Veel ontslagen in cruise branche wereldwijd
Het is een zware tijd voor de rederijen wereldwijd. Talloze rederijen hebben de afgelopen periode meer geld proberen binnen te halen met het uitgeven van meer aandelen, de levering van cruiseschepen te vertragen en (kantoor)personeel verlof te geven of te ontslaan.
Carnival Corporation (o.a. Holland America Line, Princess Cruises) heeft van haar 3000 kantoorwerknemers in Florida voor 820 werknemers ontslag aangevraagd. Van de overgebleven werknemers zijn 537 op verlof gestuurd. (bron Seatrade) In de rest van Amerika schijnt het te gaan om 50% personeelsleden die ontslagen of op verlof gestuurd zijn voor 6 maanden. In Southampton zijn ook honderden ontslagen.
Het weggaan van topman van Holland America Line, Orlando Ashford, en Seabourn topman Rick Meadows eind mei is opvallend, maar zou niet in verband staan met bovenstaande.
Nieuwbouwschip Iona zou in mei in de vloot van P&O Cruises worden opgenomen. Of dit doorgaat is nog niet uitgesproken.
Bij concurrent Royal Caribbean Cruises Ltd. (o.a. Azamara, Celebrity Cruises) zal van de 5000 kantoorwerknemers in Amerika meer dan 26% ontslagen worden. Besparingen zijn er onder meer op de ombouw van de Allure of the Seas. Ook bij deze grote partij gaat een topman weg, Larry Pimentel van Azamara Cruises.
Van Norwegian Cruise Line Holdings (Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises) is niet veel bekend. De rederij heeft in ieder geval in Amerika de werkweek uren verminderd. Nieuwbouwschepen zijn er de komende twee jaren niet. Net voor de Corona crisis werd voor rederij Regent Seven Seas Cruises de Seven Seas Splendor opgeleverd.
Over MSC Cruises in Europa is niets bekend. In Amerika zijn medewerkers van het Amerikaanse kantoor van MSC Cruises op verlof gegaan.
Ook niet onbelangrijk is de impact op de scheepswerven zoals Meyer Werft, Fincantieri én de kleinere werven, die de afgelopen maanden moesten schipperen met vertraging in de bouw van schepen. Meyer uitte zijn zorgen over de oplevering van schepen, die vertraagd zullen worden afgenomen. Een interessante video is hier te vinden over de maatregelen die Meyer neemt: verkorte werkweek en geen overuren. Ook probeert Meyer om de schepen die opgeleverd zullen worden, daar langer over te bouwen en later af te leveren.