonoseki in Japan. Ze bouwen bijvoorbeeld tankers, ferry’s en ook cruiseschepen. De afgelopen jaren zijn een handjevol cruiseschepen door Mitsubishi in Nagasaki gebouwd.
Als eerste cruiseschepen werden de Fuji Maru (1989) en de Nippon Maru (1990) afgeleverd. Beide maken momenteel korte en langere cruises voor de Japanse markt.Voor Crystal Cruises werd de Crystal Harmony gebouwd, tegenwoordig bekend onder de naam Asuka II en ook voornamelijk voor de Japanse markt bestemd. Voor Princess Cruises werden de Diamond Princess (2004) en de Sapphire Princess (2004) gebouwd.
De afgelopen jaren bestond de orderportefeuille uit twee schepen voor Aida Cruises. Daarmee werd de lijn doorgezet voor de Carnival Group, waarvan Princess en Aida Cruises beide onderdeel zijn. De Aida schepen worden opgeleverd in 2015 en 2016. Helaas werden beide schepen met zeer veel vertraging opgeleverd, wat er voor zorgde dat nieuwe grote orders uitbleven.
Klik hier voor de website van Mitsubishi scheepsbouw.