Achter de schermen: op de brug
Wat gebeurt er achter de schermen op een cruiseschip? Er zijn tal van plekken waar passagiers niet of nauwelijks mogen komen. Wij nemen een kijkje voor je op de brug. Dé plek waar 24 uur per dag het schip gemanaged wordt.
Wat is de brug?
Iedere cruisepassagier kan de brug aanwijzen, voorop op het schip met uitsteeksels aan de zijkant waar je mensen in witte uniformen ziet rondlopen. De brug is de plek waar het schip bestuurd wordt door de kapitein en zijn team. Cruisepassagiers mogen deze plek zelden bezoeken. Mocht het gebeuren dan ben je een bijzondere gast (bijvoorbeeld een suite gast). Tegenwoordig perken meer rederijen de rondleidingen op de brug in vanwege veiligheid. Bij Norwegian Cruise Line heb je soms geluk. Een aantal schepen heeft een ruimte achter de brug met een glazen raam waar je de brug toch kan aanschouwen. (bv op de Norwegian Gem). Mocht je overigens tijdens een rondleiding op de brug komen, dan mag je in de huidige tijden geen foto’s meer maken van de apparatuur zoals radar. Ook weer vanwege de veiligheid.
Hieronder zie je foto’s van de brug van schepen van Holland America Line (Nieuw Amsterdam en Eurodam) en Celebrity Reflection.
Expeditieschepen
Op expeditieschepen hanteert men aan boord een ander beleid dan op de grote zeeschepen. Op expeditieschepen ben je als cruisepassagier van harte welkom! In 9 van de 10 expeditieschepen is een open-deur beleid, dat betekent dat je vrijwel ieder moment kan binnenlopen wat er gaande is.
Je ziet foto’s van de brug van expeditiecruiseschip Plancius (Oceanwide Expeditions) en Celebrity Flora.
Riviercruiseschepen
Ook op riviercruiseschepen kan je vaak even binnenlopen op de brug als je schip over de rivier vaart. De kapiteins zijn altijd even bereid om wat uit te leggen. Wist je dat de brug op een riviercruiseschip naar beneden kan? Dit moet soms omdat de bruggen zo laag zijn dat het schip er maar net onderdoor kan. De passagiers moeten dan benedendeks voor de veiligheid. De brug is het uitsteeksel op het bovenste dek.
Wat zie je op de brug?
Hoe nieuwer het schip is, hoe minder apparatuur op de brug staat 🙂 Zo heeft de nieuwste generatie zeeschepen zoveel ruimte dat je er – bij wijze van – een potje minigolf kunt spelen. In het midden van de brug staan de belangrijkste apparatuur. Aan de zijkanten zijn er gedeelten brug die uitsteken. Dit is vooral bij het aanmeren van belang; zo kan de kapitein zien hoe dicht of veraf het schip nog van de kade vandaan is. Dit ziet hij door naar beneden te kijken door een glasbodem!
Aan boord is bij de nieuwere schepen een soort controlroom aanwezig. Dit is de plek waar het schip ook bestuurd kan worden, bijvoorbeeld in geval van een noodsituatie. Alle sleutelfiguren kunnen op deze plek samen beslissingen nemen.
Wie staan op de brug?
De mensen die er werken zijn één groot team bestaande uit kapitein, staff kapitein, officieren en kadetten. Niet iedereen is voortdurend aanwezig, maar is afhankelijk van zijn/haar wacht. Er zal overigens nooit 1 persoon alleen aanwezig zijn, altijd zijn er meerdere mensen aanwezig die aan de hand van procedures werken. Ik sprak kapitein Jeroen en staf kapitein Pieter op de Nieuw Amsterdam uitgebreid over het werk en het kleurensysteem dat zij hanteren. Lees hier het interview.
Bovendien komt regelmatig een loods aan boord op de brug. Dit is de persoon die bij het naderen van een haven (of andersom) ervoor zorgt dat het schip de juiste route vaart en zonder problemen kan aanmeren. Deze loods zie je soms zelf aankomen (of weer weggaan) met een loodsenboot.
Lees ook: