Cruisereiziger
Eerste stuk staal

Eerste stuk staal gesneden voor nieuwbouw Mein Schiff 7

Tien jaar na de eerste nieuwbouw in de Mein Schiff vloot van TUI Cruises, is dinsdag het eerste stuk staal gesneden voor het 7e nieuwbouwschip van de rederij met de naam Mein Schiff 7. De bouw is van start gegaan bij de Meyer Werft in het Finse Turku. Het schip is de eerste van 3 nieuwe schepen die tot 2026 bij de vloot zullen komen.

De Mein Schiff 7 is een zusterschip van de in 2018 en 2019 in dienst gestelde Mein Schiff 1 en Mein Schiff 2. Ze biedt plaats voor 2.894 gasten. Belangrijke onderdelen van het Mein Schiff-concept, zijn ook op de 7 aanwezig zoals het hoge aandeel buiten- en balkonhutten, een grote keuze aan restaurants en bars, ruime buitenruimtes en de spa- en sportgebieden met het unieke 25-meterbad blijven ongewijzigd.

“Na twee jaar pandemie zijn we weer op het goede spoor en blijven we groeien zoals gepland. Tegen de achtergrond van de demografische ontwikkeling en de voorkeur van Duitse gasten voor Duitse cruiseproducten, geloven wij in een marktpotentieel in de komende jaren van maximaal 5 miljoen cruisepassagiers per jaar, dat zal worden gecreëerd door moderne nieuwbouwschepen zoals Mein Schiff 7″, zegt Wybcke Meier, CEO van TUI Cruises, een joint venture tussen TUI Group en Royal Caribbean Group.

“We zijn erg verheugd om de lange en succesvolle samenwerking met TUI Cruises voort te zetten. We hebben ons opnieuw gericht op het verder optimaliseren van het ontwerp op het gebied van energie-efficiëntie en technologieën om de duurzaamheid te vergroten en dit schip het beste van de hele serie te maken”, aldus Tim Meyer, CEO van Meyer Turku.

Duurzame groei met focus op emissiearme scheepsactiviteiten

Met de geplande ingebruikname van Mein Schiff 7 in 2024 heeft TUI Cruises een belangrijke mijlpaal bereikt in milieuvriendelijk en klimaatneutraal varen: het schip wordt geëxploiteerd met emissiearme scheepsdiesel (zwavelgehalte: 0,1%) en is uitgerust met katalysatoren (stikstofoxidereductie: circa 75%) en voorzien van walstroomaansluiting. Dit zorgt voor een bijna emissievrije werking van het schip terwijl het schip in de haven ligt (ongeveer 40 procent van de bedrijfstijd).

Om tot een nog efficiëntere afvalverwerking te komen, wordt de Mein Schiff 7 uitgerust met een innovatief systeem dat organisch afval door middel van thermische behandeling kan versnipperen en klaarmaken voor verder gebruik op het land. Daarnaast wordt Mein Schiff 7 zo gebouwd dat het schip ook op methanol kan varen, en op termijn groene methanol. Groene methanol (bio- of e-methanol) wordt beschouwd als een klimaatvriendelijke brandstof als het wordt gewonnen uit hernieuwbare energiebronnen. Dit maakt de voortstuwing van schepen bijna CO2-neutraal.

“De visie van TUI Cruises is duidelijk: op de lange termijn willen we toe naar emissievrije en klimaatneutrale cruises, in 2030 willen we de eerste klimaatneutrale cruises aanbieden. De beslissing om Mein Schiff 7 voor te bereiden op een methanolaandrijving is een belangrijke investering in de toekomst voor ons”, zegt Wybcke Meier.

Wil je ook duurzamer cruisen? Kijk dan bij:

TUI Cruises Captain Cruise Cruisereizen TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, producten bij Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Cruisereiziger