Holland America Line richt zich op vergroten bewustzijn
Velen zullen het inmiddels gemerkt hebben. De laatste maanden zie je op tv regelmatig korte reclames van cruiserederijen. Ook Holland America Line heeft voor deze weg gekozen. Naar aanleiding van een veelomvattend onderzoek probeert de cruisemaatschappij mensen te bereiken die het cruisen op hun bucketlist hebben staan. Cruisereiziger Miriam sprak met Nico Bleichrodt, Managing Director Sales & Marketing Continental Europe voor Holland America Line, over het onderzoek en de reactie van de rederij hierop.
Al enkele jaren wil Holland America Line graag weten hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in een cruise. Het Nederlandse aantal cruisepassagiers vergroot nauwelijks meer na een enorme groei in de jaren van 2009 tot 2013. Nico Bleichrodt verklaart waarom de rederij onderzoek liet doen naar het potentieel aantal cruisereizigers: “Holland America Line wil graag investeren in de Nederlandse markt en uiteraard willen wij daarom cruiseschepen, ook vanuit Nederland, graag met Nederlandse cruisepassagiers zien vertrekken.”
Al in 2015 bleek uit het onderzoek van opinieonderzoeksbureau TNS NIPO ContinuVakantieOnderzoek dat 31% van de Nederlanders graag een cruise wil maken in de toekomst. “Zes procent wil zeker gaan cruisen binnen drie jaar,” voegt Nico toe, “maar mensen hebben nog veel vragen over het cruisen zelf en daardoor stellen mensen het cruisen uit”.
Holland America Line heeft besloten om zich het lopende jaar mede daarom te richten om vragen weg te nemen en reizigers bekend te laten worden met Holland America Line. “Wij willen cruisen zichtbaarder maken in Nederland, niet alleen voor ons als rederij maar voor alle cruisepartners,” aldus Nico. “Het doel van de commercials is om op structurele wijze sfeer en informatie over te brengen op consumenten en zodoende interesse te wekken en vragen weg te nemen.”
Dit jaar worden daarom 12 maanden lang commercials uitgezonden over Holland America Line. “Twaalf maanden zichtbaar zijn op tv, zorgt ervoor dat mensen in contact komen met ons als rederij. We wisselen daarbij de weken af,” zegt Nico, “in de zomer zal Holland America Line geen commercials uitzenden maar zullen we wel zichtbaar blijven door programma’s te sponsoren.” Samen met een nieuwe website aan het einde van het jaar en bijvoorbeeld meer video’s op social media, gaat de rederij inzetten op dit bewustwordingsproces.