Holland America Line kijkt met vertrouwen naar de toekomst
‘Vakantie, het cruist door je gedachten’. Dat is de slogan van Holland America Line in haar nieuwste reclamecampagne. Wellicht heb je de tv- en/of radiocommercials al een keer voorbij zien/horen komen. Het is de opvolger van de mediacampagne ‘Cruisen, waarom niet nu’, die voor de coronapandemie zo succesvol was. Nu er weer volop kan worden gecruised intensiveert de rederij met de Nederlandse roots haar inspanningen om het cruisen onder de aandacht te brengen. Een goed moment om weer bij te praten met Nico Bleichrodt, Vice President Internationale Verkoop bij Holland America Line over de HAL-plannen voor het cruiseseizoen 2023 en 2024.
Nieuwe campagne
Sinds vorig jaar zit de animo om te cruisen weer in de lift. Dat bleek eerder al uit de positieve Nederlandse cruisecijfers van 2022. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat nog steeds 30% van de Nederlanders een cruise zou willen maken, een enorm potentieel voor Holland America Line. “Cruisen is vakantie en dus Holland America Line! Dus vandaar de nieuwe campagne: ‘Holland America Line. Met wie anders?’ Daarbij hoort dan ook de toepasselijke slogan ‘Het cruist door je gedachten’”, aldus Bleichrodt.
“Het zaadje is geplant in de tijd voor Covid’19 met de eerste campagne. We plukken daar nu de vruchten van”. De rederij blijkt namelijk zeer succesvol in het aantrekken van nieuwe cruisereizigers. 67% van de gasten in 2022 had nog niet eerder een cruise gemaakt. “Ze komen enthousiast terug en we zien ze graag terugkomen. Populair zijn niet alleen de Amsterdam afvaarten naar de Noorse fjorden en Groot-Brittannië en de Middellandse Zee cruises maar ook Alaska neemt een grote vlucht.”
Bleven passagiers in het begin nog liever dicht bij huis inmiddels neemt door de verbeterde gezondheidsomstandigheden wereldwijd ook de vraag naar verre bestemmingen als de Caribbean en Azië weer toe. “Nu voor dit najaar is er veel vraag naar Azië met de Westerdam. We bieden daar een grote diversiteit aan routes. Zo is Japan enorm in trek, naast dat Indonesië dat altijd ook is.”
Capaciteit vanuit Nederland
Bleichrodt is erg tevreden over de huidige bezetting van de cruiseschepen in de vloot. De rederij moet het doen met overall 12% minder capaciteit, omdat in de coronaperiode 4 cruiseschepen werden verkocht en er 1 nieuw schip, de Rotterdam, voor terug kwam. De nieuwkomer blijkt echter een grote hit. Vorig jaar was het het meest rendabele schip in de vloot. Ook de afvaarten van de Rotterdam uit Amsterdam de komende maanden zijn weer bijzonder populair en zitten (nagenoeg) vol. “Met de Rotterdam zijn we zeer succesvol. We zijn bezig om de laatste hutten te vullen, dus geïnteresseerden zullen snel moeten zijn’.
Er blijft daarnaast nog voldoende keuze om deze zomer te cruisen, zonder vaccinatieplicht (!) met Holland America Line, zoals bijvoorbeeld met de Oosterdam vanuit Triest, Civitavecchia (Italië) of Piraeus (Griekenland) in de Middellandse Zee of met de Nieuw Statendam vanuit Kopenhagen (Denemarken) naar de Noorse fjorden en Britse Eilanden. Dat kan vaak tegen een zeer gunstig tarief. Houdt daarvoor de Top 10 aanbiedingen van de cruisemaatschappij in de gaten o.a. op de aanbiedingen-pagina van Cruisereiziger.
Nieuwe routes naar Noorwegen in 2024
Vanwege het succes van de Rotterdam deze zomer uit Amsterdam kan Bleichrodt met zijn team al vooruitkijken naar volgend jaar. De rederij, die dit jaar haar 150-jarig jubileum viert, gaat in 2024 nog meer inzetten op Nederland. “We gaan volgend jaar meer capaciteit vanuit Nederland hebben. De Rotterdam gaat van eind april tot eind september vanuit Rotterdam varen naar de Noorwegen en de Britse Eilanden. De Nieuw Statendam wordt het tweede schip dat van eind april tot eind augustus cruises vanuit Rotterdam en Amsterdam vaart naar Noorwegen, IJsland en de Britse Eilanden”.
Holland America Line heeft voor 2024 nieuwe routes ontwikkeld voor de Rotterdam. Naast de standaard wekelijkse cruises naar de Noorse fjorden biedt de rederij ook nieuwe cruises aan waarbij Noorse bestemmingen worden gecombineerd met een bezoek aan andere landen zoals Schotland en Denemarken. Met de nieuwe vaarschema’s sorteert Holland America Line voor op (mogelijke) veranderde regelgeving in Noorwegen o.a. wat betreft het uitstootvrij maken van de fjorden. Bekijk de routes in detail op onze website Fjordencruises.nl waarbij ook uitgebreide informatie is te vinden over de bestemmingen die worden aangedaan.
Trend: langere cruises
In de cruiseprogrammering voor de komende jaren speelt Holland America Line ook in op een trend die voor Covid’19 al was ingezet en dat zijn langere cruises. De rederij gaat haar aanbod van zogenaamd ‘Legendary Cruises’ vergroten. Dit zijn cruises die langer dan 26 dagen zijn. Bleichrodt: “We gaan terug naar wat langere routes. De Legendary cruises, zoals we in het verleden deden, zijn absoluut een hit. Het gaat voornamelijk om exclusieve routes, waarbij geen enkele cruise hetzelfde is”, aldus Bleichrodt.
Have it all pakket
Een andere trend waar de cruisemaatschappij bij aansluit is het all-inclusive cruisen. Passagiers willen graag vooraf bepalen wat er bij een cruise is inbegrepen is en willen geen verrassingen achteraf.
Sinds vorig jaar is het mogelijk bij Holland America Line om bij je cruise een Have it all – pakket bij te boeken. Dit pakket is immens populair. “Zo’n 70-75% van de gasten kiest voor het Have it all pakket en het mooie is dat deze altijd bij te boeken is.” , zegt Bleichrodt. Cruisereizigers hebben de keuze om een cruise-only tarief te boeken óf het tarief met het all-inclusive pakket waarin het Signature drankpakket, een wifi-surf pakket, en afhankelijk van hoe lang je cruise is, altijd een tegoed voor excursies en één (of meer) diners voor een specialiteitenrestaurant inclusief zijn. Dit pakket kost €45 per persoon per dag.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk thema geworden in de cruise-industrie. Zo ook bij Holland America Line. Moedermaatschappij Carnival Corporation lanceert steeds meer LNG-schepen voor haar cruisemerken. Aangezien Holland America Line geen cruiseschepen in aanbouw heeft richten ze zich daarom qua duurzaamheidsprojecten volledig op de bestaande schepen in de vloot en aan wal op bestemmingen.
Holland America Line was vorig jaar het eerste Carnival Corporation merk dat een langdurige 100% biobrandstof test aan boord van de Volendam uitvoerde, met positieve resultaten. Deze testen worden dit jaar voortgezet, op de Volendam, maar deze zomer ook op de Rotterdam. ‘Het is een tussenfase. We zijn allemaal op zoek naar wat de beste en meer duurzame brandstof is. Het is in die zin nog geen eindoplossing’, aldus Bleichrodt.
Ook cruisereizigers zijn zich meer bewust van duurzaamheid geworden. Bleichrodt: “We merken het vooral bij de verkoop. En ook reispartners willen graag het verhaal vertellen. Mensen waarderen het dat de rederij zich op die manier meer openstelt”. De duurzaamheidsmaatregelen zijn ook steeds zichtbaarder voor de passagiers o.a. het hergebruik, de recycling en juiste afvoer van afval. “Aan boord zijn we bijvoorbeeld bezig met food waste management. Vooral in het zelfbedieningsrestaurant zie je dit. Er is veel minder voedsel afval doordat het vaker aangereikt wordt en porties kleiner zijn.”.
Veranderingen in aan boord beleving
Tot slot staan er ook voor passagiers zelf veranderingen op stapel. Bleichrodt wil er nog niet al te veel over kwijt, maar aan boord zullen bepaalde elementen terugkomen. “Traditie kwam vaak naar voren in ons gastenonderzoek. We gaan daarom de aan boord beleving verbeteren. Daarover zullen we in het najaar meer bekend maken.”
Een gemiste kans…Holland Amerik(c)a Lijn.
Goed dat hier de toekomst van de Holland Amerika Lijn nader wordt belicht, toch vind ik het een gemiste kans DAT er GEEN tentoonstelling over 150 jaar HAL in het Maritiem Museum in Rotterdam is georganiseerd wel een verdwaalde in the USA, dat is ZEEEER dom van de HAL om er op een enkel krantenartikel na in het AD aandacht aan te schenken. Weliswaar is een Engelstalig serie boekwerken van vijf delen verschenen geschreven door Albert Schoonderbeek en Nico Guns waarvan de eerste twee delen reeds zijn uitgebracht, maar een tentoonstelling in de bakermat van de HAL te Rotterdam achterwege laten is kortom DOM !
Ik heb nog het originele doorsneetekening van de ss Rotterdam V afkomstig van het blad KIJk en doe dat zolang ik leef NIET weg en volg de ontwikkelingen al 62 jaar op de voet en verzamel het een en ander over o.a. de HAL en ben zelfs lid van de deLijn, maar voor het grote publiek zou een inzichtelijke expositie in het Maritiem Museum of aan boord van de ss Rotterdam V zeker op z’n plaats zijn geweest waarbij dan verleden, heden en toekomst nader worden belicht. Men staat als HAL wel uitgebreid op menig cruisebeurs en op de vakantiebeurs, maar een 150 jaar HAL expositie daar had men blijkbaar geen geld voor over.
Ik vraag mij zelfs af hoe “Hollands” de HAL is als ze wel in de States iets van een expositie houden of wacht men tot men 200 jaar bestaat, een super gemiste kans, foei en dat is nog heel netjes uitgedrukt voor iemand die de scheepvaart in al z’n vormen, ook de marine een warm hart toedraagt !
Recentelijk had ik een scheepsbezoek op 11 juni aan de Costa Favolosa en op 1 juli het 205 meter lange JSS schip Zr. Ms. Karel Doorman en na ruim vier uren op laatstgenoemde en een vijf uren op eerstgenoemde de maritieme wereld weer van dichtbij bekeken, dan vind ik het een schamele vertoning als de HAL publicitair onvoldoende aandacht schenk aan hun verleden met blik op de toekomst en behalve in de Engelse ook in de Nederlandse taal. Het Nederlands talige 100 jaar HAL boekje heb ik gelukkig nog en de herinnering aan de ms Koningsdam scheepsbezoek ook Misschien ben ik wat cynisch maar snap sommige beslissingen die een organisatie neemt gewoon weg niet. Oke, ze hebben Prinses Margriet om dat 150 jarig feestje in Rotjeknor wel uitgenodigd, maar een documentaire op TV, een expositie of special in blad vorm die vrijelijk in de winkels verkrijgbaar is, is voor mij althans onbegrijpelijk.
Het relatief geringe aantal Nederlandse cruise reizigers staat in schril contrast met Duitsland, Nederland kampt nog teveel met het oubollige imago en duur en teveel jasje-dasje en gala kleding terwijl er ook tal van cruises zijn voor het jongere en hippere publiek en niet alleen voor man, vrouw en 1 of 2 kinderen, want aan de alleenstaande reizigers, zoals ik, die vaak een flinke toeslag moeten betalen wordt mijns inziens nog te weinig aandacht geschonken en de HAL doet wel haar best, maar de cruise sector laat als geheel daar in Nederland nog teveel steken vallen. Maar misschien is er hoop voor de toekomst en niet alleen voor de Holland America Line maar voor alle cruise rederijen en als ze in Amsterdam nu eens dat ook alweer domme idee van verplaatsen van de Cruiseterminal PTA naar buiten de binnenstad afblazen en de havengelden niet onnodig hoger gaan maken, dan ontdekken misschien veel meer Nederlanders dat het zilte nat meer te bieden heeft dan men denkt ook nog als schepen, cruise en vracht met schonere brandstof gaan varen en het milieu niet onnodig belasten.!
> AANVULLING EXPOSITIE H.A.L. s.s. Rotterdam 2023 ………
Van zondag 30 juli t/m zondag 13 augustus 2023 is wel een gratis tentoonstelling m.b.t. 150 jaar Holland Amerika Lijn en 35 jaar vereniging De Lijn te zien aan boord van de ss Rotterdam op dek B en de toegang is gratis en open van 10 tot 17 uur.
Voor meer informatie bezoek men de website van vereniging De Lijn.
Wie aan de hand van foto materiaal, reclame-affiches, tableaus, schilderijen, scheepsmodellen en filmbeelden meer te weten wilt komen over de HAL en de vereniging mag deze unieke tentoonstelling niet missen. Er is voor 80 meter aan historisch materiaal te bewonderen.
De ss Rotterdam is goed bereikbaar , per boot, bus lijn 77 vanaf metro station Rijnhaven en er is voldoende parkeergelegenheid voor handen.