Reportage: Met Havila Capella langs de Noorse kust vanaf Trondheim – dag 1
Miriam was op uitnodiging van Havila Voyages mee met de Havila Capella, één van de twee postschepen die de welbekende Noorse kustroute varen van Bergen naar Kirkenes. Miriam reisde in 5 dagen van Trondheim naar Kirkenes, voorbij de Noordkaap! Op dag 1 ontmoette Miriam het duurzame schip Havila Capella in Trondheim.
Na een goede vlucht de dag ervoor vanuit Amsterdam naar Trondheim, word ik wakker in een koud Trondheim. Afgelopen week zat ik nog in 33 graden, maar nu is het een ijzige -5 C. Een uitgebreid zondags ontbijt in het Scandic Nidelven is een grote verrassing met tal van Noorse heerlijkheden, waarvan ik later deze week ongetwijfeld meer van zal genieten.
Te voet loop ik na mijn zeer uitgebreide ontbijt in 10 minuten naar de kade waar de Havila Capella om kwart voor 10 ’s ochtends wordt verwacht. Het is zondag en de stad is nog erg rustig. De Capella vertrok eerder deze week op vrijdag vanuit Bergen en bezocht al onder andere Ålesund en Molde.
De totale route langs de kust duurt 12 dagen, waarbij je in 7 dagen van Bergen naar Kirkenes gaat en daarna terug naar Bergen waar je op dag 12 weer arriveert. Ik stap dus in op de Noordwaartse route waar bij ik vrijwel elke dag een langer bezoek heb in een grote stad. Daarnaast zal de Havila Capella zo’n 4 tot 6 andere kleinere dorpjes bezoeken waar het schip dan hooguit een half uur, maar vaak veel korter, aan de kade blijft liggen. Maar daarover zal ik later meer vertellen.
Ik verkijk me overigens op de kou en heb daardoor, ondanks handschoenen aan, bijna bevroren vingers wanneer het schip iets later dan gepland, arriveert. Ze vaart achteruit in en opent twee grote luiken waardoor de gangways automatisch naar buiten toe worden gelaten. Binnen 5 minuten is ze al klaar voor het in- en ontschepen van passagiers! Deze snelle handelingen zullen, zo zal later blijken, echt nodig zijn omdat het schip in sommige dorpjes maar 10 minuten blijft liggen.
Ik word hartelijk onthaald bij de receptie van het schip en binnen een mum van tijd heb ik mijn kamersleutel; een pasje waarmee ik alles kan doen deze reis, zoals iets in de cafetaria halen en mijzelf afmelden bij het verlaten van of terugkomen naar het schip. Mijn hut ligt op dek 5 aan stuurboord, rechts gezien vanuit de vaartrichting. Dat blijkt eigenlijk een hele fijne plek te zijn, want aan bakboord zijde (links in vaartrichting) liggen de luiken die bij elke haven opengaan (ook ‘s nachts) en dus voor onrust kunnen zorgen.
Inmiddels is het kwart voor één en dus tijd dat het schip Trondheim weer moet verlaten voor de volgende haven. Met een zonnetje, dat nog net boven de stad uit komt, verlaten we Trondheim. Op naar de volgende bestemming: Rørvik, waar we vanavond rond kwart voor 10, twintig minuten blijven liggen.
De passagiers die Trondheim hebben bezocht, trekken zich daarna terug in hun hut, in één van de twee lounges of de vele zitplekken op elk dek rondom het atrium. Van dek 4 tot dek 9 zijn de dekken toegankelijk voor passagiers. Het atrium is het stralende middelpunt waar je liften, trappen en altijd veel zitgelegenheid vindt. Op dek 4, 5 en 7 liggen de meeste van de 179 hutten, die variëren van binnenhutten, buitenhutten, een beperkt aantal balkonhutten en 2 luxe suites met whirlpool op het balkon.
Rond 15.15 worden we geattendeerd op een bijzondere vuurtoren (de Kjeungskjær) waar we langs varen; uit 1880, die zelfs tot 1987 nog bewoond werd door de vuurtorenwachter. We krijgen daarna op het dek heerlijke mosselen geserveerd die uit de regio komen. In de kou staan we te genieten van de warme lekkernij.
Een kleine drie kwartier later worden we uitgenodigd door expeditieleider/cruisedirector Harald om te horen wat we morgen gaan zien en beleven, gevolgd door een presentatie over het Noorderlicht. Dit bijpraatmoment gaat overigens in het Duits en Engels. De reguliere omroepen gaan in het Noors, Duits en Engels. Met een berg informatie over het Noorderlicht verlaat ik daarna de lezingenruimte; we horen dat er uitstekende condities zijn om het Noorderlicht snel te kunnen zien. Het is namelijk onbewolkt én we naderen de poolcirkel vanaf waar je dit Noorderlicht kunt aanschouwen. Vanaf acht uur ‘s avonds tot twee uur in de nacht kunnen we ons alvast gaan opmaken voor dit spektakel!
Mijn diner vindt plaats in het restaurant van het schip, Havrand geheten. Ik krijg er een vaste tafel toegewezen bij ober Sundre. Samen met de restaurantmanager heb ik de tijden voor mijn ontbijt, lunch en diner gekozen, dus elke dag kan ik rond die tijden binnenlopen bij het restaurant. Bij boeking van een volledige reis, is dit allemaal inbegrepen. Alleen de drankjes (wel prijzig) betaal je bij. Wil je wat exclusiever, dan kan je voor het Havila Gold pakket kiezen. Je menukaarten omvatten dan net wat exclusievere gerechten, koffie en thee zijn bij de automaten inbegrepen, bij de maaltijden water en sapjes, en een fine dining avond in restaurant Hildring. Dit upgrade pakket krijg je bij boeking van een suite inclusief. Anders betaal je bij: 12 dagen NOK 3845 p.p / noordwaartse route NOK 2525,- p.p. / zuidwaartse route NOK 2195,- p.p. ( 10 euro is ca. 100 NOK).
Havila heeft een bijzonder mooi dinerconcept met de naam Food Stories ontwikkeld. Je kiest uit een menukaart diverse kleinere lokale gerechten, die dan naar mijn tafel toegebracht worden: ik kies carpaccio als voorgerecht en zalm als hoofdgerecht. De bijgerechten staan in een allerschattigste tray met vier bakjes: tijdens dit diner met puree, aardappels, salade en ui. Als laatste gang neem ik een appeltaart dessert. Mocht je overigens nog meer trek hebben, dan kan je uiteraard bij bestellen.
Lees ook:
- Reportage: Met Havila Capella langs de Noorse kust vanaf Trondheim – dag 1
- Op bezoek bij de Vikingen op de Lofoten eilanden met Havila Capella – dag 2
- Naar de eerste sneeuw en ijs – dag 3
- Rondleiding in foto’s over de Havila Capella
- Op de Noordkaap en afscheid in Kirkenes (slot)