Kiellegging voor Ryndam bij Fincantieri in Marghera
De kielleggings ceremonie voor de Ryndam vond vandaag plaats op de scheepswerf van Fincantieri in Marghera. De bouwsteen van het schip in Marghera, 14 meter lang, 34 meter breed en met een gewicht van meer dan 500 ton, maakt deel uit van het centrale gedeelte van de Ryndam.
In Palermo werd begin oktober een van de eerste blokken aan de voorkant van het schip succesvol tewatergelaten op de scheepswerf van Fincantieri aldaar. Dat blok wordt naar Marghera gesleept en uiteraard toegevoegd aan de andere bouwblokken die gaan komen.
Het evenement werd bijgewoond door Keith Taylor, Executive Vicepresident Fleet Operations van de Holland America Group en Jan Koller, projectmanager nieuwbouw van Holland America Line. Het geplaatste blok was één van de 85 blokken die het schip gaan vormen.
“De kiellegging is een belangrijke mijlpaal in de bouw omdat het hét moment markeert waarop we echt kunnen zien hoe het schip wordt vormgegeven en hoe we vooruitgang boeken in aanloop naar de lancering over 18 maanden”, zei Orlando Ashford, president van Holland America Line. “Door Ryndam aan onze vloot toe te voegen, krijgen we een nieuwe mogelijkheid om ons merk onder de aandacht te brengen en kunnen we de wereld aan nog meer cruisers laten zien.”
Als derde schip in de serie beschikt de Ryndam over de zeer succesvolle Pinnacle Class voorzieningen en innovaties, waaronder het 270-graden scherm in World Stage, restaurant Rudi’s Sel de Mer, Grand Dutch Cafe, Lincoln Center Stage, BB King’s Blues Club en Rolling Stone Rock Room. Het schip wordt ontworpen door de toonaangevende ontwerper op het gebied van hospitality, Adam D. Tihany en ontwerper en architect Bjørn Storbraaten.
De Ryndam is een zusterschip van de Koningsdam (2016) en Nieuw Statendam (2018) die ook door Fincantieri zijn gebouwd. Het nieuwe schip (99.800 brutoton) wordt 300 meter lang en zal in 1340 hutten maximaal 2668 passagiers kunnen herbergen. De inrichting zal door één van de vaste designers gedaan worden, Tihany Design en Yran & Storbraaten, waarbij “de architectuur van muziek” wederom een inspirerend element is voor het ontwerp van veel openbare ruimtes. De scheepstechnologie is gericht op het optimaliseren van energie-efficiëntie en het minimaliseren van de impact op het milieu.
Het nieuwe cruiseschip van Holland America Line zal naar verwachting in mei 2021 worden opgeleverd.
Holland America Line cruises zijn verkrijgbaar bij:
ANWB Captain Cruise Corendon CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours
Waarom zijn deze HAL schepen 99.800 brutoton en niet tegelijk 100.000 brutoton ? Heeft dat te maken met 1) havengelden als men 100.000 of meer weegt, 2) verzekeringsaspecten, 3) in andere categorie regelgeving terecht komt en dat operationele gevolgen heeft ? Wie het weet mag het zeggen. Het begon met de Koningsdam en tot slot blijft het bij 15 schepen bij de HAL zoals men altijd van plan is?
Ryndam is wel op z’n Engels geschreven, terwijl Nieuw Statendam op z’n Nederlands voert de HAL hier soms een tweeslachtig beleid door de schepen de ene keer in het Engels en de andere keer met een Nederlandse schrijfwijze, want Ryndam had ook Rijndam geschreven kunnen worden, toch een rare rederij die Holland America Line… zijn hier niet consistent in !