Cruisereiziger
BestemmingenCruiseterminal

Gemeenteraad Amsterdam wil cruiseschepen weren

Net als in 2016 heeft de gemeenteraad van Amsterdam zich deze week uitgesproken om het cruisetoerisme meer te gaan beperken. Een motie van D66, GroenLinks en PvdA werd daartoe aangenomen. De voornaamste redenen zijn het verminderen van het toerisme in de stad en anderzijds de impact op het klimaat van de stad.

Walstroom

De coalitiepartijen vinden dat cruiseschepen sneller moeten verduurzamen. Het feit dat zeecruiseschepen nu hun motor moeten laten draaien aan de wal is voor hen een pijnpunt.

De komende tijd wordt echter al fors geïnvesteerd in walstroom, omdat in mei 2023 de gunning voor de aanleg van walstroom werd afgerond en daarmee de start voor de aanleg. In 2025 zal de cruiseterminal dit dan kunnen aanbieden, op tijd voor de visie van Port of Amsterdam dat in 2030 de zeecruise emmissievrij moet zijn. Dit in navolging van EU wetgeving die stelt dat in 2030 walstroom beschikbaar is aan de kades voor cruiseschepen.

Verminderen toerisme

Desondanks heeft de gemeenteraad liever dat het cruisetoerisme minder gaat worden. De limiet van 18 miljoen toeristen overnachtingen in de stad wil zij echt verminderen, en ook cruisetoerisme moet daaraan bijdragen. Wanneer en wat precies er verder besloten gaat worden, is echter afhankelijk van het College van Burgemeesters & Wethouders.

De stad zou zich dan voegen in het rijtje van Venetië en Barcelona die zich ook hebben uitgesproken voor minder schepen.

 

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, producten bij Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

3 thoughts on “Gemeenteraad Amsterdam wil cruiseschepen weren

  • ware beter drugs en hoerenlopers te verbieden en Britse vrijgezellenfeesten

  • Amsterdam gooit het kind met het badwater weg door een ideaal gelegen cruiseterminal te verbannen naar de andere kant van de stad en mensen met tientallen bussen naar de binnenstad te laten rijden. Wilt men van Amsterdam soms een dorp maken zonder toeristen door over het IJ ook nog een fietsbrug te bouwen en Rotterdam te laten profiteren van de cruiseschepen en zelfs IJmuiden.
    Amsterdam wilt geen toeristen of zo min mogelijk, dan moet men het centraal station en overige stations en toegangswegen ook maar sluiten of alleen toegankelijk maken voor de eigen bewoners.
    De huidige terminal is prima, had er laatst nog een leuk scheepsbezoek gehad aan boord van de Costa Favolosa dat “geweldig” betekent, maar het plan om de huidige PTA cruiseterminal te sluiten voor grote schepen, de riviercruiseschepen nog net wel, is gewoon hartstikke stom en dom en niet geweldig, maar dat zie ik vaker wat infra en dergelijke in kikkerland Nederland !!!!!!!!!!!

  • …Vraagtekens ???…
    1) LEES ook het krantenartikel over dit knotsgekke en maffe besluit in het NRC van donderdag 20 juli 2023 pagina 10 met als titel : “Verban cruiseschepen uit de stad”correspondent Thijs Niemantsverdriet.

    2) De nieuwe cruiseterminal is gepland in de Coenhaven zo’n 4 kilometer van het Centraal Station waar alleen een enkele bus rijdt, geen tram, huidige PTA wel met lijn 26 en men heus niet minder toeristen krijgt als men daar de schepen laat afmeren. Door de grootste zeesluis ter wereld zijn zelfs megacruiseschepen van het kaliber Oasis of the Seas OOK in Amsterdam mogelijk en niet alleen aan de Felison terminal in IJmuiden waar nu ook menig cruiseschip arriveert. Men heeft bij de bouw van de nieuwe DFDS terminal voor de veerdienst naar Newcastle toen al rekening gehouden met de komst van cruiseschepen tegenover de DFDS terminal.
    Men richt zich op “duurzaamheid” alsof dat bij de huidige niet kan. Hoe men de passagiers die WEL naar de binnenstad willen om alle hoeren en niet hoeren te bekijken is niet duidelijk, met elektrische pendelboten, elektrische bussen die niet altijd met groene stroom opgewekt zijn of gaat men soms een vier kilometer – hemelsbreed – lange tramlijn aanleggen die misschien eens per half uur gaat ?
    Vergeet niet DAT men in 1991 in deze buurt ook al een passagiersterminal had namelijk aan de Suezhaven – ook vier kilometer van CS – die gebruikt werd door DFDS Scandinavian Seaways mooie cruiseferryschepen zoals de mooie Princess en Prince of Scandinavia waarmee ik in maart van dat jaar naar Goteburg heb gevaren, een vaartocht die minstens 24 uur duurde en het geboden comfort voorzien was van alle gemakken welke niet onderdeed voor een gewoon cruiseschip met ruime buitenhutten, zwembad, restaurants enzovoorts. De terminal hebben ze afgebroken, maar zelfs de Queen Elizabeth 2 van Cunard, tijdens de Falkland oorlog ook wel “black pig” , zwarte varken genoemd, waarom lees dat maar in een boek over de ss Canberra van P & O ,” the Great white whale” genoemd, en de voormalige France/Norway lagen eertijds afgemeerd in de Suezhaven. Reden voor dit laatste was het plaatsgebrek aan de huidige PTA die toen nog niet voorzien was van alle hedendaagse gemakken.
    Wil men na de verhoging van toeristenbelasting en zo ook echt de toeristen minimaliseren, sluit dan tegelijk de bijna verafschuwde luchthaven Schiphol die in korte tijd ook amper een stuiver waard is (!) vergeleken met Singapore of zelfs Istanbul, dan krijg je hooguit nog de paar verdwaalde binnenlandse toeristen die met een elektrische fiets de stad in komt om te zien waar het gros van al het vreemde volk is gebleven. Er zijn nu al rederijen die Amsterdam terecht de rug toekeren en naar Rotterdam gaan, waar men denkt aan een tweede cruiseterminal of en vooral Ijmuiden. Ik ben van mening dat men GEK geworden is met dit plan. De toeristenstroom levert veel geld op, werkgelegenheid en heeft economische neveneffecten voor de hele regio buiten Amsterdam. Ga eens kijken wat een gemiddeld cruiseschip aan goederen bunkert als het in de stad komt. OF beperk het aantal cruiseschepen tot vier schepen per jaar 1 in elk seizoen, met de grootte van 6000 passagiers elk en de paar resterende die via een verdwaalde omweg Amsterdam heeft weten te bereiken. Ben het om deze reden wel eens met de eerste respondent Hans van Bemmelen.
    Wist men dat wanneer cruiseschepen meerdere malen per jaar Amsterdam bezoeken een vorm van korting krijgen bij de havengelden denk aan de ms Rotterdam 7…
    OF waarom niet ALLE cruiseschepen alleen laten aankomen in IJmuiden, verkorting van de omdraaitijd, geen gedoe met een sluis en tijdsbesparing, zie het voorbeeld van de Costa Favolosa die op zondag 11 juni j.l. in Amsterdam aankwam en ik een lekker vier gangen Italiaanse lunch aan boord had genoten, bij plus 30 graden Celsius buiten, vervolgens in IJmuiden i.p.v. PTA Amsterdam aankwam en binnenkort op zaterdag 26 augustus voor het eerst OOK in Rotterdam zal arriveren, alle drie de Nederlandse cruiseterminals dus en dat doen er niet vele andere cruiseschepen in 1 jaar.
    Amsterdam bezint eer ge begint, want wie Amsterdam noemt als bestemming kan of A) de huidige cruiseterminal bedoelen, of B) Ijmuiden, kortom een SLECHT plan, en de toekomst zal uitwijzen of men een slim of dom besluit genomen heeft, C) of dat toeristen het leuk zullen vinden om in plaats van vijftien minuten wandelen naar de binnenstad of 1,5 km of meer dan 4000 meter te moeten lopen om alle gekleurde en gezellige buurten van Amsterdam in een paar uur te bezoeken..!
    …Flirt…
    Cruisen heeft voor mij het gevoel als “speeddaten” zeg maar een “flirt” waarbij je in korte tijd een stad bezoekt en er meerdere dagen moet spenderen om het beter te leren kennen en als je dan nog grote afstanden moet afleggen om echt te kunnen gaan “flirten” al dan niet letterlijk en figuurlijk, dan kan dat wel eens een domper worden.
    MAAR waarom zou je eigenlijk nog een stad met een cruiseschip bezoeken, de schepen zijn anno 2023 toch ZELF de bestemming geworden, dus wat zeurt men en dobber gewoon tien dagen op zee en klaar is kees, dus ook mijn gevoel van onbehagen t.a.v. dit onderwerp. Punt.

Reacties zijn gesloten.

Cruisereiziger