Havila schrijft geschiedenis met emissievrije cruise in Geirangerfjord
Het nieuwste schip van Havila Kystruten, Havila Castor, heeft donderdag geschiedenis geschreven in de Geirangerfjord – met de eerste emissievrije cruise door de werelderfgoedfjord.
De schepen van Havila Kystruten zijn gebouwd voor de toekomst en zijn volgens de rederij de meest milieuvriendelijke schepen langs de Noorse kust. Met een batterijpakket van 6,1 Megawattuur (MWh), ‘s werelds grootste batterijpakket op een passagiersschip, kunnen de schepen tot 4 uur varen op pure batterijstroom. In combinatie met vloeibaar aardgas (LNG) wordt de CO2-uitstoot met 30% en de NOX-uitstoot met 90% verminderd in vergelijking met vergelijkbare schepen die fossiele brandstof gebruiken.
Het zomerseizoen is begonnen en dus is de Geirangerfjord open voor cruise- en veerbootverkeer. In 2018 heeft het Noorse parlement besloten dat cruiseschepen en veerboten zo snel als technisch mogelijk en uiterlijk in 2026 emissievrij moeten varen in de Noorse Werelderfgoedfjorden. Donderdag heeft Havila Castor de eerste reis in de Geirangerfjord emissievrij gemaakt en stil.
“Zelfs het weer zat gisteren mee en bleek veel beter dan verwacht. Dit was een mijlpaal voor ons. We hebben bewezen dat we kunnen voldoen aan de toekomstige eisen van de autoriteiten”, zegt Bent Martini, CEO van Havila Kystruten.
Havila Castor heeft deze donderdag maar drie uur lang op batterijen gevaren. “We hebben iets meer dan 60% van de batterijcapaciteit aan deze reis besteed en dat toont aan dat het doel van vier uur op batterij duidelijk haalbaar is. Met nog meer testen en aanpassen van al het energieverbruik aan boord, kunnen we uiteindelijk zonder grote uitdagingen het hele werelderfgoed emissievrij bevaren”, aldus Martini.
Om de batterijen aan boord meer dan nu te kunnen gebruiken, pleit Martini voor toegang tot walstroom langs de kust. “We willen ons batterijvermogen nog verder benutten, maar daarvoor zijn we afhankelijk van de infrastructuur voor walstroom om het schip op schone hydrokracht op te laden. We hopen dat dit snel operationeel zal zijn in geselecteerde aanloophavens. Daarnaast plannen we een geleidelijke bijmenging van vloeibaar biogas om het aardgas op termijn te vervangen. Daarvoor is het nodig dat biogas in voldoende mate beschikbaar komt om in onze behoefte te voorzien”, zegt Martini.