MS Europa 2 succesvol aangesloten op walstroom in Hamburg
De Duitse ultraluxe cruisemaatschappij Hapag-Lloyd Cruises heeft bekendgemaakt dat het cruiseschip EUROPA 2 voor de eerste keer is aangesloten op walstroom bij het Cruise Center Altona in Hamburg. Het schip maakt nu gebruik van een aansluiting op elektriciteitsnet van de wal waardoor haar eigen motoren niet hoeven te worden gebruikt. De cruisestop door het coronavirus maakte het mogelijk om deze ‘groene’ voorziening uitgebreid te testen en met succes. Alle nieuwbouwschepen in de vloot van de rederij zijn ingericht op het gebruik van walstroom. Een ander belangrijk onderdeel van de milieustrategie is de uitbreiding van het gebruik van laagverontreinigende marine gasolie, met een zwavelgehalte van 0,1% in de gehele vloot.
Het kleine ultra-luxe schip EUROPA 2, met een capaciteit van 500 gasten, heeft tijdens haar verblijf in de haven slechts 2,2 MW (megawatt) stroom per uur nodig en kan zijn uitstoot tot bijna nul terugbrengen. De gebruikte elektriciteit wordt geleverd door ‘Hamburg Energie’ en is afkomstig van 100% hernieuwbare bronnen, wat betekent dat de werking van de EUROPA 2 in de haven praktisch klimaatneutraal is.
De EUROPA 2 was het eerste cruiseschip ter wereld dat was uitgerust met SCR-katalysatoren. De katalysatoren verminderen de uitstoot van stikstofoxide met bijna 95%. Het is ook het eerste cruiseschip met EEDI-certificering (Energy Efficiency Design Index) en de CO2-uitstoot ligt 31% onder de streefwaarde. De andere nieuwe schepen in de expeditievloot zetten deze strategie voort en zijn ook
uitgerust met deze katalysatoren.
“Met onze jarenlange expertise in het luxe- en expeditiesegment stellen we met onze schepen de hoogste normen in de industrie en streven we ernaar strikte milieubeschermingsnormen na te leven. We hebben op dit gebied al aanzienlijke vooruitgang geboekt en blijven werken om het verder te verbeteren ”, zegt Karl J. Pojer, CEO van Hapag-Lloyd Cruises. Hij vervolgt: “We gebruiken overal ter wereld gasolie voor de scheepvaart met een laag zwavelgehalte van 0,1% in de hele vloot en gaan daarmee verder dan de wettelijke vereisten. Succesvol gebruik van walstroom is een ander belangrijk onderdeel van onze milieustrategie.”
Door vrijwillig over te gaan op de laagverontreinigende brandstof wordt de zwavelemissie van de Hapag-Lloyd Cruises-vloot met 80% verminderd. De overstap op scheepsgasolie betekent ook een reductie van roet en fijnstof tot 30%. Daarnaast worden alle routes zorgvuldig gepland met een eco-efficiënte gemiddelde snelheid. Schepen worden niet gepusht om zo snel mogelijk te gaan waardoor het verbruik met 30% worddt verlaagd en dus ook de uitstoot wordt verlaagd.
Foto: Hapag-Lloyd Cruises