Cruisereiziger
Milieu

MSC World Europa wordt groenste en meest efficiënte schip in de vloot van MSC Cruises

MSC Cruises heeft laten weten dat haar toekomstige vlaggenschip MSC World Europa, dat de laatste fase van haar bouwproces ingaat, het groenste en meest efficiënte schip in haar vloot wordt wanneer ze in oktober 2022 wordt opgeleverd. MSC Cruises heeft maandag meer informatie vrijgegeven over de ‘groene’ prestaties van het schip, waaronder vaste-oxidebrandstofcellen, een selectief katalytisch reductiesysteem en een verbeterd vermogen van wal naar schip. Ze zal ook het grootste LNG-aangedreven cruiseschip ter wereld zijn wanneer ze later dit jaar te water wordt gelaten.

MSC World Europa wordt het eerste moderne cruiseschip ter wereld met gloednieuwe solid-oxide-brandstofceltechnologie (SOFC) aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG), ontwikkeld door MSC Cruises, Chantiers de l’Atlantique en Bloom Energy. Het schip zal een 150-kilowatt SOFC-demonstrator bevatten die hulpvermogen zal genereren om efficiëntiewinsten en aanzienlijke CO2-emissiereducties te leveren in vergelijking met traditionele interne verbrandingsmotoren. Het zal een testbed zijn om de ontwikkeling van brandstofceltechnologie voor hedendaagse cruiseschepen te versnellen en biedt potentie om in de toekomst hybride voortstuwingsoplossingen mogelijk te maken.

Nul emmissie doel

Linden Coppell, Director of Sustainability voor MSC Cruises, zei: “We zijn toegewijd aan een toekomst naar netto-nul emissie. Daarom investeren we veel in de ontwikkeling van koolstofarme brandstoffen en oplossingen die de decarbonisatie van de maritieme sector zullen versnellen. MSC World Europa zal ons meest efficiënte schip ooit zijn en ons helpen om milieutechnologieën voor de toekomst van onze vloot te bewijzen en te verfijnen. Met dit project bevorderen we ook partnerschappen met technologieleveranciers, energiebedrijven, de academische wereld en regelgevende instanties. We moeten allemaal onze samenwerking verdiepen om een ​​emissievrije toekomst mogelijk te maken.”

MSC World Europa beschikt over een systeem voor selectieve katalytische reductie (SCR) dat de NOx-emissies met 90% vermindert wanneer LNG niet beschikbaar is, en het schip moet varen op gasolie voor de zeevaart. Aangezien LNG-brandstof een vergelijkbare reductie bereikt, zal MSC World Europa altijd voldoen aan de Tier III NOx-emissienormen van de International Maritime Organization (IMO). Bovendien stelt MSC World Europa, dankzij de connectiviteit tussen wal en schip, het motorgebruik in havens waar de vereiste infrastructuur beschikbaar is, tot een minimum.

 

Andere groene technieken aan boord van MSC World Europa

Zoals met alle nieuwe schepen van MSC Cruises, beschikt MSC World Europa ook over de nieuwste afvalwater-behandelingstechnologie, in overeenstemming met de MEPC 227(64)-resolutie van de IMO, volledig in lijn met ‘s werelds strengste wettelijke vereisten – de zogenaamde ‘Baltic Standard’ . Het schip is voorzien van een geavanceerd ballastwater-behandelingssysteem dat de introductie van invasieve soorten in het mariene milieu door ballastwaterlozingen voorkomt, in overeenstemming met IMO’s Ballast Water Management Convention.

MSC World Europa bevat een breed scala aan apparatuur om het energieverbruik door het hele schip te optimaliseren. Deze omvatten slimme ventilatie en geavanceerde airconditioning systemen, met geautomatiseerde energie terugwinningslussen, die een effectieve verdeling van warmte en koud over het schip mogelijk maken. Het schip maakt gebruik van LED-verlichting die wordt aangestuurd door slimme managementsystemen om het energiebesparingsprofiel verder te versterken. In samenwerking met de scheepswerf is MSC World Europa ontworpen met een innovatieve rompvorm om de weerstand door het water te minimaliseren. Het zal ook worden uitgerust met verbeterde automatische gegevensverzamelingssystemen voor energiemonitoring op afstand en geavanceerde analyse, waardoor realtime ondersteuning aan wal mogelijk wordt om de operationele efficiëntie aan boord te optimaliseren.

Deze efficiëntieverbeteringen en het gebruik van LNG zullen een operationele prestatie mogelijk maken die veel hoger is dan de door de IMO vereiste energie-ontwerpcriteria voor nieuwe schepen. MSC World Europa is ontworpen om 47% beter te presteren dan vereist is Energy Efficiency Design Index (EEDI).

De romp en machinekamer van MSC World Europa zijn ontworpen om de impact van akoestische onderwatergeluiden te minimaliseren, waardoor de potentiële impact op zeezoogdieren in de omringende wateren wordt verminderd.

Drie LNG schepen in totaal

MSC Cruises heeft drie orders voor LNG-aangedreven schepen uitstaan, voor levering tussen 2022 en 2025, wat neerkomt op een totale investering van meer dan 3 miljard euro. MSC World Europa wordt gevolgd door MSC Euribia, die momenteel ook in aanbouw is in Saint Nazaire en in 2023 in de vaart zal gaan. De bouw van het derde schip zal begin 2023 beginnen.

Wil je ook cruisen op het groenste schip MSC World Europa van MSC?

Cruise Online Sunweb

Marco

Als 'first-timer' op de Voyager of the Seas in 2007 was Marco meteen verkocht. Sindsdien is hij verzot op cruisen. Dat betekent na tientallen cruises nog steeds kippenvel bij het inschepen. Veel zeeën bevaren, maar niets mooiers dan cruisen op de Nieuwe Waterweg langs geboortestad Maassluis.

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons helpen door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of een leuk cadeautje uit te zoeken in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!

Cruisereiziger