Passenger Terminal Amsterdam: een mooi jaar in het vooruitzicht
Het is een roerig jaar geweest voor de cruiseterminal van Amsterdam, officieel Passenger Terminal Amsterdam (PTA) geheten. Miriam sprak met directeur Dick de Graaff over 2019 en over het jaar wat komen gaat.
Terugblik op 2019
Je kon er niet omheen in 2019. De Amsterdamse gemeenteraad besloot om een extra belasting te heffen op iedere transit passagier die Amsterdam met een cruiseschip bezocht, ofwel voor passagiers die met een cruiseschip de stad (meestal) één dag bezoeken. De cruisereizigers die in- of ontschepen worden niet belast.
Rederijen plannen zo’n twee jaar van te voren en konden de toeristenbelasting niet meer verwerken in de prijs. Een aantal rederijen besloot daardoor in 2019 om schepen naar andere havens te sturen. Dick de Graaff: “Ik spreek met mensen van financiële afdelingen waar ze het hebben over brandstofberekeningen, terminalfees, bagagekosten etc. Dit speelt allemaal mee in een beslissing om al dan niet een haven te bezoeken.”
Gelukkig bleven andere rederijen wél komen zoals de Holland America Line met haar Nieuw Statendam en Norwegian Cruise Line met de Norwegian Pearl. Dick: “Norwegian kwam voor het eerst meerdere malen naar Amsterdam voor in- en ontscheping. Super!” Inmiddels staan de eerste reserveringen voor 2022. In de zomer van 2022 komt bijvoorbeeld de nieuwe Ryndam van Holland America Line voor het tweede seizoen naar Amsterdam.
In totaal kwam in 2019 het aantal van 117 schepen naar de hoofdstad. Veel passagiers scheepten in of uit; 57 schepen begonnen of eindigden hun route in Amsterdam. 108.072 passagiers stapten af en 109.854 begonnen op hun cruise.
Onderzoek naar locatie van cruiseterminal
Bovendien werd er het afgelopen jaar gesproken over de eventuele verplaatsing van de terminal in het kader van de Bestuursopdracht Zeecruise in het Noordzeekanaal gebied. Dick heeft zich daar intensief mee bezig gehouden in werkgroepen die een opdracht hadden gekregen om te kijken naar een eventuele verplaatsing. Daarbij werd naar alle aspecten gekeken: “Zo had de locatiewerkgroep erg veel locaties in het Noordzeekanaal gebied op hun oorspronkelijke lijstje. Daar zijn drie kansrijke opties van over gebleven; onze huidige plek, de Coenhaven en Velsen”. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de economische waarde (wat levert cruiseschepen aan werkgelegenheid op), toerisme (wie is de cruisepassagier die Amsterdam bezoekt) en duurzaamheid.
Dick informeert in zijn functie de politiek over de actuele ontwikkelingen in de cruise industrie: “Ik wil graag het verhaal vertellen over wat rederijen op dit moment doen aan duurzaamheid. Een rookpluim valt natuurlijk op, maar tegenwoordig hebben erg veel schepen scrubbers (deze filteren de lucht) en wordt de uitstoot geminimaliseerd. Rederijen zien natuurlijk ook dat duurzaamheid topprioriteit heeft, want wereldwijd is er aandacht voor de milieuaspecten van de cruise industrie’
2020
PTA kijkt in 2020 naar een aantal hoogtepunten uit: “We verwachten in 2020 nu 115 schepen, waarvan 13 maidencalls.” De maximale capaciteit is ongeveer 180 schepen. “Deze ontvingen we in 2018. Als er conflicterende data zijn proberen we goed te kijken naar mogelijkheden het schip alsnog in Amsterdam of de regio te accommoderen. In de toekomst verwachten we meer aanvragen dan dat we ligplekken hebben op de huidige terminal. We komen dan op een punt dat we kunnen selecteren op de schoonste schepen en die van de meeste toegevoegde waarde zijn voor de stad.”
SAIL Amsterdam gaat dit jaar plaatsvinden van 12 tot en met 16 augustus 2020. De gehele kade van de PTA zal dan toegankelijk zijn voor de honderdduizenden bezoekers van het gratis festival dat om de vijf jaar wordt gehouden. Dit zorgt voor een aangepaste aanlegplek voor cruiseschepen. “Tijdens SAIL zullen we de Nieuw Statendam naar de Waterlandkade moeten verplaatsen,” aldus Dick. “De PTA staat als gebouw midden in de festiviteiten en zal onder andere het operationeel centrum van SAIL gaan huisvesten.” Cruiseschip Wind Surf heeft overigens een sublieme positie: op het IJ gaat het schip voor anker.
Een ander hoogtepunt is altijd de Cruisebeurs Seatreade Cruise Global in Miami waar havens en rederijen elkaar ontmoeten. Al jaren heeft Nederland het Amsterdam Ontbijt waar rederijen graag een uitnodiging voor krijgen. In april zal dit weer plaatsvinden.
Super jachten en riviercruises
De kade van PTA biedt ook plek voor riviercruiseschepen, voornamelijk in de drukste maanden voor riviercruise; april en mei. “Dan moet er bij ons uiteraard wel plek zijn aan de kade.” Dit jaar kwamen er bovendien diverse superjachten naar PTA. Zij krijgen dan een plek richting de brug. “Dit zijn mooie schepen waar mensen graag voor komen en foto’s van maken,” aldus Dick.
Maidencalls
Dit jaar hoopt de PTA ook weer een aantal maidencalls, eerste aanlopen, te krijgen van diverse schepen. Momenteel staan 13 maidencalls gepland, te beginnen in april met de gloednieuwe Celebrity Apex en de Spirit of Discovery van Saga Cruises op 21 april (uit 2019). Het nieuwste schip van Saga, de Spirit of Adventure komt 17 december.
Op 12 mei komt de Costa Fascinosa en op 9 juni de Azamara Pursuit. Redelijk nieuw is op 10 juni expeditiejacht Scenic Eclipse en de dag daarna de nagelnieuwe Crystal Endeavor. Gloednieuw zal ook de Le Jacques Cartier op 3 juli een sleutel van de stad ontvangen. Even duimen wordt het voor het nieuwe jacht van Ritz Carlton op 19 juli. Tot slot bezoeken de Zaandam (4 augustus), de Silver Spirit (7 september) en de Mein Schiff 6 onze hoofdstad.
Lees ook de serie artikelen over Achter de schermen bij PTA hier.
Ich hatte ein sehr nettes Gespräch mit einem Ihrer Mitarbeiter.
Außerdem bin ich HAL Fan und schon einige Male von Amsterdam u. Rotterdam mit deren Schiffen abgwfahren (Niew Statendam, Rotterdam ua.
Viele Grüße aus Bremen
Wolfgang Rüdiger Müller
Het blij voor mij een vreemde zaak dat cruiseschepen met ca.3000 passagiers die tax moeten betalen Als je zie dat er dikwijls 10 rivercruise schepen tegen de kant liggen die voornamelijk in het centrum afmeren en doe hoeven niets te betalen toch een scheve geachten. Zou zeggen of je per River cruise of Zeecruise maak toch niets uit