Cruisereiziger
Overig cruisenieuws

Cruisevakanties onder millennials steeds populairder

Uit recente cijfers van Cruise Lines International (CLIA), de branche-associatie voor cruiserederijen, blijkt dat in de eerste helft van 2018 weer meer Nederlanders kozen voor een cruisevakantie. De groei onder dertigers is het grootst: 18%. 

In 2017 ondernam een recordaantal van 110.000 Nederlanders een cruise, een groei van 6% ten opzichte van het jaar ervoor. De groei zet in de eerste helft van 2018 door met 5%.  

Opvallend aan de cijfers van dit jaar is dat de grootste groei (18%) wordt genoteerd in de leeftijdscategorie 30-39, op de voet gevolgd door veertigers (16%) en twintigers (15%). Waar in landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk cruisen een mainstreamvakantie is voor alle leeftijden, lijken de cijfers erop te wijzen dat nu ook in Nederland een kentering plaatsvindt en cruisen steeds meer ontdekt wordt als ideale vakantie voor jongeren en families.

Andere conclusies uit het halfjaarrapport voor Nederland:

  • Het aantal Nederlandse cruisepassagiers onder de 60 jaar is nu bijna even groot als het aantal cruisepassagiers van 60 jaar en ouder. De gemiddelde leeftijd is nu 55.
  • Caribische cruises groeiden het sterkst in populariteit en vooral bij dertigers en veertigers.
  • Cruises naar Noord-Europa blijven onverminderd populair, mede dankzij de mogelijkheid in Amsterdam of Rotterdam in te schepen.
  • Deze bestemmingen naar het noorden en vooral de Baltische staten zijn het populairst in de leeftijdscategorie 60+.
  • De gemiddelde cruiseduur is 9.3 dagen.
  • Cruisepassagiers onder de 50 jaar kiezen het meest voor een 8-daagse cruise.

Andy Harmer, SVP CLIA Europe, zegt: “Het halfjaar rapport bevestigt ons vertrouwen in de groei van de cruise-industrie in Nederland en Europa in het algemeen. Dankzij de toename van de populariteit van cruisen, groeit ook de positieve invloed op de (lokale) economie. Onze rol als CLIA is om de groei in goede banen te leiden en actief samen te werken met beleidsmakers, regelgevers en andere belanghebbenden op het gebied van belangrijke onderwerpen als milieu en duurzaamheid. Daarnaast promoten wij het cruisen in algemene zin. Een voorbeeld hiervan is de huidige #ChooseCruise oktober campagne, waarin wij reizigers en reisprofessionals informeren en inspireren te kiezen voor een cruise.”

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, producten bij Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Cruisereiziger