Eerste stuk staal voor Holland America Line`s derde nieuwe Pinnacle Class schip
Op Fincantieri’s werf in Marghera nabij Venetië is het eerste stuk staal gesneden voor het nieuw te bouwen Holland America Line schip. Het 3e cruiseschip in de Pinnacle klasse wordt verwacht in 2021 en is het 17e schip is dat Fincantieri voor Holland America Line mag bouwen.
Het nieuwe schip is een zusterschip van de Koningsdam (2016) en Nieuw Statendam (eind 2018). Ze (ca. 99.000 brutoton) zal plek gaan bieden voor 2662 passagiers in 1300 hutten. Als derde in de Pinnacle serie heeft het ook de populaire Pinnacle innovaties, zoals Rudi’s Sel de Mer; World Stage, 2 verdiepingen hoog, met een 270-graden LED scherm voor meeslepende optredens. Ook is er de beste live muziek aan boord met Lincoln Center Sage, B.B. King’s Blues Club, Billboard Onboard en een nieuwe Rolling Stone Rock Room. Andere voorzieningen uit de Pinnacle serie zijn ook aanwezig zoals luxueuze passagiershutten, een prachtige kunstcollectie en een bekroonde keuken, variërend van casual tot fine dining.
“Het snijden van staal is een spannende mijlpaal, niet alleen omdat het symbool staat voor de start van de bouw, maar ook omdat het vanaf dit punt snel lijkt te gaan”, aldus Orlando Ashford, President van Holland America Line. “De Pinnacle-klasse was een doorslaand succes en we kijken ernaar uit om de derde in de serie te verwelkomen bij onze vloot, samen met zusterschepen Koningsdam en de onlangs gelanceerde Nieuw Statendam
Net als bij Koningsdam en Nieuw Statendam zal het nieuwe schip de kenmerkende openbare ruimtes en een eigen stijl hebben, ontworpen door de vooraanstaande ontwerper in de hotelindustrie Adam D. Tihany en ontwerper en architect Bjørn Storbraaten. Grote, met licht gevulde ruimtes creëren een visueel effect en de weelderige interieurs zijn geïnspireerd op de vloeiende rondingen van muziekinstrumenten.
De komende maanden maakt Holland America Line nog meer bekend.
Mooi dat het 3de nieuwe HAL schip gebouwd gaat worden.
Wij hebben in de wandelgangen gehoord dat het nieuwe schip vermoedelijk
de Nieuw Prinsendam gaat heten.
Ik heb hele andere namen gehoord.
In het orderboek van fincantieri heeft een tijdje de naam Nieuw Ryndam gestaan.
Intern bij de HAL wordt bij het samenstellen van het projectteam Nieuw Veendam als werknaam gebruikt.
… DRIE VRAGEN …
1) De HAL zal uit een vloot van 15 schepen bestaan zei een directeur ooit eens, welk schip moet om die reden wijken als de derde Pinnacle schip het levenslicht ziet ?
2) Heeft men nu soms een traditie in ere hersteld door vooraf het woord NIEUW aan de naam toe te voegen, zoals eertijds de Nieuw Amsterdam 2 uit 1938.
3) Waarom hebben de Pinnacle klas schepen een gewicht van 99.000 Bruto ton en niet 100.000 ton, heeft dat te maken met A) havengelden, dat als men onder de 100.000 ton blijft minder hoeft te betalen dan boven de 100.000 ton, B) verzekeringsgelden, C) overige operationale kosten ?
P.S. Ik heb in 2017 een scheepsbezoek aan de Koningsdam gehad met vier gangen lunch, leuk en aardig, maar niet zo spectaculair zoals bijvoorbeeld de Aidaprima, ook bezocht overigens..