Amsterdam, Rotterdam, Maasdam en Veendam verlaten de HAL in 2020
Holland America Line heeft aangekondigd dat de Amsterdam, Maasdam, Rotterdam en Veendam de vloot zullen verlaten en overgaan naar niet openbaar gemaakte kopers. De schepen zijn in paren verkocht, waarbij de S-klasse Maasdam en Veendam in augustus 2020 aan één bedrijf worden overgedragen, terwijl de R-Klasse Amsterdam en Rotterdam in het najaar van 2020 naar een ander bedrijf overgaan.
Holland America Line annuleert cruises voor de vier schepen, waarbij sommige geselecteerde routes worden overgenomen door andere schepen binnen de vloot. De Grand World Voyage 2021, die de Amsterdam zou gaan varen, wordt uitgesteld tot 2022 en wordt door Zaandam overgenomen. De Grand Africa Voyage, oorspronkelijk voor de Rotterdam, met vertrek op 10 oktober 2021 zal nu aan boord van de Zaandam plaatsvinden.
“Het is altijd moeilijk om te zien dat een schip de vloot verlaat, vooral de schepen die een lange en legendarische geschiedenis hebben bij ons bedrijf”, zegt Stein Kruse, CEO van Holland America Group en Carnival UK. “Holland America Line heeft echter een mooie toekomst voor de boeg met nieuwe Pinnacle-Class-schepen en met een derde zusterschip dat volgend jaar wordt opgeleverd. Op deze manier behouden we onze totale capaciteit op de markt.”
“Ik herken en waardeer de diepe genegenheid die onze gasten voelen voor ons bedrijf en de schepen binnen onze vloot”, zegt Gus Antorcha, President van Holland America Line. “Onze uitgebreide vloot blijft uitzonderlijke reizen aanbieden aan cruise liefhebbers die op zoek zijn naar een bijzondere ervaring aan boord van een middelgroot schip dat bestemmingen over de hele wereld aandoet. Ik kijk ernaar uit om die geliefde ervaringen aan boord voort te zetten en tegelijkertijd onze gasten kennis te laten maken met nieuwe ontwikkelingen.”
De vloot zal in 2021 uit tien schepen bestaan mét de nieuwe 11e, de Ryndam. De vloot omvat dan de Zaandam, Volendam, Noordam, Oosterdam, Zuiderdam, Westerdam, Nieuw-Amsterdam, Eurodam, Koningsdam, Nieuw-Statendam en toekomstige Ryndam.
Maasdam en Veendam
Maasdam werd in 1993 aan de vloot toegevoegd als de tweede van vier S-Klasse schepen. Met 1.258 gasten is het het vierde schip van Holland America Line dat de naam Maasdam draagt. Recentelijk heeft het schip (55.575 ton) lange reizen in de Stille Zuidzee en Alaska gemaakt. Veendam, het laatste S-Klasse schip, werd opgeleverd in 1996. Het is het vierde Holland America Line schip met de naam Veendam. Het schip (57.092 ton) biedt ruimte aan 1.350 gasten.
Rotterdam en Amsterdam
Het eerste schip in de R-klasse, Rotterdam (61.849 ton) werd in 1997 geïntroduceerd. Met 1.404 gasten is het het zesde schip van Holland America Line dat de naam Rotterdam draagt. Amsterdam trad in 2000 toe tot de vloot als de laatste van vier R-Klasse schepen. Met 1.380 gasten is dit het derde schip van Holland America Line dat de naam Amsterdam draagt. Onlangs heeft het schip de Grand World Voyage van de rederij uitgevoerd.
Informatie voor geboekte reizigers
Gasten met boekingen voor toekomstige afvaarten van deze schepen worden geïnformeerd dat deze cruises worden geannuleerd of gewijzigd. Samen met hun reisadviseurs ontvangen gasten informatie of de cruise plaats gaat vinden op een ander schip of krijgen zij informatie en speciale aanbiedingen voor het boeken van een andere Holland America Line-cruise zodra de activiteiten weer worden hervat. Gasten die liever een restitutie wensen, kunnen die ontvangen.
Geannuleerde cruises omvatten Canada / New England en Grand Voyages op de Amsterdam; Routes Mexico, Zuid-Pacific, Australië en Azië op de Maasdam; Caribisch gebied, Europa, Panamakanaal, Zuid-Amerika en Hawaii afvaarten op de Rotterdam; en Caribische en Europese routes op de Veendam.
Wat een fijne site om op de hoogte te blijven van cruisen wanneer je niet aan boord bent!
…Uitverkoop,,,
Doen ze bij de Holland America Line soms (noodgedwongen) aan uitverkoop, of moeten de “dwergen” onder de HAL schepen soms wijken voor de overgebleven megacruiseschepen ? Ik had ooit het genoegen gehad om samen met mijn broer een gratis Koningsdam scheepsbezoek te hebben in Amsterdam en kreeg het gevoel dat het aan intimiteit mist. Eerst de Prinsendam en nu dit kwartet en wat krijgt men ervoor terug, niets of toch nog iets en in hoeverre gaat men bij de HAL om met het Nederlandse DNA aan boord van de schepen en overheerst “the American way of life” ? Als er ooit een vierde Pinnacle schip komt MOET het zeker de naam ROTTERDAM krijgen, men gaat zijn geboortestad van de HAL toch niet verloochenen ? ! ! !
Misschien moet de cruise industrie zich beraden of men er wel verstandig aan doet NOG meer mega varende “pretparken” te gaan bouwen en wordt het niet eens tijd om met kleinere milieuvriendelijke schepen de wereld rond te reizen. Is er straks na de crisis sowieso nog wel voldoende vraag om cruises te maken, ik denk van niet, maar dat zal de toekomst uitwijzen…