Venetië per 1 augustus 2021 verboden voor grote cruiseschepen
De Italiaanse regering heeft besloten om per 1 augustus 2021 geen grote schepen (>25.000 brutoton) meer toe te laten in Venetië. Deze waren altijd goed te zien vanaf het beroemde San Marco plein, op weg naar de cruiseterminal verderop in de stad. De regering besloot hiertoe nadat de organisatie achter het Werelderfgoed, UNESCO, dreigde de stad als bedreigd werelderfgoed te gaan karakteriseren.
Eind maart besloten autoriteiten tot een verdere inperking van cruiseschepen naar Venetië door cruiseschepen in Marghera een plek te geven. Doordat de faciliteiten daar inclusief een nieuwe vaargeul nog niet klaar zijn, moesten cruiseschepen toch naar de Venetië cruiseterminal aan de noordwest zijde van de stad, door het kanaal heen. Cruiseschepen met een brutoton van minder dan 100.000 werden zo alsnog toegelaten tot de stad. De MSC Orchestra was één van de schepen die veel stof deed opwaaien bij haar eerste binnenkomst begin juni 2021. Al jaren zijn de te grote cruiseschepen onderwerp van gesprek, maar door traagheid in de uitvoering van besluitvorming kwam er nog geen goed alternatief voor de grotere cruiseschepen.
Toch wijzigingen
Cruisemaatschappijen waren er vanuit gegaan dat cruiseschepen met een brutotonnage kleiner dan 40.000 de komende jaren nog welkom zouden zijn. Dit is tevens veranderd, naar schepen minder dan 25.000 brutoton. Cruiseschepen van SeaDream, Star Clippers en Ponant voldoen hieraan. Cruiseschepen van Seabourn of Oceania Cruises helaas dan ook niet meer.
Alternatieven
Totdat de nieuwe cruiseterminals in Marghera klaar zijn, naar verwachting pas volgend jaar, zullen rederijen uitwijken naar Triëst. Dat ligt op zo’n 2 uur rijden van Venetië. Tot 1 augustus staan voornamelijk afvaarten van Costa Cruises en MSC Cruises (de MSC Orchestra en MSC Magnifica) gepland.
Goed dat ze beperkingen opleggen in Venetië en dat zal ook op meer plaatsen in de wereld moeten gebeuren om de infrastructuur niet onnodig te belasten, maar vooral de “leefbaarheid” van de steden te ontlasten. Één (mega) groot schip kan het toerisme vaak geen kwaad, maar als er meerdere (mega) cruise schepen een haven aandoen, kan dat de situatie van een havenplaats danig ontregelen met al die duizenden bezoekers die menig winkeltje afstruinen, de toeristische bezienswaardigheden bezoeken enzovoorts. Ik ben een groot voorstander van om maxima aan de grootte van de cruiseschepen te stellen. Het is de laatste jaren té sterk uit de hand gelopen als de varende pretparken, schepen kun je het NIET meer noemen, de cruise industrie op z’n kop gezet heeft, het is de spuigaten uitgelopen. In de burgerluchtvaart gelden ook maxima, passagiersvliegtuigen mogen niet groter zijn dan 80 meter lang en 80 meter spanwijdte, dat zou voor cruiseschepen ook mogen gelden, en waarom steeds alsmaar groter ? Of de bewoners er altijd prijs op stellen om zo’n mega kolos in de haven te zien en hebben met die “tijdelijke bewoners” is nog maar de vraag, laat staan als er meerdere afmeren. In Curaçao ervoer ik de impact van e.e.a. en dat was beslist niet prettig ! Aangezien menig cruiseschip ook nog op z’n (vervuilende) aggegraten viezigheid staat uit te blazen komt dat het milieu ook niet ten goede. Na Venetië, Amsterdam, Barcelona, Dubai wie volgt met z’n restrictie beleid … ?