Grotere cruiseschepen in Venetië moeten aanmeren in Marghera
De Italiaanse overheid heeft nu definitief de laatste stap gezet in het weren van cruiseschepen in Venetië. De ministers van Toerisme en van Duurzame Infrastructuur en Mobiliteit hebben bepaald dat cruiseschepen tijdelijk omgeleid worden naar de haven Marghera. Zo blijft het historisch cultureel erfgoed in Venetië bewaard en goed beschermd. Jarenlang strijden de inwoners van Venetië en milieu-activisten al voor een verbod van cruiseschepen nabij Venetië. Ook zullen toeristen een entreeprijs moeten betalen om de stad in te mogen, variërend van 3 tot 10 euro. Deze prijs hangt af van de drukte in de stad en tijdstip van bezoek.
De cruiseschepen mogen niet meer langs het St. Marco plein en gaan in plaats daarvan via de vaargeulen voor grote zeeschepen naar Marghera. Het is niet geheel duidelijk in de verklaring om welke cruiseschepen het gaat. Waarschijnlijk om schepen die een grotere brutotonnage hebben dan 40.000 brutoton. Dit betekent dat dit niet gaat gelden voor bijvoorbeeld Seadream, alle schepen van Azamara, alle schepen van Oceania Cruises en een aantal van Seabourn. Zij mogen allen wél de de stad in.
Eerste stap in 2017
In 2017 werd een plan besloten dat in ongeveer 4 jaar tijd cruiseschepen te weren die een tonnage hebben van meer dan 55.000 brutoton. In 2019 besloot men dat het ging gelden voor schepen van meer dan 40.000 brutoton. Vanaf deze tijd is Marghera in beeld. Een nieuwe cruiseterminal zou gebouwd gaan worden met daarbij de infrastructuur zoals een nieuwe vaargeul.
Rederijen kiezen de laatste jaren al steeds vaker voor havens in de regio, zoals Trieste. Deze stad ligt meer naar het noorden. Daardoor komen er al veel minder ‘grote’ cruiseschepen naar de stad.
MAXIMUM…
Misschien moeten we een maximum stellen aan tonnage, lengte en breedte en passagiers capaciteit van cruiseschepen. In de luchtvaart geldt ook een “box” waarbij de lengte en spanwijdte van passagiersvliegtuigen niet groter mag zijn dan 80 meter, zoiets zou uit milieu oogpunt wat mij betreft óók voor de cruiseschepen mogen gelden. In China mogen wolkenkrabbers ook nu niet hoger worden dan 500 meter om de verhuurbaarheid beter te reguleren. Maximum stellen aan de grootte van de schepen heeft ook ecologische en infrastructurele voordelen, maar ook gezondheid gerelateerde aspecten zoals anno 2021 blijkt. Het vast komen te zitten van een groot containerschip in het Suezkanaal toont ook aan dat aan de lengte van (cruise) schepen paal en perk moet worden gesteld, eenmaal vastgelopen wordt het lastig om de zaak weer los te trekken en dat kan ook gebeuren met schepen zoals de Oasis of the Seas klasse schepen en soortgenoten en dat geldt ook voor de veiligheid aan boord. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom men steeds groter wilt bouwen, haven steden staan er terecht niet op te wachten, volgt na Venetië soms Amsterdam, Bali, Göteborg ? …