Aan het woord: Zaandams kapitein Michiel Willems over het Panamakanaal
Miriam was recent op uitnodiging van Holland America Line op pad met de Zaandam. De cruise ging van Fort Lauderdale (Florida, Amerika) naar privé-eiland Half Moon Cay, Cartagena in Colombia en het hoogtepunt de doorvaart door het Panamakanaal. In Costa Rica is het ontschepen voor Miriam, maar varen de overige gasten op deze 16-daagse cruise nog verder naar Guatemala, Mexico en eindhaven San Diego. Na de dag dat we door het Panamakanaal zijn gegaan, varen we op een rustige zee rustig richting Costa Rica en spreek ik met kapitein Michiel Willems.
Van de zeeverkenners naar een cruiseschip
Kapitein Michiel Willems ontvangt mij in zijn werkkamer aan het einde van de ochtend op de zeedag, waar we langs de zuidkust van Panama varen richting Costa Rica. We zijn de dag ervoor het Panamakanaal doorgevaren en alle passagiers genieten nog volop van die dag. Michiel heeft net overleg gehad over de volgende cruise, waarin de Zaandam dezelfde route in tegenovergestelde richting zal maken, dus van San Diego naar Fort Lauderdale. “Ik moet ver genoeg vooruitkijken met Shore Excursions en de Hoteldirector om eventuele knelpunten te herkennen.” De Zaandam vaart als kleiner schip vaak de door kapitein Willems geliefde langere routes. “We cruisen daarna twee weken in het Caribisch gebied en aansluitend een 28-daagse Amazone cruise. Midden maart ga ik dan weer naar huis.” Het kapiteinschap wordt dan overgenomen door Ane Smit, die dan 3 maanden aan het roer staat.
Opvallend genoeg was het geen familietraditie die kapitein Michiel Willems naar zee bracht, maar eerder een persoonlijke fascinatie voor boten en water. “Als 12-jarige werd ik lid van de Zeeverkenners, waar we rondom Eindhoven en naar de Biesbosch zeilden. Het was altijd mijn grote hobby en op een gegeven moment ben ik gaan informeren naar een carrière op zee”. Zijn opleiding deed hij bij de Zeevaartschool in Amsterdam waar hij vanaf zijn allereerste stage in 1993 al bij Holland America Line terecht kon én bij zijn afstuderen in 1995 direct in dienst kwam. De vloot was toen nog klein: “Ik startte op de Statendam, die toen vrij nieuw was. Daarnaast waren er de oude Noordam (1984-2004), de oude Nieuw Amsterdam (1983-2003), oude Westerdam (1988-2002) en oude Rotterdam (5, 1959-1997).”
Michiel is momenteel tien jaar kapitein en heeft de afgelopen jaren voornamelijk op de Oosterdam en Zuiderdam gevaren en daarvoor de S-klasse (zoals Maasdam en Veendam) en R-klasse (de Amsterdam, Rotterdam, Zaandam en Volendam), dus de kleinere schepen in de vloot. “Ik voel me meer thuis op deze klasse schepen dan op de nieuwste. Er is gewoon iets speciaals aan de gezelligheid aan boord.” aldus de Willems. “Als kapitein is de uitdaging om ervoor te zorgen dat de bemanning het naar zijn zin heeft, daar zijn we veel mee bezig. We zijn altijd hard aan het werk, plannen voor de bemanning leuke dingen en kijken continue vooruit. We hebben met het team vooral ook plezier in het werk.”
Terugblik op het Panamakanaal
Michiel is gestopt met tellen over hoe vaak hij door het Panamakanaal is gegaan: “Ik schat dat ik zo’n 75 keer het Panamakanaal heb doorkruist, meestal aan boord van de Zuiderdam gedurende een periode van 5 jaar.” De Zuiderdam heeft veel gedeeltelijke doortochten gedaan. “Het ritueel begon door eerst de Gatun-sluizen te varen, vervolgens passagiers aan wal te brengen net voorbij de sluizen in de Yacht Club haven voor excursies, en daarna snel met de Zuiderdam terug door de Gatun sluizen om passagiers in Colon weer op te halen.”
Hoewel de procedure redelijk hetzelfde is gebleven, vertelt hij, zijn er qua beheer wel enkele veranderingen opgetreden. Vroeger werd het kanaal beheerd door de VS, maar nu zijn het de Panamezen die eigenaar zijn. “Ik ben nog niet door de nieuwe sluizen gegaan, want de schepen die in de ‘oude’ sluizen passen, gaan in de oude sluizen. Interessant is overigens dat de meeste Amerikaanse gasten toch de voorkeur geven aan het oude kanaal.”
Loodsen aan boord
Volgens de boeken wordt het schip overgenomen door loodsen, maar in werkelijkheid is er een uitstekende samenwerking. In totaal kwamen er 6 verschillende loodsen aan boord op het gehele traject van meer dan 80 km. Ik vraag Michiel hoe dat het communiceren met de locomotieven in zijn werk gaat, wat voor ons als passagiers een fascinerend schouwspel is. “De loodsen kennen de haven goed, terwijl wij het schip door en door kennen. De loods staat voortdurend in contact via de walkie-talkie met de locomotieven. Zij antwoorden met een bel en knipperlampje. De antwoorden van de achterste locomotieven zijn overigens niet altijd hoorbaar, maar belangrijker is dat er wordt gedaan wat de loods vraagt. Ikzelf sta aan het roer.”
Met een schetstekening van Michiel krijg ik uitleg over de zes locomotieven. “Voor, midden en achter hebben we elk 2 treintjes die het schip in het midden moeten houden en de snelheid kunnen aanpassen. De twee voorsten en twee achtersten zorgen voor stabiliteit, terwijl de middelsten de snelheid regelen, maar allemaal kunnen ze remmen.” De loods geeft hen aanwijzingen door ze te noemen bij naam: de bakboord locomotieven worden aangeduid met center locomotieven en de stuurboord locomotieven met side locomotieven. “Ze zijn ongelooflijk krachtig. We zijn overigens een relatief licht schip, vergelijkbaar met een lege bak in vergelijking met een zwaarbeladen vrachtschip. Als het moet, liggen we zó stil door de locomotieven.”
In de sluizen varen we met een snelheid van 1,5 knoop. Als Michiel wat haast heeft, gaat hij iets sneller. “Met de Zuiderdam hadden we vaak tijdsdruk. We konden toen tot maximaal 2,5 knoop, wat nog werd toegelaten door de loods en de locomotieven.“
Op het meer zelf, het Gatun meer, mag je harder varen, maar dat hangt af van het verkeer en de timing. “We moesten gisteren van loods wisselen bij Gamboa, maar waren eigenlijk wat te vroeg. Dus we moesten vrij langzaam omdat we moesten wachten op de loods, die er nog niet was.” De loodsen gaan van het ene naar het andere schip, dus heel erg vooruit lopen op het schema gaat niet.
Van de lage waterstand op het traject heeft de Zaandam weinig last gehad. Vooral vrachtschepen hebben diepgang-vereisten opgelegd gekregen en mogen niet te zwaar beladen zijn. “In 2010 moest het kanaal vanwege een te hoge waterstand zelfs enkele keren sluiten. Maar dat gebeurt slechts zelden,” aldus Michiel
Op het verlanglijstje
Op het verlanglijstje van bestemmingen staan Oceanië en Azië: “Ik heb niet veel in Azië gevaren. Dat zou erg leuk zijn, maar wel pittig vanwege de drukke zeevaart daar. Ook Nieuw-Zeeland en Australië heb ik nog nooit gedaan. Zoals het er nu uitziet, ben ik aan boord als de Zaandam begin 2026 vanaf San Diego in 3 maanden naar deze landen vaart. Dus dat zou mooi zijn!”
Wil je ook kapitein Michiel Willems ontmoeten? Hij is nog tot half maart 2024 aan boord. Wanneer de Zaandam deze zomer in Alaska vaart, komt hij weer op het schip als kapitein.
Reis je mee?
Lees verder:
- Reportage: Met de Zaandam door het Panamakanaal (dag 1)
- Scheepsportret Zaandam
- Ultieme dag op Half Moon Cay
- Op zee met de Zaandam: een blik op de restaurants
- Met de Zaandam in Colombia: historie en lokale specialiteiten
- Door het Panamakanaal
- Aan het woord: Zaandams kapitein Michiel Willems over het Panamakanaal
Een aantal mooie aanbiedingen van Holland America Line
2025 – 134 dagen Pool tot Pool Wereldcruise met Volendam
- Vertrek op 25 januari 2025
- 134 dagen
- Vanuit Fort Lauderdale
- Met de Volendam
- Bezoek Noord- en Zuid-Amerika van Pool tot pool
- Binnenhut: €29.649 / Buitenhut: €31.749 / Balkonhut: op aanvraag / Suite: €57.649
- Excl. 7,50 euro kosten per boeking
- Voor ter plaatse te betalen kosten, zie beschrijving
2025 124-daagse Wereldcruise HAL met Zuiderdam
- Vertrek op 4 januari 2025
- 124 dagen
- Vanuit Fort Lauderdale t/m Singapore
- Met Zuiderdam
- Bezoek o.a. Caribisch gebied, Zuid-Amerika, Hawaii, Australië, Zuid-Afrika, Middellandse Zee
- Binnenhut: €27.355 / Buitenhut: €29.355 / Balkonhut: €39.335 / Suite: €51.655
- Excl. €7,50 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Sunweb
Cruise ABC eilanden & Bahama’s met de Rotterdam
- 12-daagse Holland America Line cruise per 4*+ Rotterdam o.b.v. volpension
- Vliegreis, ruimbagage, transfers & hotelnacht Miami of Fort Lauderdale
- Inclusief verplichte fooien t.w.v. $ 144,- per persoon!
- O.a. Curaçao, Bonaire, Aruba & privé-eiland Half Moon Cay op de Bahama’s
- Vertrek van januari tm maart 2024
- Excl. €40 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Stip
8-daagse cruise Noorse Fjorden met de Rotterdam
- 8-daagse cruise Noorse Fjorden – ms Rotterdam
- Eidfjord, Ålesund/Molde, Geiranger, Bergen…
- Je ziet en beleeft het allemaal tijdens deze fjordencruise met ms Rotterdam, het vlaggenschip en dé trots van Holland America Line.
- De maaltijden, een uitgebreid entertainment- en activiteitenprogramma en ANWB-reisbegeleiding zijn inclusief.
- Klik verder welke ANWB leden voordelen je ontvangt!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
Door het Panamakanaal met de Zaandam
- Op de kleinere Zaandam
- Vanuit Miami of San Diego
- 15-daagse cruise
- Bezoek ook privé eiland Half Moon Cay en Mexico, Guatemala, Costa Rica, Colombia
- Diverse vertrekken!
Topprijs! Met de Rotterdam op populaire Fjordencruise
- Met de Rotterdam
- Vanuit Rotterdam!
- Bezoek de steden Oslo en Kristiansand en vele fjordenhavens
- In 2025
- Vertrek op mei-aug.
- Houd rekening met bijkomende kosten, klik door naar CruiseOnline
15-daagse cruise Noordkaap met de Rotterdam
- 15-daagse cruise Noordkaap
- Met de nieuwe Rotterdam vanuit Rotterdam 🙂
- Bezoek ook de Lerwick Eilanden en Schotland
- Tweemaal vertrek: op 18 mei of 15 juni 2025
- Op de route: Honningsvag (Noordkaap), Alesund, Trondheim, Tromso, Leknes en Lerwick, Portree, Invergordon (voor Invernesss), South Queensferry (voor Edinburgh).
- Klik door voor je ANWB leden voordeel cadeaus!
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
29-daagse cruise Noorwegen, Noordkaap, IJsland en Groenland
- 29-daagse cruise naar Noorwegen, Noordkaap, IJsland en Groenland
- De Noorse fjordenkust, het noordelijkste puntje van de Noordkaap, de ijskappen van Groenland, vulkanisch IJsland, de Faeröer en Shetland archipel en Dover.
- Met de Nieuw-Statendam van Holland America Line
- Alleen vertrek op 29 juni 2025
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
15-daagse cruise Oostzee met Tallinn, Helsinki en Stockholm
- Met de Rotterdam
- Vanuit Rotterdam
- 15-daagse cruise Oostzee
- Bezoek o.a. Tallinn, Helsinki en Stockholm, Oslo, Aarhus, Warnemünde, Kiel en Kopenhagen
- Klik door voor Extra ANWB Ledenvoordeel!
- € 35,- reserveringskosten per boeking, € 5,- SGR bijdrage per persoon en € 2,50 Calamiteitenfonds per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB.
15-daagse cruise Noorwegen, IJsland en Schotland
- 15-daagse cruise Noorwegen, IJsland en Schotland
- De grillige fjordenkust van Noorwegen, de adembenemende natuur van IJsland en de Schotse Hooglanden.
- Stap aan boord van het schip Rotterdam (12 juli) of Nieuw Statendam (10 aug) van Holland America Line en ga mee op deze cruise naar het ruige landschap van noordelijk Europa.
- Klik snel door voor je Trouwe Ledenvoordeel
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
15-daagse cruise Britse eilanden en Ierland – MS Nieuw Statendam
- 15-daagse cruise Britse eilanden en Ierland
- Met MS Nieuw Statendam
- Naast de Britse eilanden in het noordwesten van Europa maakt ook Ierland deel uit van deze veelzijdige cruise.
- Bezoek de Ierse steden Killybegs, Galway en Cork, het Britse
- Alleen vertrek op 27 juli 2025
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
15-daagse cruise Noordkaap met Holland America Line
- 15-daagse cruise Noordkaap
- Met de Nieuw Statendam vanuit Rotterdam
- Het eerste deel van de cruise voert langs de Noorse fjordenlandschappen tot aan de Noordkaap, het noordelijkste puntje van het Europese vasteland.
- Vervolgens ervaar je de Schotse gastvrijheid op de Shetland en/of Hebriden archipel, in de Schotse Hooglanden en Edinburgh of Dover.
- 18 mei of 15 juni 2025
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij ANWB
2026 132-daagse Wereldcruise HAL met Volendam
- Vertrek op 4 januari 2026
- 132 dagen
- Vanuit Fort Lauderdale
- Met Volendam
- Bezoek alle 7 continenten, 47 havens en 39 landen.
- Bijzonder: 4-daags Antarctica Experience
- Binnenhut: €27.499 / Buitenhut: €29.499 / Balkonhut: op aanvraag / Suite: €50.799
- Excl. €7,50 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij aanbieder.
Cruise Azië, Papoea Nieuw Guinea & Australië
- 4* Noordam van de Holland America Line
- Met deze bijzondere reis ontdek je bestemmingen in Azië, Papoea Nieuw Guinea & Australië!
- Alléén 2 januari 2025
- 32-daagse cruisevakantie
- Inclusief 1 hotelnacht in Singapore, waarna je vervolgens vanuit de haven vertrekt voor een 29-daagse cruise naar o.a. Puerto Princesa, Cairns, Great Barrier Reef, Darwin, Bali & Jakarta.
- De reissom is inclusief rechtstreekse vliegreis per KLM, ruimbagage, alle transfers, 1 hotelovernachting voorafgaand aan de cruise in Singapore o.b.v. logies en ontbijt, 29-daagse cruise o.b.v. volpension per 4* Noordam en een stadstour door Singapore na de cruise.
- Excl. €40 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Stip
Cruise Filipijnen, Taiwan & Japan (incl. vluchten)
- 19-daagse cruisevakantie per 4* Noordam van de Holland America Line
- Vliegreis, transfers, 1 hotelnacht Hong Kong & 1 hotelnacht Tokyo
- Cruise o.b.v. volpension: incl. ontbijt, lunch & diner
- O.a. Puerto Princesa, Manilla, Kaohsiung, Keelung (Taipei), Naha & Osaka
- Alléén vertrek op 14 februari 2025
Cruise naar IJsland – bij Stip
- 15-daagse Holland America Line cruise per 4*+ Nieuw Statendam
- Cruise o.b.v. volpension met vertrek en aankomst in Rotterdam
- TIJDELIJKE ACTIE: HAVE IT ALL BLACK FRIDAY. Ontvang vele extra’s!
- O.a. Alesund, Akureyri, Isafjordur, Reykjavik, Stornoway & Portree
- Eénmalig vertrek op 10 augustus 2025!
- 4 sterren schip
- Excl. €40 verplichte kosten per boeking
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Stip
14 daagse Cruise met de Nieuw Statendam vanuit Amsterdam naar Barcelona
- Vanuit Amsterdam
- Naar Barcelona
- Eenmalige cruise: alleen vertrek op 7 september 2025
- Bezoek o.a. Isle of Portland, Bilbao, La Coruna, Porto, Lissabon, Malaga.
- Houd rekening met kosten ter plaatse, zie beschrijving bij Cruisereizen.
Boek je Holland America Line cruise bij
ANWB Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Stip Sunweb TUI Zeetours
Waarom toch die verplichtte fooien?? Ik vraag aan mijn klanten ook geen fooi , om dat ik hún auto repareer, daar betalen ze voor , en als ik een cruises maak ,daar betaal ik ook voor bij de H.A.L moet ik dan ook nog een fooi geven ??,
Ik hoop dat ik antwoord van u krijg.
Vriendelijke groet Cor van Zetten
Dag Cor,
Je ziet inmiddels een tweedeling in de cruisebranche. Enerzijds de rederijen die het nog steeds hebben, en anderzijds steeds meer rederijen die het inclusief in de prijs doen. De Amerikaanse cruisepassagier ziet het als iets vanzelfsprekends want overzees is het wel een gebruik om iedereen fooi te geven. Dat betekent niet dat je het altijd maar hoeft te betalen. We schreven er een artikel over:
https://www.cruisereiziger.nl/2022/03/12/tips-fooien-service-charges-tips/
groet Miriam