Havila zoekt nieuwe investeerder voor haar kustschepen
Vanwege EU sancties tegen Russische bedrijven, gaat het Noorse Havila op zoek naar nieuwe investeerders. Een van de schepen in de vloot, de Havila Capella wordt namelijk gefinancierd door GTLK Asia, een Russisch leasebedrijf in Hong Kong. GTLK Asia is een van de gesanctioneerde bedrijven. Ook zouden zij van de 3 nog resterende schepen de financiering op zich nemen.
“We steunen sancties tegen Rusland in deze benarde situatie waarin de wereld zich bevindt en werken nu aan de herfinanciering van Havila Capella om alle banden met gesanctioneerde en Russische bedrijven te verbreken”, zegt CEO Bent Martini van Havila Voyages. “Havila Capella is de enige van onze schepen dat wordt gefinancierd en geleased door GTLK. De overige schepen zijn nog eigendom van scheepswerf Tersan totdat we ze in ontvangst nemen”.
Afvaarten gaan door
Alle afvaarten met Havila Capella gaan gewoon door volgens het cruiseprogramma. Het schip is geregistreerd in het Noorse Ordinary Ship Register, met de Noorse vlag, Noorse bemanning en Noorse werkmaatschappij.
“Havila Voyages is de exploitant van Havila Capella. Het schip is goedgekeurd door de Noorse autoriteiten en voldoet aan alle eisen in de Norwegian Maritime Act zodat het onder Noorse vlag mag varen. Hoewel we huur hebben betaald aan een Russisch bedrijf, is het schip in alle praktische opzichten Noors”, legt Martini uit.
Update 13 april: Ondanks de eerdere uitspraak is Havila Capella niet meer uit Bergen vertrokken. Lokale passagiers die geboekt stonden, mogen met enkele schepen van Hurtigruten mee zodat ze toch hun bestemming bereiken. Lees hier meer.
Nieuwe financiering
Martini vertelt dat het bedrijf al geruime tijd met alternatieve financiering bezig is. “We werken al een tijdje aan het plan om alternatieve financiering voor onze kustcruiseschepen te vinden”, zegt hij. “We moeten werken aan verschillende opties. De korte termijn oplossing is om het tweede nieuwbouwschip, Havila Castor, zo snel mogelijk in ontvangst te nemen. De iets meer langetermijnoplossing is om een alternatieve financiering te vinden voor de laatste twee schepen die in aanbouw zijn, en hoe we Havila Capella, dat al in bedrijf is, gaan oplossen”, zegt Martini. Havila Voyages is van plan om op korte termijn haar tweede schip, Havila Castor, binnen een week in ontvangst te nemen. Geplande opstart is 10 mei vanuit Bergen.