Cruise Port Rotterdam weer stapje dichter bij uitvoering walstroom
Cruise Port Rotterdam is weer een stapje dichter bij de start van walstroom in 2024. Op woensdag 20 april hebben Mai Elmar (executive director Cruise Port Rotterdam), Carlo Schreuder (directeur Bestaande Stad Gemeente Rotterdam) en Boudewijn Siemons (COO Havenbedrijf Rotterdam) de overeenkomst ondertekend voor de oprichting van Cruise Port Shore Power. Deze organisatie wordt de eigenaar van de walstroominstallatie die wordt aangelegd op Cruise Port Rotterdam. Deze zal in 2024 in gebruik worden genomen.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam sprak de ambitie uit om in 2030 90% van de zeecruiseschepen die Rotterdam bezoeken aan walstroom aan te sluiten. Tot nu toe is er nog geen walstroomvoorziening en blijft een generator draaien om stroom op te wekken. Met de definitieve komst van de walstroomvoorziening aan de Wilhelminakade wordt ongewenste CO2-uitstoot gereduceerd en is er een grote verbetering van de luchtkwaliteit.
Kosten gedekt
Cruise Port Shore Power kiest een tariefmodel waarmee cruiserederijen gaan betalen voor de geleverde walstroom. Met deze constructie worden de kosten van de installatie gedekt en kan de subsidie van de gemeente worden terugbetaald. Het gaat om een renteloze lening van maximaal van 8,75 miljoen euro. Cruise Port Rotterdam verwacht dat de andere helft van het benodigde geld uit subsidies wordt verkregen.
Energietransitie
Walstroom is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Afgemeerde schepen aan de kade draaien veelal op generatoren voor de benodigde energie aan boord. Hierbij vindt uitstoot plaats van onder andere fijnstof, stikstof en CO2. Walstroom biedt de kans om die uitstoot te verminderen door schepen te voorzien van een schone energiebron.
“De aanleg van walstroom op Cruise Port Rotterdam past in het beleid van het Havenbedrijf om samen met de bedrijven en de gemeente te werken aan de energietransitie van de haven. Walstroom speelt daarbij een voorname rol”, aldus Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf.
Wethouder Arjan van Gils (Financiën en Haven) is groot voorstander van de aanleg: “De realisatie van de walstroominstallatie heeft een grote maatschappelijke waarde voor Rotterdam. Met een jaarlijkse aankomst van meer dan 100 cruiseschepen is Cruise Port Rotterdam belangrijk voor de lokale economie en het toerisme in de stad maar zorgt ook voor luchtverontreiniging. Door het gebruik van walstroom vermindert de verontreiniging aanzienlijk. Zo’n 65% van de cruiseschepen die Rotterdam aandoen kunnen daarvan gebruik maken.”
Bron: nieuwsbericht Port of Rotterdam
Goed nieuws voor het Rotterdamse milieu met de komst van de walstroom installatie, gaat Amsterdam bij de PTA of andere terminal het Rotterdamse voorbeeld ook volgen, want daar zie ik ook regelmatig menig cruiseschip viezigheid uitkwalmen als men aan de kade staat ?
A propos, kijkend naar de foto valt mij op dat met de komst van de 215 meter hoge Zalmhaventoren en de iets verderop in aanbouw zijnde 155 meter hoge Cooltoren tezamen met de mooie Erasmusbrug de stad aan allure heeft gewonnen. Als daar straks meerdere wolkenrkrabbers bijkomen zoals de Baantoren en The Rise gepland 250 meter, zie TOP010 Rotterdam, krijgen cruisereizigers die Rotterdam aandoen een andere blik op laag Nederland. Vaak denkt men aan de oubollige en lage oude huisjes, maar ook ons land gaat mee in de vaart der volkeren en Rotterdam doet dat binnenkort ook nog op een minder vervuilende manier net zoals de Stena Line schepen in Hoek van Holland dat al enige tijd doen…