Afscheid Rotterdam bij cruiseterminal Rotterdam
Holland America Line’s Rotterdam zal voor de laatste keer aanmeren in de haven van Rotterdam op maandag 10 augustus 2020. Het schip dat een volle dag de haven aandoet, biedt fans de gelegenheid om het schip te zien. De Rotterdam vaart vervolgens naar de Damen Shipyard voor onderhoud, voordat het wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar. In juli kondigde Holland America Line de verkoop van de schepen Rotterdam en Amsterdam aan.
Fans van het schip kunnen naar de openbare ruimtes rond de Wilhelminakade (Cruise Port Rotterdam) komen om de Rotterdam uit te zwaaien, foto’s te maken en afscheid te nemen met het inachtnemen van de sociale afstandsregels die in de stad, conform RIVM richtlijnen, gelden. Rotterdam vaart om 05.30 uur lokale tijd de passage in voor een aankomst bij de terminal tussen 8.00 en 09.00 uur ’s ochtends. De verwachting is dat het schip tot de volgende dag halverwege de ochtend aan de Wilhelminakade aangemeerd blijft, waarna het door het kanaal naar Damen Shipyard vaart.
“Rotterdam is bijzonder voor de stad Rotterdam gezien de oprichting van Holland America Line in deze stad. We zijn vooral blij dat we de naamgenoot van de stad hier kunnen verwelkomen en dat iedereen haar kan bezichtigen en haar het beste kan wensen”, aldus Nico Bleichrodt, Vice President International Sales van Holland America Line. “Het is een gedenkwaardig moment om het schip nog een laatste keer in Rotterdam te hebben, als eerbetoon aan de stad Rotterdam, haar inwoners en onze trouwe gasten”.
De geschiedenis van de naam Rotterdam
Het eerste schip van Holland America Line werd tot Rotterdam gedoopt. Het zette op de eerste reis van Nederland op 15 oktober 1872 koers naar New York. Dit leidde tot de oprichting van het bedrijf op 18 april 1873. Rotterdam II werd in 1878 gebouwd voor British Ship Owners Co en in 1886 gekocht door Holland America Line. Rotterdam III kwam in 1897 en behoorde tot de vloot tot 1906. De vierde Rotterdam trad in 1908 toe tot Holland America Line en diende ook als troepentransporteur toen de Eerste Wereldoorlog ten einde kwam. Na de oorlog maakte het regelmatig cruises van New York naar de Middellandse Zee.
Rotterdam V, ook wel bekend als ‘The Grande Dame’, vertrok in 1959 en begon met transatlantische overtochten met twee serviceklassen. Later werd het in 1969 omgebouwd tot een schip met één klasse. Rotterdam V heeft tot 1997 38 jaar met Holland America Line gevaren. Het schip maakte verschillende Grand World Voyages en doet momenteel dienst als een hotel en museum in de stad Rotterdam. Rotterdam VI, het meest recente cruiseschip van Holland America Line, werd in 1997 geïntroduceerd en was het eerste schip in de R-klasse
Nieuwbouw
Pinnacle-Class Rotterdam treedt in 2021 toe tot de Holland America Line vloot
In navolging van de traditie om een Rotterdam in de vloot te hebben, kondigde Holland America Line onlangs, na het vertrek van Rotterdam VI, de naamswijziging van haar in nieuwbouw zijnde schip naar Rotterdam aan en benoemde het tot vlaggenschip. Wanneer de Rotterdam VII op 30 juli 2021 wordt afgeleverd door de Marghera-werf van Fincantieri in Italië, brengt het schip de zomer door met het verkennen van Noord-Europa en de Oostzee tijdens rondreizen vanuit Amsterdam. Daarnaast brengt het op 20 en 21 augustus 2021 een tweedaags bezoek aan Rotterdam tijdens de 14-daagse European Splendor cruise van Civitavecchia (Rome) naar Amsterdam. De derde in de Pinnacle Class-serie, Rotterdam, gaat 2.668 gasten vervoeren, weegt 99.500 ton en beschikt over zeer succesvolle voorzieningen aan boord, waaronder het 270-graden surroundscherm World Stage, Rudi’s Sel de Mer en Grand Dutch Café. Rotterdam levert het beste van alles en viert livemuziek met elke avond een exclusieve collectie optredens van wereldklasse – van Lincoln Center Stage en B.B. King’s Blues Club tot Rolling Stone Rock Room en Billboard Onboard.
Amsterdam komt op 17 augustus
Wie het schip Amsterdam wil uitzwaaien, krijgt maandag 17 augustus de gelegenheid om het om ongeveer 11 uur ’s morgens over de Nieuwe Waterweg te zien varen op weg naar Damen Shipyard. Dit schip zal niet helemaal naar Cruise Port Rotterdam varen, maar de fans kunnen kijken, zwaaien en foto’s maken terwijl het schip over de waterweg vaart. Het schip zal de werf op 25 augustus verlaten.
Bekijk Holland America Line cruises bij:
ANWB Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours
Goede beslissing om de Rotterdam VI nog een waardig afscheid te geven aan de Wilhelminakade van de stad Rotterdam, net als de ex Ryndam op zondag 13-9-2015. Nu maar hopen dat de doop van de nieuwe Rotterdam VII – OOK – in Rotterdam zal plaatsvinden, net als eertijds de Koningsdam – alvorens naar Amsterdam te gaan als haar nieuwe thuishaven.
Jammer dat men net als de Koningsdam alwéér voor Amsterdam heeft gekozen. Amsterdam verhoogde de toeslagen, klaagt over tevéél toeristen laat men nu juist voor Mokum kiezen i.p.v. het bij nog veel buitenlandse toeristen minder bekende Rotterdam, of komt het dat Rotterdam misschien wel iets “te modern” overkomt met zijn relatieve hoogbouw en architectuur en men het kneuterige en chaotischer Amsterdam met het meer “Holland gevoel” verkiest en menigeen de Rode buurt bezoekt en de te eenzijdige Nederlandse architectuur dat zo kenmerkend is voor de hoofdstad. Rotterdam een parel om ontdekt te worden en daar had de nieuwe Rotterdam VII haar steen aan kunnen bijdragen, een gemiste kans ! ! ! Ik wens de Rotterdam VI een gelukkige en gezonde toekomst toe bij haar nieuwe “familie”…!
. . . A PROPOS – EENHEIDSWORST –
De Rotterdam VI heeft nog een kenmerk van de Rotterdam V gekregen, namelijk de twee schoorstenen. De Pinnacle klas schepen zoals de ms Koningsdam en Nieuw Statendam zien er van buiten het zelfde uit. Pinnacle betekent : hoogtepunt, hoogst haalbare, in het Nederlands. Als straks de Rotterdam VII ook haar intrede doet wordt het een EENHEIDSWORST van schepen als dit schip van buiten, op de naam na, precies eender gaan uitzien ! Voeg daar de Queen Elizabeth (3) en de Queen Victoria van Cunard aan toe en het geheel wordt een monotone verschijning. Voordeel wat betreft de Pinnacle klasse, is de relatief goedkope constructie. Pak het blauwdruk en past er kleine veranderingen aan toe, zelfs een medewerker van de HAL zei tijdens de Vakantiebeurs 2020 tegen mij al dat het geen MOER uit maakt op welk schip men vaart ! Vroeger zag je nog de verschillen. De mooie Nieuw Amsterdam van 1938, de s.s. Statendam en natuurlijk de Rotterdam V verschillen optisch van elkaar en vormden géén eenheidsworst. Ik hoop dat de Rotterdam VII qua uiterlijk nog iets van nummer V meekrijgt zoals een dubbele schoorsteen, maar dat zal technisch en uit kostenoverweging wellicht onhaalbaar zijn. Met de Pinnacle klasse krijgt de HAL in esthetisch opzicht de méést SAAIE vloot die ze ooit gehad hebben. Ze lijken op de kleur na op de lelijke EPIC met de zware bovenbouw, soort toupetje, op de brug. De Pinnacle klasse van binnen misschien leuk en aardig, van buiten een “gruwel” EN fantasieloos en vervelend makend voor de ECHTE scheepsliefhebber, geef mij dan maar de MOOIE Disney MAGIC en Disney WONDER, dát zijn pas schepen om te ZOENEN en naar te kijken, want het oog wil ook wat hebben. Als een maaltijd lekker smaakt, maar niet netjes en mooi uit ziet dan is de beleving ook minder en dat is met schepen net zo of ben ik soms de enige die daar op let ? Functionaliteit gaat blijkbaar boven en voor vormgeving, jammer.
Wir haben eine wunderbare Reise mit ROTTERDAM nach St. Petersburg u.a. Häfen gemacht. Ein wunderschönes Schiff. Ich bin selbst Eigner einer 34 ft. Segelyacht und liebe schöne Schiffe.
Herzilche Grüsse
Margrit u. Wolfgang Müller aus HB