Maritieme sector profiteert van nieuwe technologie cruiseschepen
Hoewel de cruisebranche nog geen 1% uitmaakt van de totale scheepvaart vervult deze sector op het gebied van milieuvriendelijke maritieme technologie een pioniersrol. Een duurzame omgang met het milieu en bestemmingen die worden bezocht zijn dan ook van essentieel belang voor de toekomst van het cruisen.
De populariteit van cruisen, ook onder Nederlanders, blijft groeien, zo blijkt uit cijfers van CLIA (Cruise Lines International Association). Steeds meer mensen ontdekken het comfort waarmee in één vakantie meerdere nieuwe bestemmingen worden ontdekt. Het beperken van de impact op het milieu, zowel op zee als op de bestemming, is van vitaal belang om ook in de toekomst een duurzame groei te waarborgen. Een reden waarom milieuvriendelijke innovaties in de maritieme sector vaak door de cruisesector zijn ontwikkeld.
Pionier in milieuvriendelijke technologieën
Op het gebied van maritieme milieubescherming loopt de cruisebranche voorop. De gehele scheepvaart profiteert van nieuwe technologieën die zijn ontwikkeld door cruisemaatschappijen en die vijf of tien jaar geleden nog niet bestonden. Zoals bijvoorbeeld de zeer effectieve reiniging van uitlaatgassen (EGCS). Het afgelopen jaar is het aantal cruiseschepen dat uitgerust is met deze technologie verder toegenomen. Op dit moment zijn 129 van de 268 bij CLIA aangesloten oceaan cruiseschepen hiermee uitgerust. Nog eens 40 schepen staan in de planning om te worden uitgerust met deze uitlaatreinigingssystemen dat deeltjes in de uitlaatlucht met 50% vermindert en zwaveldioxide met 98%. Daarnaast nemen cruisemaatschappijen brede maatregelen om de efficiëntie te verbeteren om de uitstoot al bij de bron terug te dringen. Dit varieert van efficiëntere motoren tot een optimalere routeplanning.
Alternatieve brandstoffen
Het bouwen van een nieuw cruiseschip duurt zo’n 18 tot 30 maanden en elk nieuw schip is weer milieuvriendelijker dan de vorige. Ook op het gebied van alternatieve brandstof vervult de cruise industrie een pioniersrol. Veel geld is al geïnvesteerd in de ontwikkeling van door LNG (Liquified Natural Gas) aangedreven schepen die nog minder uitstoten en nog efficiënter zijn. Het eerste cruiseschip dat vaart op LNG is al in de vaart en een andere wordt dit jaar nog aan de vloot toegevoegd. In totaal zijn 26 LNG aangedreven schepen in aanbouw of in bestelling.
Vermindering van uitstoot op zee én in de haven
Cruiseschepen zijn veel meer dan een vervoersmiddel: ze voorzien in accommodatie, restaurants en een breed scala aan activiteiten. Voor een milieuvriendelijke energievoorziening in de haven zijn al veel schepen uitgerust voor het gebruik van walstroom en dit aantal blijft groeien. Op dit moment zijn nog maar twee havens in Europa uitgerust met voorzieningen voor walstroom. Een uitbreiding hiervan zou de uitstoot van cruiseschepen in de haven en daarmee de impact op het milieu van de bestemming aanzienlijk beperken.
Omdat schone oceanen en bestemmingen van vitaal belang zijn voor de bedrijfsvoering, brengen vele rederijen duurzaamheidsrapporten uit. Lees meer over wat rederijen doen op het gebied van duurzaamheid op www.cruising.org/sustainability
EINDELIJK, EINDELIJK lees ik eens iets over het milieu aspect omtrent cruiseschepen zowel op zee als in de havens. Overigens mogen de vrachtschepen ook i.p.v. goedkope vervuilende dieselolie het voorbeeld van de Cruise industrie volgen die op LNG gaan varen, want zij, de cargoschepen, zijn de grootste maritieme vervuilers. Menigmaal zie ik diverse cruiseschepen in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam die afgemeerd liggen en wiens schoorstenen gewoon rotzooi blijven uitstoten en ik mij wel eens afgevraagd heb of daar niets aan gedaan kan worden als die generatoren gewoon blijven werken om de boordvoorzieningen draaiende te houden. Nu mag men zich ook gaan verdiepen hoe afval stromen, logistiek, te gebruiken verpakkingsmaterialen en de overvloed aan eten niet enigszins ingeperkt kan worden zonder dat dit ten kosten gaat van het service product, doelmatiger omgaan met de beschikbare middelen! Voedsel is spaarzaam in sommige delen van de wereld, maar menig cruiseschip verslind een hoop voedsel waar anderen jaloers op zouden kunnen zijn. Ik heb in drie jaar tijd zes grote cruise schepen kunnen bezoeken en keek verder dan de pracht en praal en stelde vaak kritische vragen ! Als Cruisereiziger.nl dat ook blijft doen, verdient deze rubriek en website ook alle aandacht. Plezier maken mag, maar met beleid zonder het milieu onnodig schade toe te brengen …!