MSC World Europa koppelt voor het eerst succesvol aan op walstroom in Middellandse Zee
MSC Cruises heeft MSC World Europa succesvol aangesloten op walstroom in de haven van Valetta, Malta – de eerste operationele walstroomvoorziening in het Middellandse Zee gebied.
De rederij zet zich in voor het gebruik van walstroom overal waar het beschikbaar is, omdat het een integraal onderdeel is van het banen van een groenere weg naar een uitstoot van broeikasgassen van netto nul in 2050. Door gebruik te maken van walstroom sluit het schip aan schip op het lokale elektriciteitsnet en hoeft de scheepsmotor niet te draaien. Daardoor is er geen directe uitstoot terwijl het schip in de haven ligt.
MSC Cruises voerde eerder dit jaar de eerste tests uit in Valletta en de opgedane ervaring heeft bijgedragen aan het verfijnen van het walstroomimplementatieproces. MSC World Europa zal vanaf nu gebruik maken van de walstroomvoorzieningen wanneer het schip Valletta aandoet. Het schip zal er het hele komende jaar en in 2025 elke week aanmeren.
Walstroom aansluitingen in Noord-Europa
Sinds 2017 is elk nieuw schip in de vloot van MSC Cruises uitgerust met een walstroomaansluiting en er zijn verdere plannen om schepen achteraf uit te rusten. De rederij heeft het aantal havenbezoeken met walstroom kunnen verhogen naarmate meer havens walstroomvoorzieningen introduceren. De historische verbinding in Valetta volgt op de recente succesvolle verbindingen in Noord-Europa – waaronder Warnemünde in Duitsland, de Noorse havens van Bergen, Aalesund en Haugesund, en Southampton in het Verenigd Koninkrijk. Eerder dit jaar nam MSC Cruises de nieuwe walstroomfaciliteit in Kiel, Duitsland in gebruik.
15 nieuwe havens
MSC Cruises wil tussen 2024 en 2026 ten minste 15 nieuwe havens toevoegen aan haar walstroomplan, waarbij de nadruk ligt op een aantal Middellandse Zee havens in Italië, waaronder Genua, La Spezia, Civitavecchia, Napels en Triëst, maar ook prominente havens zoals Barcelona, Hamburg, Valencia, Marseille, Kopenhagen en de nieuwe cruiseterminal in Miami die volgend jaar opent, zullen beschikken over walstroomvoorzieningen. Het bedrijf ondertekende een Memorandum of Understanding om de walstroomvoorzieningen in het Oostzeegebied te verbeteren. Soortgelijke afspraken streeft de rederij na met andere havens in de Middellandse Zee.
Michele Francioni, SVP Cost Optimisation & Process Improvement bij MSC Cruises, zegt, “Ons walstroomplan toont aan dat we ons volledig inzetten om de uitstoot van onze schepen te verminderen. Het gebruik van walstroom is een grote stap voorwaarts omdat het ons in staat stelt de directe emissies van een schip te elimineren terwijl het aangemeerd ligt. Meer havens in Europa en daarbuiten moeten zo snel mogelijk walstroom introduceren, zodat we de lokale emissies verder kunnen terugdringen. We zullen ervoor zorgen dat onze schepen klaar zijn om te worden aangesloten waar de faciliteiten voor ons beschikbaar zijn. De aansluiting van MSC World Europa op de walstroom in Valletta is een prestatie waar we trots op zijn en we zijn dankbaar voor de samenwerking en de uitstekende samenwerking met Transport Malta, Infrastructuur Malta en de Maltese autoriteiten, evenals met de cruisehaven van Valletta.”
LNG op MSC World Europa
MSC World Europa was het eerste schip van MSC Cruises dat werd aangedreven door vloeibaar aardgas. Het betekende een belangrijke stap voorwaarts op de reis van MSC Cruises naar een uitstoot van netto nul in 2050. MSC World Europa is ook één van de eerste moderne cruiseschepen die is uitgerust met solid oxide fuel cell-technologie, met testen die veelbelovende resultaten laten zien.