Fire drill en veiligheidsoefening aan boord van een cruiseschip
Wanneer je ook maar een keer op een cruise bent geweest, weet je dat je er niet aan kunt ontkomen: de Fire drill oftewel de veiligheidsoefening.
Is het verplicht om deel te nemen?
Elke passagier die aan boord van een cruiseschip gaat, en meevaart, moet voordat het schip aan het einde van de dag vertrekt, deelnemen aan een veiligheidsoefening. Zo kom je namelijk op de hoogte van wat je moet doen in geval van een noodsituatie aan boord, denk aan een brand of evacuatie. Uiteraard hoef je dit niet alleen te onthouden, maar helpen personeelsleden je tijdens zo’n situatie in wat er precies gaande is.
Onderdelen van een veiligheidsoefening
De oefeningen per rederij verschillen toch wel aardig van elkaar. Elke rederij doet de oefening op zijn manier. Vooral de jaren na Covid zie je dat passagiers ‘in hun eigen tempo’ de verschillende onderdelen ondergaan. De veiligheidsoefening bestaat over het algemeen uit twee en soms drie onderdelen. We lopen ze allemaal even door:
1. Bekijk een video
Bij binnenkomst in je hut, staat op de tv een belangrijke video op: de veiligheidsvideo. Bekijk deze en stel je op de hoogte van waar je hut precies is en waar de vluchtwegen zijn. In de video zie je veiligheidstips, zoals het vermijden van brandgevaarlijke objecten aan boord. Ook hoor je alvast het alarmsignaal.
2. Meld je bij je verzamelstation
Vervolgens ga je naar je verzamelstation die gekoppeld is aan je hut. Op de deur van je hut zie je deze altijd staan, en ook op je boordkaart staat deze vermeld. Deze worden aangeduid met letters, zoals A, B, C etc. of (zelden) met cijfers.
Afhankelijk van de rederij, is de procedure bij het verzamelstation behoorlijk anders. In ieder geval laat je je boordkaart scannen bij het verzamelstation. Zo weet de rederij dat je bij het verzamelpunt geweest bent. Soms wordt je gevraagd om te wachten op een bepaald tijdstip, dan wordt daarna aan de gehele groep een uitleg gegeven. (o.a bij Norwegian Cruise Line) In deze uitleg zie je hoe je een reddingsvest aan doet en hoor je het alarmsignaal via het omroepsysteem. Soms neem je je reddingsvest uit de hut mee, om live te oefenen met je reddingsvest. Vaker wordt dit echter achterwege gelaten.
Een variatie op bovenstaande is dat de uitleg op je verzamelstation niet in een groep wordt gegeven, maar 1 op 1. Je krijgt dan direct uitleg van een medewerker. Daarna mag je vervolgens je eigen weg gaan.
3. Naar de tenderboten
Als laatste onderdeel, maar niet altijd, ga je naar je tenderboot verzamelpunt. Zo weet je hoe je moet lopen naar de juiste tender. De verzamelpunten zijn aangeduid met groene borden.
Dit maak ik trouwens niet meer vaak mee. Alhoewel het wel erg nuttig is! Ook kan het zijn dat je met je groep in rijen moet opstellen bij de tenderboot, om dit ook te oefenen. Heel realistisch.
Wil je meer weten over deze tenderboten? Lees dan zeker hier verder.
Helemaal eens met dit artikel: zo moet een fire drill gaan! En voor diegenen die dit lezen en ooit zelf met een cruise meegaan: gewoon actief meedoen, want hopelijk heb je er (n)ooit iets aan…!
Het voelde een aantal jaar geleden als een lachwekkende bezigheid, de reddingsvesten aan en ieder bij zijn eigen ‘verzamelpunt’ op het dek bij de reddingsboten. Nog voor we de haven uit waren.
Twee nachten later, vroeg in de morgen maar nog pikdonker terwijl iedereen dus lag te slapen, maakten we een echt alarm mee: brand in de machinekamer! De oefening zorgde er voor dat iedereen heel rustig was, ondanks de gigantische drukte in de paden en op de trappen. Maar binnen 10 min stond iedereen vanuit zijn hut aan dek. Alle boten werden ‘half’ uitgebracht, klaar om bij een definitieve ontscheping ons in te laten stappen (20 zeemijl uit de kust). Voortdurend werden we perfect geïnformeerd over de bestrijding van het vuur. Ook indrukwekkend waren de vele scheepslichtjes die op het May-Day waren afgekomen en in de buurt bleven voor eventuele assistentie. Na 4 uur gelukkig “brand meester” en waren helicopters met veiligheidsinspecteurs ingevlogen, zodat we aan boord konden blijven. Het cruiseschip moest overigens naar de dichtsbijzijnde haven gesleept worden.
Kortom, het liep goed af. Mede dankzij de goede drill, waardoor er geen paniek was. Ik weet het, het komt hilarisch over zo’n oefening in reddingsvest. Maar toch fijn om bij matige noodverlichting te weten welke kant je op moet lopen als het nodig blijkt…
Dag Bob, bedankt voor je waardevolle reactie. Ook gisteren bleek maar weer met de brand op de MS Deutschland dat een goede oefening zeker nut heeft!
groet, Miriam
CruiseReiziger