Groei cruise-sector in 2013 versterkt opnieuw Europese economie
De directe bestedingen die door de cruise-industrie in Europa zijn geïnitieerd, bedroegen € 16,2 miljard (in 2012 nog € 15,5 miljard). De sector is goed voor 339.417 banen met een totale loonsom van € 10,5 miljard, 4% meer dan in 2012. In Nederland zorgt de cruise industrie voor 5.800 banen in 2013, bijna 1% meer dan vorig jaar.
Drie factoren spelen een belangrijke rol in de, jaar-op-jaar, sterke groei van de sector. Dit zijn de stijging van het aantal Europese cruisepassagiers, de toename van passagiers die in Europese havens inschepen en de dominante positie van Europese scheepswerven als het gaat om de bouw van nieuwe cruiseschepen. Een vierde factor betreft de toelevering van producten en diensten, zoals bevoorrading, logistiek, afhandeling, horeca en financiële dienstverlening.
Europa in opmars
Volgens het Economic Contribution Report 2014 van CLIA Europe boekten 6,4 miljoen Europese passagiers een cruisevakantie in 2013, dit is 30% van het wereldwijde, totaal aantal cruisepassagiers. Europa is tevens een belangrijke bestemming voor cruiserederijen. Inmiddels schepen bijna 6 miljoen cruisepassagiers in een Europese haven in, dat is 5,2% meer dan in 2012. Circa 5 miljoen van hen zijn Europeaan, de resterende miljoen is afkomstig uit de rest van de wereld. De Cruise Terminals Amsterdam (Amsterdam en IJmuiden) ontvingen 276.912 passagiers in 2013. Hiermee staat Nederland in de top 10 van populairste bestemmingen in Europa.
Pierfrancesco Vago, voorzitter van CLIA Europe zegt: ‘De positieve resultaten tonen aan dat Europa steeds belangrijker wordt in de cruise-industrie. Het is een dynamische groeimarkt, die veel banen creëert en een belangrijke bijdrage levert aan de Europese economie.’
Nico Bleichrodt, voorzitter van CLIA Nederland vult aan: ‘De rek is er nog lang niet uit, integendeel. In Nederland hebben we met CLIA afgelopen jaren al stappen gemaakt en de ontwikkeling van cruisereizen blijft zich voortzetten. Met de komst van 24 nieuwe cruiseschepen tot aan 2017, is er nog genoeg te doen om cruisevakanties onder de aandacht te brengen bij de Nederlandse vakantieganger.’