Pacific Aria vervroegd uit vloot bij P&O Cruises Australia
P&O Cruises Australia heeft bekendgemaakt dat de Pacific Aria onmiddellijk de vloot zal verlaten. Eerder was het schip verkocht aan Cruise & Maritime Voyages (CMV) en zou ze pas volgend jaar, in 2021, naar de Britse rederij gaan. CMV kocht ook toen de Pacific Dawn. Door het faillissement van CMV moest P&O Australia een nieuwe koper zoeken.
Welke rederij de Pacific Aria heeft gekocht, werd niet bekend. Maar geruchten gaan dat het Seajets zou zijn, de rederij die ook de Oceana, Veendam en Maasdam afgelopen maanden kocht. Daarmee zou deze rederij liefst 3 oud-HAL schepen in handen krijgen, want de Pacific Aria is de oude Ryndam. Waar de Pacific Dawn naar toe gaat, is ook geheim gehouden. Cruisewebsite Cruise Industry News meldt dat het schip naar Ocean Builders gaat, waarop mensen een hut kunnen kopen voor hun eigendom. Ze zal dan in de golf van Panama komen te varen.
De Pacific Aria kwam vanaf november 2015 in de vloot bij P&O Cruises Australia en voer ze meer dan 450.000 nautische mijl voor onder andere talloze Nieuw Zeelanders en Australiërs.
Bekijk hier welke schepen de afgelopen maanden van eigenaar zijn gewisseld of gesloopt.
1) Beste Miriam, in je persoonlijke info staat :” Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisevirus mij meer dan 200% te pakken.”
Vanwege de huidige situatie en crises zou ik het woord “cruisevirus” willen veranderen in : …en sinds die tijd heeft de passie voor het cruisen mij meer dan 200 % te pakken. PASSIE i.p.v. virus lijkt mij anno 2020 een beter woord, zoals ik ook een passie heb voor vlieg-, boot- en treinreizen…
2) De oude Holland Amerika Line cruiseschepen, waarvan ik het vertrek op zondag 13 september 2015 van de Ryndam bij toeval in Rotterdam heb meegemaakt en registreerde, lijken aan een soort van “stoelendans” te zijn begonnen en het is maar de vraag waar men voor lange tijd goed terecht komt en als het om diverse redenen niet meezit hopelijk niet het zelfde lot beschoren is als de Monarch of… schepen die helaas ontmanteld / gesloopt zijn. Trouwens is door de huidige crises niet het besef ontstaan om pas op de plaats te maken met de bouw van de MEGA cruiseschepen en de voorkeur te geven aan kleinere middelgrote schepen ? De lucht- en milieuvervuiling die alle cruiseschepen produceren zijn ook een bron van zorg waar méér aandacht aan moet worden besteed als er weer een heropleving van de cruisevaart ontstaat. Nu ligt men noodgedwongen afgemeerd wat het milieu ten goede komt, maar of men zo blij moet zijn als men weer massaal gaat cruisen, dat betwijfel ik zeer. Ook het “hutje-mutje” dicht op elkaar zijn van mensen in een relatief kleine deels gesloten ruimte als een schip dient, ook als de crises eens voorbij is, nader bekeken te worden. En de oude HAL bootjes, maak er een permanente drijvende hotel accommodatie voorzien van milieuvriendelijke WALSTROOM van.
Dag Frans,
Dank voor je opmerking! Ik zal er inderdaad even naar kijken 🙂
En we wachten inderdaad de ontwikkelingen af…
Hartelijke groet, Miriam