Lege riviercruiseschepen vinden onderdak bij cruiseterminal PTA in Amsterdam
Passenger Terminal Amsterdam, de cruiseterminal aan het Ij, heeft toch een volle kade ondanks dat de cruises stil liggen. PTA biedt nu onderdak aan 13 riviercruiseschepen van diverse rederijen.
Het gaat om schepen van AmaWaterways (AmaDante, AmaStella, AmaKristina, AmaPrima, AmaSerena, AmaVenita, AmaMora en AmaBella) en schepen die varen voor Phoenix Reisen (Asara, Alena, Andrea, Aurelia en Viola aan de overzijde van de PTA).
Omdat ook de riviercruises stil zijn komen te liggen, zochten tal van schepen een plekje voor de komende tijd.
Port of Amsterdam helpt deze schepen met een ligplek omdat deze schepen geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. Daarnaast bekijkt de haven het van geval tot geval, want het is ook een kerntaak van een haven om een veilige plek te bieden als een schip daarom vraagt. Zo houden verschillende riviercruiseschepen gedurende de winter ook een ‘winterstalling’ in de Coenhaven.
Geen cruises, wel cruiseschepen
Monic van der Heyden, Commercieel Manager Riviercruise bij Port of Amsterdam: “Toen wij begrepen dat het coronavirus echt richting Europa kwam, vonden wij het niet verantwoord om de cruise hier te faciliteren. Het cruiseseizoen begint traditiegetrouw met de opening van de Keukenhof, dit jaar 21 maart, en alleen al tot eind april stonden en 753 riviercruisebezoeken in onze reserveringssystemen. Er was dus geen tijd te verliezen. Het was een zwaar, maar tegelijkertijd het enige juiste besluit. Wij wilden het risico absoluut niet nemen.”
Maar nu komen er toch 13 riviercruiseschepen bij de Passenger Terminal Amsterdam, hoe zit dat dan? Monic: “Riviercruiseschepen hebben geen vaste thuishaven. Omdat de riviercruiseschepen niet varen, zoeken ze een veilige plek om te liggen totdat het coronavirus over is. De schepen hebben geen passagiers aan boord en een minimale bezetting van drie bemanningsleden (crew).”
Monic legt uit: “Binnen de Havenverordening is geregeld dat schepen een minimale bemanning moeten hebben. Aan boord van ieder schip zijn daarom maximaal drie mensen aanwezig: de kapitein, de machinist en een matroos. Daarnaast gelden de regels dat het niet is toegestaan om passagiers of andere personen aan boord van het schip te hebben. De Havenmeester ziet daar ook op toe. Bij oplegging gebruiken de schepen slechts een fractie van de energie die nodig is bij een volledige bezetting met gasten. Zo wordt bijvoorbeeld op één schip gekookt voor de bemanning van de andere schepen. Hoe lang ze in de Amsterdamse haven blijven is nu nog niet te zeggen, maar we hopen eigenlijk zo kort mogelijk, want dat zou betekenen dat het virus onder controle is en dat zou fantastisch nieuws zijn.”
Wij cruisen al jaren vooral de HAL ( +40 ) heeft onze voorkeur ook de MSC nemen we weleens.
Komt ook door de bemanning . Vooral Indonesië Philippines