Cruisereiziger
Cruisemaatschappij

Rotterdam vanaf seizoen 2025 thuishaven voor twee Holland America Line schepen

Het Europese seizoen 2025 van Holland America Line is geopend voor boekingen. De cruisemaatschappij brengt Rotterdam en Nieuw Statendam naar de thuishaven Rotterdam voor circa 30 rondreizen. Dat Holland America Line Rotterdam opnieuw als thuishaven kiest, toont de toewijding van de cruisemaatschappij aan het Nederlandse erfgoed en de historische verbondenheid met de havenstad.

Vertrek vanuit Rotterdam ook in 2025

Onlangs vierde Holland America Line haar 150-jarig bestaan met festiviteiten aan boord van Rotterdam tijdens een overnachting in de gelijknamige stad. Hiermee werd het belang van de haven van Rotterdam voor de maatschappij onderstreept. De routes van de rondreizen vanuit Rotterdam variëren van zeven tot 42 dagen, inclusief een nieuwe legendarische ‘Arctic Circle Crossing’ naar Groenland, IJsland, Noorwegen en de Noordkaap. Overige cruises verkennen de Oostzee, de Britse Eilanden, de Canarische Eilanden, IJsland en Noorwegen.

“Voor Holland America Line is de terugkeer naar Rotterdam met twee schepen thuiskomen in de stad waar we zijn ontstaan. Het laat zien hoe toegewijd we zijn aan ons Nederlandse erfgoed en dat we alles wat de haven van Rotterdam voor ons merk betekent in ere houden”, aldus Nico Bleichrodt, vice-president international sales van Holland America Line. “Ons Europa 2025-seizoen draait om langere cruises, langere tijd in de haven en het aanbieden van de meest uiteenlopende routes, van vakanties van een week tot reizen die een maand in beslag nemen.”

Negen vertreksteden

Naast de haven van Rotterdam biedt Holland America Line vanuit negen verschillende steden cruises aan naar locaties in heel Europa. Met een toename van het aantal cruises dat 10 dagen duurt, meer afvaarten naar IJsland en een totaal van 62 overnachtingen of nachtelijke vertrekken in toonaangevende steden, verleidt Holland America Line reizigers om ondergedompeld te worden in de cultuur, geschiedenis en landschappen in de regio.

Van april tot november voegt Oosterdam zich bij Nieuw Statendam en Rotterdam voor een volledig seizoen in Europa met cruises in de Middellandse Zee, terwijl Zuiderdam de populaire 35-daagse ‘Voyage of the Vikings’ vaart. De haven intensieve routes variëren van zeven tot 42 dagen en zijn ontworpen voor een echte ervaring op de bestemming. Cruises doorkruisen de hele regio en bezoeken de Oostzee, de Britse eilanden, de Canarische eilanden, de Franse en Spaanse Rivièra’s, Israël, de Middellandse Zee en Noord-Europa, inclusief IJsland, Groenland en Noorwegen.

Hoogtepunten van 2025

Hoogtepunten van het Europese cruiseseizoen 2025 van Holland America Line zijn:

10 vertreksteden, waaronder Rotterdam en Amsterdam; Barcelona in Spanje; Boston, Massachusetts; Civitavecchia (Rome) en Triëst (Venetië), Italië; Dover (Londen) in Engeland; het Griekse Piraeus (Athene); Reykjavik in IJsland en Fort Lauderdale, Florida.

Nieuw in 2025:

  • Holland America Line voegt 10 Nieuw Statendam rondreizen toe met vertrek vanuit Rotterdam variërend van 14 tot 28 dagen
  • Rotterdam zal 19, voornamelijk 7-daagse, rondreizen uitvoeren vanuit Rotterdam naar Noord-Europa
  • De Nieuw Statendam bezoekt de Canarische Eilanden op een 14-daagse
    Canary Island Enchantment cruise met vertrek op 20 april 2025, rondreis vanuit Rotterdam, waarbij ook havens in Marokko, Madeira, Portugal en Engeland aangedaan worden.
  • 11 overnachtingen aan wal: Alexandrië, Egypte; Barcelona; Haifa (Tel Aviv), Israël; Istanbul, Turkije; Newhaven (Edinburgh), Schotland; Reykjavík; Piraeus (Athene) en Rhodos, Griekenland; Stockholm, Zweden; Triëst (Venetië) en Valletta, Malta.
  • 32 steden met vertrek in de late avond (tussen 22.00 uur en middernacht): Onder meer in: Ashdod (Jeruzalem) , Haifa (Tel Aviv), Dubrovnik en Korcula, Kotor, Montenegro; Reykjavík; Tallinn, Estland.

Noord-Europa:

  • Rotterdam keert in 2025 terug naar Noord-Europa vanuit de gelijknamige stad met voornamelijk 7-daagse cruises vanuit Rotterdam naar o.a. Noorwegen, Denemarken en de populaire Noorse Fjorden.
  • Nieuw zijn de 7-daagse cruises tussen Rotterdam en Reykjavik naar Noorwegen en IJsland
  • De Nieuw Statendam biedt 14-daagse Noord-Europese cruises aan naar de Oostzee, de Britse Eilanden, Noorwegen tot aan de Noordkaap en de Noordelijke Eilanden van Schotland en IJsland.
  • Nieuwe Legendarische Reis met Nieuw Statendam: een 28-daagse “Arctic Circle Crossing” vertrekt op 29 juni, rondvaart vanuit Rotterdam. De cruise doet 15 havens aan in Groenland, IJsland, Noorwegen, Schotland en Engeland; doortocht door de poolcirkel naar de Noordkaap; schilderachtige cruises door de fjorden van IJsland; en vier maiden calls in Groenland: Ittoqqortoormiit, Sisimiut, Ilulissat en Nuuk.

Middellandse Zee:

  • Oosterdam vaart het hele Europese seizoen van 2025 in de Middellandse Zee vanuit vier thuishavens: Piraeus (Athene), Barcelona, Civitavecchia (Rome) en Triëst (Venetië). De routes variëren van zeven tot veertien dagen en bestrijken het oostelijke en westelijke Middellandse Zeegebied, waaronder Albanië, Kroatië, Egypte, Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Malta, Montenegro, Spanje, Tunesië en Turkije.
  • De Nieuw Statendam vaart 14-daagse cruises tussen Barcelona en Civitavecchia (Rome) en Piraeus (Athene), en een rondreis vanuit Piraeus. De routes volgen de oostelijke Middellandse Zee, waaronder Italië, Egypte, Turkije, Kroatië, Malta, Montenegro en Griekenland.

Transatlantisch:

De populaire “Voyage of the Vikings” keert in 2025 terug aan boord van de Zuiderdam. Het 35-daagse avontuur vertrekt op 19 juli en maakt een rondreis vanuit Boston en doet havens aan in Maine, Canada, Groenland, IJsland, Nederland, Ierland, Noord-Ierland en Noorwegen. De route wordt ook aangeboden in delen van 17 en 18 dagen van Boston naar Rotterdam of van Rotterdam naar Boston.

Have It All Vroegboekbonus

Voor een beperkte tijd, wanneer gasten Europa-cruises voor 2025 boeken met het ‘Have It All’-premiumpakket, zijn de standaardpakketvoorzieningen van excursies aan wal, specialiteitenrestaurants, een Signature Beverage-pakket en Surf Wi-Fi inbegrepen – plus het extra voordeel van vooruitbetaalde fooiengelden, samen met gratis upgrade naar het Elite Drankenpakket en Premium Wifi.

Zoek alvast je Holland America Line 2025 cruise uit bij:

ANWB Captain Cruise Corendon CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, producten bij Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

One thought on “Rotterdam vanaf seizoen 2025 thuishaven voor twee Holland America Line schepen

  • …Welkom Thuis / Terug H.A.L. ….
    Amsterdam leeft in onmin met het toerisme, wilt de huidige moderne en mooie cruiseterminal verbannen naar het pakweg vier kilometer verderop gelegen Coenhaven waar passagiers met allerlei (elektrische) bussen de binnenstad maar moeten zien te bereiken en niet meer zo flexibel even de wal op kunnen gaan of gaan daarvoor een aparte tramlijn voor aanleggen ?
    De Holland Amerika Lijn heeft al menig jaar juist in Amsterdam menig groot cruiseschip zoals de ms Rotterdam VII Amsterdam als “thuishaven” gekozen, met zo’n naam verwacht je eerder een andere stad namelijk de Maasstad. DAT de H.A.L. nu eindelijk eieren voor z’n geld kiest is een goede zaak ! Terug keer naar waar men thuis hoort de bakermat en dat kan in Nederland alleen maar zijn…ROTTERDAM !

    Gelukkig is er aan de Wilheminakade plaats voor twee Pinnacle klasse schepen waarvan er slechts 1 verbonden kan worden met een “slurf” aan de Cruiseterminal, Amsterdam PTA heeft er twee, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Rotterdam verwelkomt met plezier de Holland America Line en elk ander cruiseschip, de terminal ligt op loopafstand van de stad, is goed met tram en metro bereikbaar , ook vanaf het mooie Centraal station en de stad heeft nog zo veel mooie plekken en toeristische attracties die ontdekt mogen worden, dat men GELUKKIG kiest voor de Maasstad. het gezellige Katendrecht, de ss Rotterdam V en de vele horeca ze zijn er ruimschoots in Rotterdam, je moet het alleen even ontdekken en naast de moderne Hoogbouw ook de talrijke pareltjes die de stad en omgeving zo aantrekkelijk maken en wat te denken van de “strand expres” metro lijn B naar Hoek van Holland Strand. En wie zo nodig als buitenlandse gast naar Mokum wilt is er een in wip, al dan niet letterlijk en figuurlijk, ook snel ter plaatse.
    Voordeel is ook , men heeft niets te maken met sluizen en kan zo naar open zee varen. Het is goed dat na menige campagne op allerlei cruise beurzen, waarvan er in het najaar weer enkele volgen, de belangstelling groeiende is voor de enige echte “blauwe water” cruisemaatschappij die Nederland rijk is, een maatschappij die anno 2023 op de valreep gelukkig nog een mooie tentoonstelling had aan boord van het liefelijke schip de ss Rotterdam V in samenwerking met de Vereniging deLijn.

    Ik wens de Holland Amerika Lijn VEEL SUCCES toe nu men wederom Rotterdam voor haar thuishaven kiest en haar wortels van haar bestaan niet vergeten is. Laat Amsterdam met zijn “anti-toerisme” beleid en rode buurt maar zitten, Rotterdam is “the place to be” voor elk cruiseschip en maatschappij en natuurlijk voor de enige echte Holland Amerika Lijn.
    Bon Voyage !

    VOORSTEL:
    Waarom niet aan de Wilhelminakade in het huidige H.A.L. verkoopkantoor of Hotel New York een ruimte maken waarin bezoekers, dus ook cruisepassagiers een interactieve tentoonstelling met enkele scheepsmodellen kunnen bezoeken over de geschiedenis en ontwikkeling van de Holland Amerika Lijn ? Deze ruimte moet vrij toegankelijk en op loopafstand zijn voor dagjesmensen, cruisepassagiers, oud en hedendaagse werknemers van de maatschappij en elke andere belangstellende dus ook voor concurrerende cruisemaatschappij medewerkers inclusief een winkeltje waarin men enkele snuisterijen van de maatschappij kan kopen ?
    Zelfs in het verderop gelegen Maritiem museum is geen “eigen plek” voor de geschiedenis van de H.A.L. te vinden. In Curacao heeft men in het Maritiem museum, voormalig bordeel, zelfs voor de Koninklijke marine een eigen plek gemaakt en kan men er allerlei foto’s en dergelijke zien zag ik in 2018, dus waarom niet iets dergelijks voor de Holland Amerika lijn ?

Reacties zijn gesloten.

Cruisereiziger