Een blik op hoe duurzaam de MSC Euribia is
MSC Cruises heeft met haar nieuwe MSC Euribia het duurzaamste schip in de vloot in gebruik genomen. Miriam was op uitnodiging 4 dagen aan boord van MSC Euribia van MSC Cruises om de doopceremonie mee te maken en het gloednieuwe schip te verkennen. In dit laatste deel van de reportage gaan we wat dieper in op hoe duurzaam het schip is en waarom dit noodzakelijk is.
Tweede schip van rederij op LNG
Rederij MSC Cruises heeft met de MSC Euribia het tweede schip in gebruik genomen dat voortgestuwd wordt door LNG, ofwel vloeibaar aardgas (liquid natural gas). Dit is momenteel de meest duurzame fossiele brandstof, die redelijk goed verkrijgbaar is. Het is een gas dat men in vloeibare vorm tankt, waarna het voor gebruik op het schip weer gas moet worden door het te verwarmen.
LNG zorgt voor minder uitstoot; je zult dan ook geen rookpluim uit de schoorsteen zien komen. In vergelijking met gewone diesel zijn er veel minder schadelijke emissies. In de uitstoot is een afname van 85% van stikstof (NoX) en 20% minder Co2.
Dat klinkt misschien niet zoveel, maar is op dit moment het beste wat te bereiken is met fossiele – door de aarde geleverde – brandstoffen. Daarnaast is er een 0% uitstoot van zwaveldioxide en nauwelijks fijnstof uitstoot (afname van 95-100%). Mocht overigens LNG aan boord niet gebruikt worden, maar gewone gasolie, dan heeft het schip alsnog een filter, een systeem voor selectieve katalytische reductie, waardoor 90% van de NOx (de welbekende stikstof) wordt gezuiverd.
Inmiddels zien we dat de helft van alle nieuwbouwschepen door LNG voortgestuwd wordt. Het eerste schip dat MSC Cruises in de vaart kwam dat LNG tot zich nam is de MSC World Europa. De derde, in 2025, wordt de MSC World America.
Waarom is duurzaamheid zo belangrijk op zee?
De cruisebranche heeft gezamenlijk besloten dat ze in 2050 nul uitstoot meer willen hebben van broeikasgassen. Vrijwel elke rederij is dus met de scheepswerven aan het kijken hoe ze dat kunnen bereiken. Er zijn verschillende gebieden hoe een cruiseschip dat kan bereiken: met energie vermindering, met gebruik van nieuwe brandstoffen, maar ook door te kijken naar routes.
We lopen ze allemaal even na voor de MSC Euribia, die overigens met de hashtag #SaveTheSea op haar bijzonder beschilderde boeg door de wereld trekt om deze boodschap uit te dragen.
Energie verbruik aan boord
Allereerst is het belangrijk om het energie verbruik aan boord te verminderen en zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan. Dus gebruik van LED lampen, en vooral ‘meten is weten’. De rederij heeft samen met scheepswerf Chantiers d’Atlantique een team samengesteld van experts die continue kijken wat het energieverbruik is, en waarop verminderd kan worden. Het gaat hierbij dus ook om de grote winstgebieden van verwarming, ventilatie en airconditioning. Denk ook aan de buitenkant van het schip: zo is de verf van de boeg milieuvriendelijk en voorkomt dat er algen en ander zeeleven op de boeg gaan groeien. Wat weer de vaarprestaties ten goede komt.
Routes
Ook bij de planning van routes maakt de rederij keuzes: hoe vaar je op een optimale snelheid waarbij je niet overmatig brandstof verbruikt? De motoren dienen uiteraard hierbij optimaal afgesteld te zijn. MSC kiest voor de MSC Euribia de komende twee jaar voor routes in West- en Noord Europa waarbij het schip ook in Noorse bestemmingen extra welkom zal zijn door haar duurzame karakter.
Brandstoffen
De rederij gebruikt voor de MSC Euribia LNG, vloeibaar aardgas, dat in enorme tanks wordt opgeslagen. Groot voordeel van deze installatie is dat er redelijk makkelijk overgeschakeld kan worden naar bio gas of synthetisch gas. Zo voer het schip de eerste reis op biogas (lees hier alle details) wat zoveel wil zeggen als dat bijvoorbeeld ook in de hele keten van hoe gas gemaakt wordt, er duurzaam gewerkt is. Wist je dat ten opzichte van 10 jaar geleden, een schip zoals de MSC Euribia per passagier nu 44% minder broeikasgassen uitstoot?
Walstroom
De tegenwoordige nieuwbouwschepen hebben tal van maatregelen om tijdens het varen minder uitstoot te hebben, maar aan wal in een haven heeft de MSC Euribia een walstroom aansluiting. Helaas hebben nog niet alle havens deze voorziening, omdat dit ook een behoorlijk kostenplaatje is. In Rotterdam, waar het schip de komende winter regelmatig zal komen, en in Amsterdam wordt dit al de komende jaren gerealiseerd. De rederij is van plan om haar schepen, zowel MSC Cruises volledig gebruik te laten maken van walstroomvoorzieningen in havens waar dit beschikbaar is.