Queen Mary 2 komt voor droogdok naar Rotterdam
De oceanliner Queen Mary 2 komt aanstaande maandag voor een droogdok van 3 weken naar Rotterdam. De dokbeurt van het schip van de Britse cruisemaatschappij Cunard vindt plaats in dok 7 van Damen Shiprepair in Rotterdam Botlek. Het gaat om zowel technisch onderhoud als renovatiewerkzaamheden aan het interieur. Zo worden onder andere tapijten vervangen. De activiteiten zullen naar verwachting op 12 november zijn afgerond.
“We zijn bijzonder trots dat Cunard de refit van de Queen Mary 2 in onze faciliteiten in Rotterdam heeft toevertrouwd”, aldus Rogier van der Laan, Damen Shiprepair & Conversion Global Cruise Product Manager.
“De uitvoering van de werkzaamheden aan deze iconische oceaanstomer en het voorbereiden op een terugkeer van haar naar de winterdienst, is niet alleen een belangrijke opsteker voor ons bedrijf, maar ook een opsteker voor de Rotterdamse gemeenschap als geheel”, zegt Rogier van der Laan.
Het schip kwam in 2004 in de vaart en omvat onder andere een planetarium, 10 eetgelegenheden en de grootste bibliotheek op zee. Met haar diepgang van 9,75 meter kan ze niet overal aanmeren, maar Rotterdam mocht het schip al vaker verwelkomen. De Queen Mary 2 hervat haar cruiseprogramma op donderdag 16 november met een 4-daagse cruise naar Zeebrugge met Southampton als begin- en eindpunt. Aansluitend maakt het de trans-atlantische oversteek naar New York. Na enkele cruises naar de Caribbean start op 3 januari 2024 vanuit The Big Apple haar 124-daagse wereldcruise naar Europa, Afrika, Australië en Azië.
Klik hier voor uitgebreide informatie over de komende wereldcruises van Cunard.
Bron: Port of Rotterdam
Queen Marry 2 is de enige Cruiseliner en dus GEEN cruiseschip die ik op 18 juni 2019 in Zeebrugge tijdens een scheepsbezoek heb kunnen bezoeken en het formaat en snelheid heeft van een Amerikaans vliegdekschip in het bijzonder de voormalige eerste door kernenergie aangedreven USS Enterprise CVN 65 met een lengte van 345 meter.
Dat er aan de QM 2 ook menig Nederlands tintje is terug te vinden weten slechts weinigen. En wat is dan de Nederlandse inbreng onder andere : 1) het gesloten promenade dek ontleend aan de mooie ss Rotterdam V, 2) het model in o.a. het MARIN Maritime Research Institute Netherlands in Wageningen is beproefd op haar zeewaardigheid en de aanpassingen die men nadien op het schip hebben toegepast, 3) het grote scheepsmodel met verlichting in een van de bars door een Nederlander is gemaakt, en 4) het grote kunstwerk in de Britannia Restaurant waar de kapitein aan tafel zit en een echte blikvanger is en waar ik samen met mijn broer een heerlijke meer gangen lunch heb genoten.
Dat het geen gewoon cruiseschip is, valt af te leiden uit het zwaardere metaal en constructie om hevige Oceaan golven te weerstaan, de boegvorm afgeleid van de Normandi, de motorisering en de plaatsing van de reddingsboten waarvoor men speciale toestemming heeft gekregen om die hoger op het schip te plaatsen dan bij gewone cruiseschepen en natuurlijk als 5e punt de hogere kruissnelheid om een betrouwbare LIJNDIENST tussen het VK en USA te kunnen onderhouden. Door de indeling als cruiseliner en niet cruiseschip wijkt deze in haar lay-out ook af van wat gebruikelijk is bij de meeste cruiseschepen. Stephen Payne ontwerper van de QM 2 en fan van onze eigen “liner” de ss Rotterdam V heeft accenten gelegd die afwijkt van te doen gebruikelijk is, maar wel een uniek concept bedacht die past bij de filosofie van Cunard. Varen met de QUEEN MARY 2 is meer dan zomaar een vaartocht, het is een ervaring die je niet snel bij andere schepen zult aantreffen. Misschien is het voor een enkeling te Brits en bij tijd en wijle te chic ook wat het kleding advies betreft, catering en ambiance. Daarom mag het voor Nederland en in het bijzonder Damen een eer zijn om dit Koninklijke Engelse schip een groot onderhoudsbeurt te geven en daar waar mogelijk aan te passen aan de veranderende inzichten van een cruise anno 2023.
De laatste keer dat ik dit mooie schip weer terug zag en er thuis een leuk model van heb was op een zonnige maar koude 1,6 graden warme 12 december 2022 in Rotterdam aan de Wilhelminakade. Varen met cruise schepen kun je op veel plaatsen doen, maar een “liner” dat is er maar 1 en dat is de Queen Mary 2 en niet haar kleinere zusjes zoals de Queen Elizabeth (3), Queen Anne en Queen Victoria want dat zijn echte cruise schepen. De Queen Mary 2 met haar unieke honden kennel op het bovendek waarover men een fraai uitzicht heeft over de omgeving, is dus een buitencategorie schip met heel veel interessante technische details. Wie meer wilt weten moet het 180 pagina’s dikke boek RMS Queen Mary 2 Owners Worshop Manual van Haynes maar eens lezen. Bon Voyage.
Voor de scheepsspotters.
Dok 7 is de grootste droogdok van Europa met een lengte van 405 meter en breedte van 90 meter.
De Queen Mary 2 is 345 meter lang en 41 meter breed en heeft een diepgang van 10 meter en dat is net iets meer dan de doorsnee cruiseschepen van pakweg 8 a 9 meter en ’s werelds grootste zeesluis in IJmuiden is 500 meter lang, een halve kilometer (!) en 70 meter breed en laat schepen toe tot 18 meter diepgang.
Dok 7 in Rotterdam moet ook op afstand vanaf de Hoekse metrolijn tussen Vlaardingen West en Maassluis te zien zijn en zeker met de QM 2 in het dok.
Voor de echte fanatici, kijk en volg een schip ook op Cruisemapper, met bijbehorende plattegrond en vooral cruise – en ferryschepen en Ship tracker en Marine traffic. Laatst genoemde toont behalve cruise- en ferryschepen ook alle overige soorten schepen, herkenbaar aan het kleurensymbool, ook marine schepen als hun AIS aanstaat Automatic identification System, maar ook meer maritieme details zoals reeds afgelegde afstand, toekomstige route, snelheid, wind, golfhoogte, vertrek en aankomst tijden, het weer en natuurlijk ook de positie van het schip en andere items.
Gaat er iemand op cruise bijvoorbeeld vanaf 3 januari 2024 met de QM 2 rond de wereld in 124 dagen, dan kan men met deze websites eenvoudig weg de reis volgen maar helaas niet meegenieten met al het lekkers wat ze aan boord verorberen, jammer ! Dat wordt dus thuis met een balletje gehakt achter de PC zitten en het schip observeren. Observeren kan ook aangezien steeds meer cruise schepen ook een Webcam aan boord hebben en men letterlijk kan zien hoe de omgeving van het schip aldaar uitziet en er dus toch een beetje bij kunt zijn, handig voor de thuisblijvers !
Verwachte aankomsttijd van de Queen Mary 2 ETA = Estimated time of Arrival is volgens de Port of Rotterdam 08.15 AM in de morgen. Dankzij metrolijn B kan men vanuit het centrum van Rotterdam naar Hoek van Holland Haven c.q. strand het schip opwachten en fotograferen. En na drie weken wanneer het schip welgepoetst en opnieuw glimmend in de verf is gezet het zien uitvaren naar mooie en warme oorden. Veel plezier en kijk genoegen !