Bouw gestart van derde MSC World Class schip: MSC World Asia
MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hebben in Miami twee belangrijke mijlpalen aangekondigd op het vlak van de bouw van futuristische en geavanceerde schepen in de World Class. Zo is de bouw van het derde schip van World Class, gepland voor levering in 2026, officieel begonnen met de ceremonie van het snijden van de eerste staalplaat bij Chantiers de l’Atlantique.
Traditiegetrouw werd door MSC Cruises de naam van dit toekomstige schip onthuld: MSC World Asia. De naam volgt de logica van de schepen in de World Class, die een eerbetoon zijn aan de verschillende continenten en symbool staan voor het wereldwijde bereik van MSC Cruises. Hoewel de exacte geografische locatie nog niet bekend is gemaakt, zal MSC World Asia design, ervaringen en andere kenmerken bieden die geïnspireerd zijn door dit continent.
Tewaterlating MSC World America
Ondertussen voltooide zusterschip MSC World America een andere belangrijke mijlpaal met de tewaterlating op zondag 7 april op de scheepswerf in Saint-Nazaire, Frankrijk. Het ultramoderne vlaggenschip gaat haar laatste fase van de bouw in, klaar om officieel haar naam te krijgen op 9 april 2025 in de nieuwe terminal van MSC Cruises in PortMiami, met een feestelijke afvaart naar Ocean Cay MSC Marine Reserve. Het privé-eiland op de Bahama’s is de thuisbasis van het Super Coral Programme van de MSC Foundation en is aangewezen als ‘Hope Spot’ door Mission Blue, de non-profitorganisatie die is opgericht door de beroemde oceanograaf Dr. Sylvia Earle als erkenning voor de instandhoudingsinspanningen op het eiland.
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises: “MSC World America is opnieuw een voorbeeld van de mooie professionele samenwerking tussen MSC Cruises en de Chantiers de l’Atlantique met wie we vijf verschillende en innovatieve prototypes hebben ontworpen – de meest recente is het baanbrekende World Class-platform. Met elk schip streven we ernaar om niet alleen de milieutechnologie te verbeteren, maar ook nieuwe functies die de ervaring voor de gast verrijken. MSC World Asia zet deze traditie voort en met deze belangrijke mijlpaal van het snijden van het staal zijn we blij te kunnen bevestigen dat ze nog meer geavanceerde nieuwe functies zal bieden op het gebied van toekomstbestendige maritieme en onboard hospitality technologieën en gastervaringen.”
MSC World America
MSC World America belooft een nieuwe wereld van cruisen met een nieuw aanbod dat speciaal ontworpen is voor alle segmenten van de Noord-Amerikaanse cruisemarkt, van jonge koppels tot gezinnen met meerdere generaties. Het schip zal het comfort en de uitgebreide ervaringen bieden die gasten van deze markt verwachten, terwijl het de hoge kwaliteit en het elegante Europese design van MSC Cruises biedt.”
De schepen uit de World Class onderscheiden zich door hun opvallende silhouet en kenmerkende loodrechte boeg die verticaal oprijst vanaf de waterlijn, met een stijlvol Y-vormig achterschip dat uitkomt op een indrukwekkende buitenpromenade. Deze schepen zijn een ultramoderne stedelijke metropool op zee en bieden een wereld van verschillende ervaringen – verspreid over 22 dekken, met meer dan 2.600 hutten en suites, met meer dan 40.000 m2 aan openbare ruimte en met MSC Cruises’ grootste Yacht Club tot nu toe. Het exclusieve “schip in een schip” concept biedt royale openbare ruimtes waaronder een privé-lounge en restaurant, stijlvolle suites en buitenruimtes met een zonnedek over twee dekken met een panoramisch uitzicht op de oceaan.
LNG
MSC World Europa en MSC World America hebben momenteel één van de laagste CO2-voetafdrukken van de cruise-industrie, volgens de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de International Maritime Organization. MSC World Asia wordt een evolutie van deze goed presterende schepen – met een nog kleinere CO2-voetafdruk.
MSC World Asia wordt het vierde LNG-schip in de vloot van MSC Cruises en LNG wordt nog steeds gezien als een cruciale weg naar een koolstofarme scheepvaart. Fossiel LNG biedt een onmiddellijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen en een directe weg naar hernieuwbare vervangers zoals bio- en synthetisch LNG, die de LNG-schepen van MSC Cruises vandaag al kunnen gebruiken wanneer de brandstoffen op commerciële schaal beschikbaar worden.
MSC World America en MSC World Asia, net als alle nieuwe schepen van MSC Cruises, zullen standaard worden uitgerust met walstroomaansluiting en waar beschikbaar aan de wal, waardoor de uitstoot wordt verminderd door de motoren van het schip in de haven uit te schakelen. Slimme technologie wordt overal op het schip gebruikt om ervoor te zorgen dat gasten comfortabel kunnen reizen terwijl het energie- en waterverbruik laag blijft. Een robuust recyclingprogramma aan boord minimaliseert afval, en zelfs de propellers zijn ontworpen om geluid te verminderen en het leven in zee niet te verstoren.
…Kwartet ?…
Nu nog een MSC Africa en het kwartet is compleet na MSC Europa, America en Asia of is Africa het vergeten (cruise) continent ? Ik hoop alleen dat deze schepen niet zo’n “koude”zeg maar koele en met veel bling-bling getooide interieur hebben als tijdens mijn recente 2 april 2024 bezochte MSC Euribia in Rotterdam.
Met de komst van de MSC Europa, America en binnenkort Asia is het concept van de open promenade en twee rompen weer terug in Europa.
Silja Europa 203 meter lang, 32 meter breed, begon ermee in de Baltische wateren, dit was een cruise ferry schip dus een “veerboot” formaat XL mét echte cruisefaciliteiten. Later heeft Royal Caribbean dit idee overgenomen, eerst bij de Freedom of the Seas met nog gesloten bovenbouw en bij de Oasis en nu ook Icon klasse met een open dubbel romp principe en MSC Cruise haalt het “terug” naar Europa met onder andere de MSC Euribia.
…CRUISE ervaring…
Er is dus sprake van een synergie tussen cruise ferry schepen en volledige (mega) cruise schepen.
Tijdens scheepsbezoeken wordt tijdens een presentatie aan de deelnemers gevraagd wie wel eens een “cruise” gemaakt heeft. De mensen met een volledige passagiers schip cruise ervaring steken dan hun hand op en voelen zich bevoordeeld terwijl de rest mensen met een cruiseferry er een beetje beteuterd bij kijken alsof men niet meetelt.
Een cruise ervaring geldt voor alle mensen die een vaartocht, dus cruise hebben meegemaakt aan boord van (mega) cruiseschepen, de MSC Europa en Oasis en Icon en zelfs de Euribia noem ik eerder varende pretparken en kun je nauwelijks nog een schip noemen, als ook mensen die met binnenvaart cruiseschepen op de Rijn en overige rivieren en Cruise-ferry en vrachtschepen gevaren hebben.
De laatste categorie is in de minderheid maar kan incidenteel dus wel. De “tussen categorie” mensen die met een comfortabele cruise ferry schip gevaren hebben waar voertuigen in kunnen, doen geen afbreuk aan het vaarplezier vooral als de vaartijd ruim 17 uren of langer geduurd heeft, 24 uur of meer. En dat vaarplezier telt ook voor binnenvaartschepen. De Oasis en co kunnen de Rijn niet op en de binnenvaartschepen niet de Noordzee of oceaan bevaren elk heeft zijn eigen specifieke kenmerken.
De interpretatie en vraagstelling is daarom niet altijd correct zolang als je maar het genoegen hebt gehad van een vaartocht op zee en natuurlijk zijn havenrondvaarten in Rotterdam ook vaartochten zonder hut accommodatie van een andere orde.
…Vergelijking….
Dat MSC, schepen varend met de Maltezer vlag en dito deugden die ook een Nederlandse achtergrond heeft denk aan de StarLauro schepen ex Willem Ruys en Oranje maakt voor Nederlandse begrippen wel iets bijzonders.
Jullie als “cruise-junks of profs”, Marco en Miriam, moeten te zijner tijd eens een vergelijking gaan maken tussen deze typen schepen zoals de MSC Europa, America, Asia en hun Amerikaanse soortgenoten zoals de Oasis klasse, leg de plus en minpunten en overeenkomsten eens op een rij voor wie van plan is op de “obesitas varende pretparken” een vaartocht XXL willen maken.
Mijn Cruiseferry ervaringen koester ik en de rest komt later wel als de omstandigheden en middelen als solo/ single reiziger dit toelaten..