Kunstzinnig design Holland America Line’s Nieuw Statendam reflecteert evolutie van Pinnacle-klasse
Op het moment dat Holland America Line komende december de Nieuw Statendam binnen de vloot verwelkomt, toont het schip de design evolutie die is ingezet met de Koningsdam, het eerste Pinnacle-klasse schip. Door de focus op uitgedachte details en speciale elementen te leggen, zorgt het muzikale en kunstzinnig geïnspireerde ontwerp van de Nieuw Statendam voor een perfecte mix tussen Holland America Line’s verleden, heden en toekomst. Video’s op het YouTube kanaal van Holland America Line laten dit zien.
Het nieuwe schip voor 2666 gasten bevat een fris en eigentijds interieur in perfecte harmonie met de vermaarde klassieke elegantie van de rederij. Aan het roer van het ontwerp staan opnieuw de internationaal geprezen hospitality ontwerper Adam D. Tihany en Bjørn Storbraaten, één van ’s werelds meest toonaangevende architecten werkzaam in de cruisesector.
Sensationeel schip
“De Nieuw Statendam wordt over vier maanden aan onze vloot toegevoegd en gasten reserveren hun plek al op dit prachtige nieuwe schip zodat ze mee kunnen varen tijdens het allereerste seizoen,” aldus Orlando Ashford, President van Holland America Line. “Net zoals haar zusterschip de Koningsdam gaat het op de Nieuw Statendam om kleine en doordachte details op het hele schip die een ambiance creëren van zowel elegantie als stijl. Van de openbare ruimtes tot aan de staterooms, de Nieuw Statendam wordt sensationeel en erg populair onder onze gasten.”
Atrium, Dining Room en Sel de Mer
De Nieuw Statendam beschikt over een drie etages hoog centraal atrium dat wordt opgeluisterd door een roestvrijstalen sculptuur waarbij het voelt alsof men omringd wordt door een muziekinstrument. Net zoals muziek, verandert de ervaring zodra gasten zich erin bewegen en hierdoor is geen enkel perspectief gelijk. Het atrium kent een dakraam als plafond waarop de achtergrond wisselende projecties te zien zijn. Overdag zien gasten een azuurblauwe lucht en in de avond een sterrenhemel.
De Dining Room op de Nieuw Statendam beslaat twee verdiepingen en wordt omringd door uitzicht op zee. Een licht interieur dat is geïnspireerd op een modern werelds ontwerp dat de toon zet voor een buitengewone culinaire ervaring. Sterke, gebogen architectonische pilaren accentueren het hoge plafond. Chique meubilair en moderne glazen verlichting worden speciaal voor het schip op maat gemaakt. Het middelpunt is een gebogen koperen omhulsel rondom een twee verdiepingen tellende wijntoren met een indrukwekkende voorraad.
Rudi’s Sel de Mer, Holland America Line’s intieme Franse brasserie, is opnieuw ontworpen op de Nieuw Statendam met uitgebreide zitgelegenheid voor 54 gasten. Het restaurant behoudt haar gebogen vormen met zuilen van gepolijst walnotenhout geïnspireerd op een accordeon. De achterwand is versierd met een collectie porseleinen borden van Chef Rudi Sodamin’s Food Faces culinaire pop art, geproduceerd door het bekende Franse merk Bernardaud.
Bjørn Storbraaten
Architect en ontwerper Bjørn Storbraaten brengt samen met Tihany het schip tot leven met een vertrouwde maar innovatieve stijl. Met zijn vorige werk op de Koningsdam, Nieuw Amsterdam en Eurodam voegt hij continuïteit aan het merk toe en brengt elegantie naar een hoger niveau.
Storbraaten’s hand is duidelijk zichtbaar in het ontwerp van het centrale zwembad gedeelte dat uit twee niveaus bestaat. Op het onderste dek bevindt zich het zwembad en op het bovendek zijn er zitplekken, een groot filmscherm en New York Deli en Pizza.
Ook het Pan-Aziatische restaurant Tamarind wordt door Storbraaten ontworpen en legt de nadruk op de vier basiselementen: water, hout, vuur en aarde. Op de Nieuw Statendam wordt Tamarind uitgebreid met een eetgedeelte in de buitenlucht.
Eerste vaarseizoen
De Nieuw Statendam brengt haar eerste seizoen door in het Caribische gebied met cruises vanuit Fort Lauderdale van december 2018 tot april 2019. Al deze cruises bevatten een stop op Holland America Line’s idyllische en prijswinnende privé-eiland Half Moon Cay. In de lente steekt het de Atlantische Oceaan over om cruises vanuit Amsterdam naar Noord-Europa te gaan maken.