Mein Schiff 4 nu met walstroomfaciliteiten
De Mein Schiff 4 heeft als eerste schip in de TUI Cruises vloot walstroomaansluiting gekregen. TUI Cruises zorgt daarmee voor emissievrije scheepvaart in havens waar walstroom beschikbaar is. TUI Cruises zal tegen 2023 al zijn schepen aanpassen. In het najaar van 2020 ontvangt ook de Mein Schiff 5 walstroom.
Renovatie in Marseille
Mein Schiff 4 lag afgelopen periode tien dagen in het droogdok in Marseille. Naast tal van renovaties in de openbare ruimtes werden ook cruciale delen van het walstroomsysteem geïnstalleerd. Een eenvoudig stopcontact is niet voldoende: een schip van de Mein Schiff 4 heeft elektriciteit nodig in de haven voor ongeveer 2500 gasten en 1.000 bemanningsleden. De ongeveer 6 centimeter dikke hoogspanningskabel van de walkant zendt elektriciteit met een spanning van 11.000 volt. Om veiligheidsredenen heeft het systeem daarom een eigen ruimte nodig, die in Marseille is geïnstalleerd. Bovendien werd een extra deur in de buitenhuid van het schip geïnstalleerd, waardoor de walstroomkabel het schip in wordt geleid.
Ulrich Voss, directeur Ship Management & MRO: “We waren in staat om met succes de omzettingsmaatregelen te implementeren die nodig zijn voor de walstroom op de scheepswerf. Een belangrijke stap om de uitstoot in de haven te verminderen.”
Momenteel kan de Mein Schiff 4 op haar route alleen worden aangesloten in Hamburg en Kristiansand. Verdere walstroomverbindingen, zoals in Kiel, zijn gepland voor dit jaar. Naar verwachting ontvangt Mein Schiff 4 de eerste walstroom op 16 augustus 2020 in Kristiansand.
Schone elektriciteit
Met de walstroomaansluiting onderbouwt TUI Cruises opnieuw haar claim om emissiearme schepen verder te promoten, en daarmee een actieve bijdrage te leveren aan de bescherming van het klimaat. “We willen de externe stroomvoorziening in de havens blijven ontwikkelen en de vraag naar dit soort milieuvriendelijke scheepvaartactiviteiten versterken”, zegt Voss. “Daarvoor moeten de havens echter een schoon elektriciteitsconcept presenteren. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat de scheepvaart zo klimaatneutraal mogelijk.” Elektriciteit zou aan land schoon opgewekt moeten worden, door bijvoorbeeld zonne-energie of andere duurzame vormen.
Zelfs zonder een walstroomaansluiting voldoen de schepen van TUI Cruises aan de hoogste normen op het gebied van luchtverontreiniging: dankzij de ingebouwde katalysatoren voldoen de hulpmachines aan boord die in de haven varen tijdens de rusttijd aan de TIER III-norm voor stikstofoxide-emissies. De hybride scrubbers op alle nieuwbouwschepen, filtert tot 99 procent van de zwavelemissies en 60 procent van de deeltjes.
Meer over het onderwerp duurzaam cruisen vind je hier.
Gelukkig dat er milieutechnisch nog goede vooruitgang geboekt wordt en als er één schaap over de dam is volgen er hopelijk meer. Nu geeft TUI het goede voorbeeld, maar waar blijft de Holland America Line daar verneem ik niets over, raar. De maritieme vervuiling is altijd ondergesneeuwd geweest t.o.v. de luchtvaart en wegverkeer en mag nu ook zowel in de passagiers- als vrachtsector laten zien dat een schoon milieu in het belang is van iedereen ! Als men aan boord ook aan afvalscheiding doet, plastic daar mogelijk weg laat en voor alternatieve zoekt, dan is men echt op de goede weg naar een schoon milieu !