Costa Cruises focust op nieuwe duurzaamheidsstrategie
Costa Cruises presenteerde eind september de 16e editie van haar duurzaamheidsrapport, dat betrekking heeft op het jaar 2021, waarin de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf worden belicht en toekomstige doelen worden uiteengezet. De rederij focust op een nieuwe duurzaamheidsstrategie.
Duurzaamheidsstrategie
Het rapport kondigt deze nieuwe duurzaamheidsstrategie van Costa Cruises aan, gericht op vier onderwerpen, negen materiële onderwerpen en 21 doelen. Deze zijn allemaal in lijn met de doelen van moedermaatschappij Carnival Corporation & plc. en in overeenstemming met de Sustainable Development Goals (SDG’s) 2030-agenda van de Verenigde Naties.
“Dit is de 16e editie van ons duurzaamheidsrapport, een cijfer dat onze inzet voor duurzaamheid onderstreept. 2021 was een jaar dat werd gevormd door een diepgaande en substantiële evolutie van Costa. We hebben gewerkt om een nieuwe manier van reizen en een productwaardepropositie, die duurzaamheid een belangrijke troef vindt.” – zei Mario Zanetti, President van Costa Cruises. “Ons werk zal de komende jaren worden voortgezet, met een strategie die zich richt op de transformerende kracht van reizen, The Good Power of Travel, zoals de titel van het nieuwe rapport aangeeft. Dit is een bedrijfsmodel dat in staat is om sociale, ecologische en economische waarde te genereren, samen met onze voortdurende focus op het consequent overtreffen van de verwachtingen van gasten.”
Klimaat neutraal im 2050
Wat betreft het eerste gebied, klimaatneutraal varen, is het de ambitie van Costa Cruises om tegen 2050 een nieuwe generatie schepen te introduceren die netto CO2-emissievrij kan varen. Het bedrijf werkt ook aan het verder verbeteren van de energie-efficiëntie van zijn bestaande vloot en het ondersteunen van innovatie in haveninfrastructuur. Hiertoe behoren de introducties van de nieuwe schepen, aangedreven door vloeibaar aardgas, Costa Toscana en Costa Smeralda. Maar ook de installatie van de nieuwste emissiebeperkende systemen op meer dan 90 procent van haar schepen, en de focus op walstroom, waarbij ongeveer een derde van de schepen van de vloot dit heeft, met nog vijf in de pijplijn.
Recycling
Wat betreft de hergebruik van hulpbronnen, die nauw verbonden is met het behoud van mariene ecosystemen, wordt op alle schepen al 100% gescheiden inzameling en recycling van materialen zoals plastic, papier, glas en aluminium uitgevoerd. Bovendien wordt in 90% van de dagelijkse waterbehoefte voorzien door zeewater om te zetten in drinkwater door het gebruik van ontziltingsmiddelen, een waarde die 100% bereikt op nieuwere Costa-schepen.
Bewustzijn vergroten
Het derde strategische gebied, gericht op empowerment van mensen, betreft zowel gasten als medewerkers. Voor gasten is het doel om het bewustzijn te vergroten over de positieve impact van steeds meer verantwoordelijke reizigers in hun keuzes. Voor werknemers is het doel het bevorderen van een eerlijke en inclusieve werkomgeving en het verbeteren van hun vaardigheden. In dit opzicht waren slimme werkuren of flexibele werkschema’s in 2021 in totaal meer dan 774.000 en opleidingsuren bijna 120.000, voor een gemeenschap van werknemers uit 70 landen en vijf verschillende continenten.
Ecosysteem
Het laatste strategische gebied voor het bouwen van een transformatief ecosysteem betreft de waarde die wordt gegenereerd door de gebieden en gemeenschappen die Costa-schepen verwelkomen. Alleen in 2021, met schepen die gedurende een kortere periode van het jaar alleen in de Middellandse Zee opereren, bezochten Costa-schepen 31 havens, met 17 verschillende routes, waardoor een ecosysteem met bijna 16.000 leveranciers nieuw leven werd ingeblazen.
Costa Crociere Foundation
Een essentieel onderdeel van Costa’s inzet voor mens en planeet komt tot uiting in de projecten met grote impact van de Costa Crociere Foundation. Dit is een stichting die onafhankelijk werkt van Cosa en eigen duurzaamheidsprojecten heeft. Sinds de oprichting in 2014 heeft Costa Crociere Foundation in totaal 31 milieu- en sociale projecten uitgevoerd, waarvan meer dan 125.000 mensen van meer dan 130 verschillende nationaliteiten hebben geprofiteerd.