Door het Panamakanaal met cruiseschip Norwegian Joy
Het Panamakanaal. Door velen als één van hun bucket list cruise bestemmingen aangeduid. Hoe ziet het Panamakanaal eruit en wat maakt het zo bijzonder? Gert cruiste op de Norwegian Joy van Norwegian Cruise Line door het kanaal en deelt graag deze ervaring!
Oude of nieuwe Panamakanaal?
Het Panamakanaal verbindt met haar 81 kilometer de Atlantische Oceaan (Caribisch gebied) met de Grote (Pacific) Oceaan. Alle sluizen, oud en nieuw, zijn volop in gebruik. De oude sluizen zijn voor de kleinere schepen tot 305 meter lang en 32,3 meter breed. De oorspronkelijke sluizen uit 1914 hebben aan weerszijden locomotieven die de schepen op hun plek houden. De nieuwe sluizen zijn officieel op 16 juni 2016 geopend en dat betekende dat schepen tot 366 meter lengte en 49 meter breedte ook welkom zijn.
De Norwegian Joy van Norwegian Cruise Line staat op de 2e plaats als grootste cruise schip wat door Panama Kanaal gevaren heeft, nummer 1 is de Norwegian Bliss. Een rederij betaalt een bedrag afhankelijk van het gewicht van het schip om door het Panamakanaal heen te mogen.
De doorvaart
Aan de Atlantische kant zijn twee sluiscomplexen, de ‘oude’ Gatun sluizen en de nieuwere (Agua) Clara sluizen. Daarna vaart je schip door het Gatun meer. Dat is een zeer groot meer dat leidt naar het verdere verloop van het Panamakanaal, de Culebra kloof. Aan de Grote Oceaan kant zijn drie sluiscomplexen: de oorspronkelijke Pedro Miguel sluizen en Miraflores sluizen. De nieuwe sluizen bestaan uit 1 complex: de Cocoli sluizen.
Vanaf de Atlantische Oceaan (Caribisch gebied)
Na het Gatun meer bereikte de Norwegian Joy de Culebra kloof (ook wel de Gaillard Cut genoemd), een bijna 14 km lang uitgegraven kanaal naar de Centennial brug en de volgende sluizen complexen.