Meyer Werft start bouw tweede LNG-cruiseschip AIDA Cruises
Donderdag is op de Meyer Werft in Papenburg het eerste stuk staal gesneden voor het zusterschip van de AIDAnova, ‘s werelds eerste cruiseschip dat volledig opereert op vloeibaar aardgas (LNG). Enkele dagen geleden ontving AIDA Cruises de ‘Blauwen Engel’, het milieukeurmerk van de Duitse overheid, voor het milieuvriendelijke scheepsontwerp van de AIDAnova.
Met de officiele start van de bouw van het tweede schip van deze innovatieve generatie AIDA-schepen zet het Duitse bedrijf haar koers voort en levert het opnieuw een bijdrage aan het verminderen van de uitstoot van cruiseschepen. Het schip zal in het voorjaar van 2021 worden gelanceerd. Twee jaar later, 2023, volgt al het derde LNG-cruiseschip van AIDA Cruises. Dankzij het gebruik van LNG wordt de uitstoot van fijnstof en zwaveloxiden bijna volledig vermeden, de uitstoot van stikstofoxiden en CO2-uitstoot worden op een duurzame manier verminderd.
‘Tegen 2023 reist ongeveer de helft van alle AIDA-gasten op onze moderne LNG-schepen die punten scoren met vele technische innovaties op het gebied van efficiency, minder brandstofverbruik en hulpbronnenbesparing. Daarnaast bieden we onze gasten een buitengewoon diversiteit aan individuele vakantie-opties aan evenals innovatief entertainment en culinaire concepten, waarmee we de vakantiemarkt in Duitsland een impuls hebben gegeven’, aldus AIDA-president Felix Eichhorn.
AIDA Cruises meldt ook vooruitgang op andere vlakken in het kader van energietransitie. Tegen het einde van 2020 zullen 12 van de 14 AIDA-schepen walstroom kunnen gebruiken. AIDA Cruises onderzoekt verder het gebruik van brandstofcellen, batterijen en vloeibaar gas. Het is de bedoeling om in 2021 de eerste brandstofcelunit aan boord van een AIDA-schip te testen.