Cruiseschip Arvia zaterdag succesvol uitgedokt bij Meyer Werft
Het nieuwe cruiseschip Arvia van de Britse rederij P&O Cruises heeft zaterdagochtend succesvol het overdekte bouwdok II van scheepsbouwer Meyer Werft (hal 6) in Papenburg verlaten. De uitdok-manoeuvre begon ‘s ochtends rond 9.00 uur. Het nieuwbouwschip meerde aan bij de afbouwpier in de werfhaven, waar de masten en trechter met een kraan op het schip worden gehesen.
Het cruiseschip ligt in de werfhaven tot de Eemstocht in oktober. Tot de oplevering worden de interieurwerkzaamheden aan boord voortgezet en worden verdere technische tests uitgevoerd.
De Arvia heeft een brutotonnage van 180.000, is 344,5 meter lang, 42 meter breed en identiek in constructie aan haar zusterschip Iona, dat al in 2020 werd opgeleverd. Na haar voltooiing kunnen zo’n 5.200 passagiers aan boord. Net als Iona zal Arvia worden aangedreven door milieuvriendelijk vloeibaar aardgas (LNG). Dit zorgt voor een aanzienlijk lagere uitstoot op zee, omdat er geen zwaveloxiden en roetdeeltjes vrijkomen. Dit is momenteel de schoonste vorm van voortstuwing in de scheepvaart. Een ander hoogtepunt voor de passagiers aan boord is het drie dekken hoge beglaasde atrium, dat een uniek uitzicht biedt op de bezochte bezienswaardigheden en steden.
Na het uitdokken van de Arvia wordt de drijvende machinekamermodule (FERU) voor de Carnival Jubilee, die eind 2023 wordt opgeleverd, in bouwdok II gemanoeuvreerd. Het voorste deel van het cruiseschip is daar de afgelopen maanden al in blokken gebouwd. De FERU is gebouwd bij Neptun Werft in Rostock en is een week geleden overgebracht naar Papenburg.