Cruisemaatschappijen schieten Filipijnse bevolking te hulp
Diverse cruisemaatschappijen hebben hun medeleven geuit met de gewonden en nabestaanden van de slachtoffers van de nationale ramp op de Filipijnen. Er wordt gevreesd dat minstens 10.000 mensen zijn omgekomen door orkaan Haiyan. Meer dan 600.000 mensen zijn dakloos geraakt. De rederijen laten via persberichten en berichten op Facebook weten dat ze de Filipijnse bevolking en met name haar Filipijnse bemanning en haar familie en vrienden in het getroffen gebied zo goed mogelijk proberen te helpen. Dat doen ze o.a. door haar goede contacten in het land aan te wenden.
Norwegian Cruise Line heeft verder bekendgemaakt dat ze een fonds hebben opgericht om op tal van manieren geld in te zamelen. Zowel huidige cruisepassagiers als passagiers die eerder meevoeren kunnen hier een bijdrage aan leveren. Holland America Line en Seabourn hebben eenzelfde initiatief gestart en doneren daarnaast 25.000 dollar. AIDA Cruises biedt samen met Costa Cruises 100.000 dollar aan om de Filipijnen te helpen. Bovendien wordt aan boord van de AIDA-schepen een inzameling gehouden voor de SOS Kinderdorpen ter plekke. Royal Caribbean schenkt 1.000.000 dollar aan hulp voor mensen die getroffen zijn door deze verwoestende storm. De rederij zal gaan samenwerken met haar lokale Filippijnse opleidingscentrum, Philippine Transmarine Carriers Inc. (PTC). De rederij heeft een emergency team laten opzetten welke in de hardst getroffen gebieden een communicatie centrum zal opbouwen. Dit centrum biedt cruisemedewerkers die momenteel werkzaam zijn aan boord van Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara Club Cruises, Pullmantur, CDF Croisières de France en TUI Cruise Ships de mogelijkheid assistentie te vragen met de eventuele zoektocht naar hun familie.
Ook Nederlandse cruiseliefhebbers zijn bezig om te kijken hoe ze de Filipijnse bevolking kunnen helpen. Daarbij wordt o.a. gedacht aan een inzamelingsactie voor (families van) bemanningsleden. Zie voor meer informatie het ingezonden bericht op onze facebookpagina, waarin om mening/advies/suggesties wordt gevraagd.
Wat geweldig dat de cruise rederijen, niet alleen de Filipijnse bevolking wil helpen, maar ook de bemanningsleden met hun grote verdriet over het lot van hun ouders/broers en verdere familie leden. Een dikke pluim is hier wel op zijn plaats!