Waarom is de MSC World Europa het duurzaamste schip bij MSC Cruises?
MSC Cruises heeft met haar nieuwe MSC World Europa het duurzaamste schip in de vloot in gebruik genomen. Ik, Miriam, was 5 dagen aan boord en was nieuwsgierig of ik daarvan iets zou merken.
Om te beginnen; de cruisebranche heeft gezamenlijk besloten dat ze in 2050 nul uitstoot meer willen hebben van broeikasgassen. Vrijwel elke rederij is dus met de scheepswerven aan het kijken hoe ze dat kunnen bereiken. MSC heeft voor zichzelf daarbij ook ingezet op vermindering van koolstofemissies met 40% ten opzichte van 2008. De rederij heeft voor de MSC World Europa dan ook gekozen voor de momenteel schoonste brandstof en technieken die nu beschikbaar zijn. Aan de hand van een aantal onderwerpen neem ik je mee in dit ingewikkelde onderwerp.
LNG
LNG staat voor vloeibaar aardgas (liquid natural gas) en dat is momenteel de meest duurzame fossiele brandstof, die redelijk goed verkrijgbaar is. Het is een gas dat in vloeibare vorm getankt kan worden, waarna het voor gebruik op het schip weer gas moet worden door het te verwarmen.
LNG zorgt voor minder uitstoot, je zult dan ook geen rookpluim uit de schoorsteen zien komen. De geleerden vertellen ons dat in vergelijking met gewone diesel er minder schadelijke emissies zijn. Zo is er een afname van 85% van stikstof (NoX) en 20% minder Co2 uitstoot. Dat klinkt misschien niet zoveel, maar is op dit moment het beste wat te bereiken is met fossiele brandstoffen. Daarnaast is er een 0% uitstoot van zwaveldioxide en nauwelijks fijnstof uitstoot (afname van 95-100%). Mocht overigens LNG aan boord niet gebruikt worden, maar gewone gasolie, dan heeft het schip alsnog een filter, een systeem voor selectieve katalytische reductie, waardoor 90% van de NOx (de welbekende stikstof) wordt gezuiverd.
Inmiddels zien we dat de helft van alle nieuwbouwschepen door LNG voortgestuwd wordt. De MSC Euribia die in 2023 in de vaart komt, heeft ook LNG, evenals de nieuwe MSC World America.
Wist je dat Qatar de grootste producent is van LNG ter wereld? Het is dan ook niet verwonderlijk dat de MSC World Europa Qatar deze winter als één van haar thuishavens heeft.
Brandstofcellen
MSC World Europa heeft een klein aantal brandstofcellen aan boord. Deze technologie gebruikt LNG als brandstof waarna dit wordt omgezet in elektriciteit en warmte. Het is een demonstratie opstelling voor 150 kilowatt, dus dit wordt zeker nog niet voor alles gebruikt aan boord. Wel is de MSC World Europa het eerste schip die deze technologie aan boord heeft. Ook de nieuwe schepen van zusterrederij Explora Journeys, de Explora V en VI zullen brandstofcellen aan boord krijgen, en hopelijk kunnen die 6 MegaWatt produceren. Ter vergelijking, een groot schip met 5000 passagiers gebruikt gerust 17 MegaWatt.
Interessant is dat brandstofcellen nog minder uitstoot hebben dan van LNG, dus helemaal zonder uitstoot van stikstofoxiden, zwaveloxiden of fijne deeltjes. Deze techniek kan dus van betekenis gaan worden voor de scheepvaart.
Toekomstplannen van MSC
De rederij wil graag dat deze brandstofcellen op termijn ook door verschillende koolstofarme brandstoffen zoals soorten methanol, ammoniak en waterstof aangedreven kunnen worden. Vanaf 2025 wil de rederij hier werk van gaan maken.
De traditionele brandstoffen zullen vanaf 2035, volgens de huidige planning, geleidelijk moeten afnemen. Al dan niet door de scheepsmotoren van oudere schepen aan te passen of door toekomstige nieuwe schepen zo te bouwen dat de motoren dit aankunnen en de vloot dus te vernieuwen.
Energie efficiency, walstroom, water en afval
De tegenwoordige nieuwbouwschepen hebben tal van maatregelen om het energieverbruik te verminderen, denk aan bijvoorbeeld de verf die op de boeg zit, het gebruik van LED lichten en slimme verwarming & ventilatie & airconditioning. Ook de trim-optimalisatie, ofwel hoe stabiel en evenwichtig ligt het schip in het water, zorgt voor minder energie verbruik.
Net als vele andere nieuwe cruiseschepen, is de MSC World Europa zelfvoorzienend wat betreft het water maken van water uit de zee. Daar behoort ook bij dat het afvalwater verschillend behandeld wordt en gezuiverd. Ook voor het ballastwater is aandacht; dit is water dat uit de zee wordt opgenomen om het schip goed in het water te laten liggen. Zo zal dit water nooit van de ene zee naar de andere zee geloosd worden zonder dat dit vooraf behandeld is.
Als laatste heeft de MSC World Europa ook de mogelijkheid om stroom van de wal, walstroom, af te nemen. Met een plug & play stekker ontvangt het schip dan stroom van de haven waar het op dat moment is. Helaas hebben nog niet alle havens deze voorziening, omdat dit ook een behoorlijk kostenplaatje is.
Conclusie
Om even terug te komen op mijn eerste vraag, heb ik iets gemerkt van de bovenstaande techniek terwijl ik aan boord was? Eigenlijk niet 🙂 Zo zag ik geen pluimen uit de schoorsteen komen, was het water goed warm in de badkamer en deed de airconditioning het. Als passagier merk je dus weinig van de technieken die naadloos in het schip zijn verwerkt.
Lees ook:
- De mooiste 8 bars en restaurants waar je moet zijn op MSC World Europa
- MSC World Europa gedoopt tijdens spectaculaire naamgevingsceremonie in Doha
- Exclusief binnenkijken in de nieuwe hutten van MSC World Europa
- The Future of Cruising: totstandkoming van de MSC World Europa
- Exclusief binnenkijken op MSC World Europa in droogdok
- Waarom is de MSC World Europa het duurzaamste schip bij MSC Cruises?