“MSC Meraviglia wordt eerste echte ‘Smart’ cruiseschip” – interview met Gianni Onorato, CEO MSC Cruises
Cruisereiziger kreeg de eer om een exclusief interview te houden met de CEO van MSC Cruises, Gianni Onorato. Onderweg naar de Coin Ceremony van de MSC Meraviglia in St. Nazaire, waar het schip momenteel gebouwd wordt, en onder het genot van een Italiaanse espresso vertelde Onorato in de TGV over het revolutionaire cruiseschip dat in juni 2017 in de vaart gaat komen.
Wat betekent de samenwerking met Samsung voor de MSC Meraviglia?
“De MSC Meraviglia wordt een echt ‘Smart’ (slim) cruiseschip op allerlei gebied. Uiteraard voor passagiers, maar ook op gebied van veiligheid en medische voorzieningen. Passagiers merken zelf veel voordelen van de samenwerking. Onorato vertelt: “Gasten vinden hun weg op het schip aan de hand van interactieve schermen aan boord. Zelfs je kind kan je straks lokaliseren aan boord.” In het kleine hospitaal aan boord kunnen artsen medische dossiers delen met artsen aan wal voor verder advies. “De samenwerking met Samsung maakt het daarnaast mogelijk om je voor je cruise voor te bereiden en tijdens de cruise op het schip een app op je smartphone te gebruiken voor bijvoorbeeld het programma aan boord.” Ook kan je zonder te verkleden, kleding passen in de winkels aan boord aan de hand van een Smart scherm.
Kunnen we ook gadgets zoals een armband verwachten zoals bij hotels en andere rederijen? Gianni Onorato: “Er zijn verschillende manieren hoe we de nieuwste technieken kunnen inzetten. Misschien met een armband, horloge, token of zelfs je eigen telefoon waarmee je je hut kunt openen.” MSC laat de mogelijkheden nog even open.
Hoe speelt MSC Cruises in op de alleengaande cruisereiziger? “We hebben op de MSC Meraviglia voor de eerste keer hutten voor singles. Dertig hutten zijn hiervoor gereserveerd.” De prijzen zullen wel door de markt bepaald worden met een toeslag van minimaal 30%. De single hutten kunnen ook gebruikt worden voor het aan elkaar knopen van hutten. “We kunnen een aantal hutten tot één grote hut maken voor een familie. Bijvoorbeeld een balkonhut en een binnenhut aan elkaar.”
Met de MSC Meraviglia en de daarna komende schepen, verdubbelt MSC Cruises de vloot. Hoe gaat MSC Cruises daarmee om? “We willen als MSC Cruises flink groeien. In andere landen groeit het aantal cruisers enorm en daar willen we een rol gaan spelen. We hebben nooit naar Amerika gekeken, maar daar zouden we graag 100.000 gasten zien op onze schepen.” Ook in China is er voor MSC groei mogelijk. “We doen dat wel stap voor stap. Zo hebben we onlangs de MSC Lirica klaar gemaakt voor onze Chinese klanten. Een van de kleinere schepen.” Gianni vult aan dat er in de toekomst misschien wel grotere schepen naar Azië gestuurd gaan worden.
Onlangs heeft MSC net als andere rederijen een privé-eiland gekocht in de Bahama’s. Waarin verschilt dit eiland van de andere privé-eilanden? Onorato vertelt enthousiast: “Dit eiland is echt anders. Het idee is dat het eiland een soort verlenging is van de beleving op het schip. Zo meert het cruiseschip daadwerkelijk aan bij het eiland. Wat er op het eiland geboden wordt, is een weerspiegeling van de service op het schip. Wat te denken van shows in het amfitheater. Het is echt ons eigen eiland.” Niet onbelangrijk is dat het eiland en het gebied eromheen een natuurgebied worden.
Tot slot, gaan we meer MSC schepen in Amsterdam of Rotterdam verwachten? “MSC Cruises gaat meer inzetten op Noord-Europa. We hebben de aanlopen met grotere schepen zoals de MSC Splendida en MSC Preziosa in 2017.” MSC richt zich met het rondje Noord-Europa, met bestemmingen zoals Hamburg en Southampton, op de Nederlanders, Fransen, Britten en Duitsers. Zo kunnen ze op deze korte cruises op een mooie manier kennis maken met MSC Cruises.