Enquête: Cruisereizigers kiezen bij cruise voor bestemming
Nederlandse cruisereizigers laten zich bij de keuze voor een cruise leiden door de bestemmingen die ze willen bezoeken. Het cruiseschip, de prijs en de cruisemaatschappij zijn minder belangrijk. Dat blijkt uit de eerste Grote Cruisereiziger Enquête die in de Oktober Cruisemaand is gehouden onder de bezoekers van de website Cruisereiziger.nl. Bijna 1.000 mensen namen deel aan het onderzoek, dat een beeld geeft over hoe Nederland cruist.
Bestemming centraal
De deelnemers aan de enquête cruisen dus vooral omdat hij/zij veel bestemmingen wil zien en het fijn vindt om de koffer maar 1x uit te pakken. Cruises in de Middellandse Zee zijn daarbij favoriet (18%). Dichterbij huis is Noord-Europa een populaire bestemming (15%), ook in de nabije toekomst. Hiervoor zijn in 2016 tal van mogelijkheden met vertrek uit Amsterdam (Celebrity Silhouette, Costa NeoRomantica, MS Koningsdam, MSC Splendida), Rotterdam (AIDAprima, MS Rotterdam) en IJmuiden (MS Prinsendam). Ook verre bestemmingen hebben onze interesse. Het Panamakanaal en het Caribisch gebied staan voor velen nog hoog op het verlanglijstje.
Wie cruist?
We zijn reislustige cruisers. Ruim 86% mensen die aan de enquête deel hebben genomen, heeft wel eens gecruist, waarvan 65% dit eenmaal per jaar doet. Bijna een derde van de cruisers gaat zelfs een tweede of derde maal per jaar. Cruisereizigers zijn voor het merendeel boven de 51 jaar tot 70 jaar, op afstand gevold door de leeftijdsgroep 41-50 jaar. De jongeren zijn vooralsnog in de minderheid. Er wordt voornamelijk als gehuwd echtpaar of stel (70%) gereisd t.o.v. families met een of meerdere kinderen (13%) en singles (12%). Veruit de meesten komen uit Zuid-Holland (52%) en Noord-Holland (13%).
Te duur
14% van de respondenten cruiste nog nooit. Daarvan geeft de helft als oorzaak aan dat ze het cruisen te duur vinden. Een andere reden die vaak wordt gegeven is tijdsgebrek. De interesse in het cruisen wordt bij hen vooral aangewakkerd door verhalen van familie/vrienden en kennissen (36%) en informatie op internet (30%). In mindere mate worden zij op het idee gebracht door een papieren medium (krant, tijdschrift – 16%) of een reisbureau/reisadviseur (7%).
Informatie vinden
Ervaren cruisereizigers zoeken informatie over cruises op cruisewebsites zoals Cruisereiziger (33%) en websites van rederijen (31%). Ook reisbureau’s/reisadviseurs (of hun websites) (19%) worden bezocht om zich in te lichten. De daadwerkelijke cruise wordt uiteindelijk geboekt bij de rederij zelf, online danwel telefonisch (33%), het reisbureau (in Nederland) (30%) of bij een online reisbureau (26%).
Populaire rederijen
Rederijen waarmee tot op heden zijn gecruist zijn Holland America Line (26%), MSC Cruises (13%), Norwegian Cruise Line (12%), Royal Caribbean International (11%) en Costa Cruises (11%). Deze cruisemaatschappijen worden, samen met Celebrity Cruises, Princess Cruises en AIDA Cruises, ook genoemd voor toekomstige cruises. Middelgrote schepen tot 2500 passagiers zijn voor de helft van de cruisers het meest populair, gevold door de grote schepen tot 4000 passagiers (23%) en kleinere schepen tot 1400 passagiers (20%).
Suite een droom
Tweederde van de cruisers geeft per persoon meer dan 1000 euro uit aan hun cruisevakantie (exclusief vlucht). Dat geld besteedt men met name aan het boeken van een balkonhut (41%). Er wordt echter ook nog vaak gekozen voor buitenhut (31%) en binnenhut (26%). Een suite (3%) blijft voor velen nog een grote droom. Extra’s die daarnaast vooraf worden geboekt zijn transfers van en naar het vliegveld (33%), excursies (26%) of een drankpakket (22%).