Schepen van Cruise & Maritime Voyages vastgelegd door autoriteiten na inspectie
Volgens Cruiseindustry worden de schepen van de Britse rederij Cruise & Maritime Voyages (CMV) vastgehouden in Tilbury en Bristol na een controle van de Britse Maritime and Coast Guard Agency. Het gaat om de Astoria, Astor, Columbus, Vasco da Gama en Marco Polo. De Magellan heeft bij inspectie een termijn van 14 dagen gekregen om de problemen op te lossen.
Aan boord zijn inspecties gehouden waaruit bleek dat crew-contracten al enige tijd verlopen waren. Sommige personeelsleden zitten al meer dan een jaar aan boord. Zeker 1500 crewleden zouden naar huis willen, maar kunnen dit niet. Met name de crew uit India liet afgelopen week een hulproep horen via Twitter aan de Indiase overheid.
Directeur Christan Verhouning van Cruise & Maritime Voyages: “CMV heeft in het verleden altijd goed samengewerkt met de Britse Maritime and Coast Guard Agency om de problemen met contracten op te lossen die grotendeels hebben bijgedragen aan de aanhouding van vijf CMV-schepen. We hopen dat deze kwestie het bewustzijn van de benarde situatie van onze bemanning bij de verschillende ambassades heeft vergroot en dat ze CMV nu zullen helpen bij de repatriëring van bemanningsleden. De landen hebben zich de afgelopen twee dagen volledig ingezet voor de ondersteuning van CMV.
We zijn ervan overtuigd dat we met de plotselinge toename van steun en hulp in staat zullen zijn om de resterende bemanning ideaal voor het einde van de maand te repatriëren. CMV verontschuldigt zich voor het eventuele ongemak of de verstoring die deze problemen mogelijk hebben veroorzaakt voor hun zeer gewaardeerde bemanning.”
Verhounig benadrukt dat de crew’s repatriëring altijd op nummer 1 heeft gestaan in deze tijden:
“CMV heeft op hoog niveau gesprekken gevoerd met de Indiase autoriteiten om speciale vergunningen en andere internationale regeringen te verkrijgen, om de veilige terugkeer van onze bemanning naar hun families te vergemakkelijken en te versnellen,” zegt hij.” Onze bemanning heeft een lange periode in quarantaine aan boord van onze schepen gezeten en zijn begrijpelijkerwijs angstig en overstuur. We leven volledig mee met ze en begrijpen de frustratie en boosheid van onze bemanning omdat ze onder quarantainevoorwaarden aan boord van onze schepen worden gehouden vanwege de lokale beperkingen.”
Meer rederijen erkenden het probleem van repatriëring en stuurden hun eigen cruiseschepen wereldwijd met crew aan boord naar de betroffen gebieden.