De totstandkoming van het nieuwe vlaggenschip van Princess Cruises: Sun Princess
Marco reisde vorige week op uitnodiging enkele dagen mee met het nieuwste cruiseschip op zee, Sun Princess, dat recent haar debuut maakte. Haar lancering was het slotstuk van een bouwproces dat meer dan 6 jaar in beslag nam. Het resultaat is in alle opzichten een bijzonder schip.
Het nieuwe vlaggenschip van de Amerikaanse cruisemaatschappij Princess Cruises is met een brutotonnage van 175.500 en capaciteit van 4.500 passagiers niet alleen veruit het grootste cruiseschip in de vloot van de rederij maar ook het grootste schip dat ooit is gebouwd in Italië door Fincantieri. Daarnaast is de Sun het eerste LNG-schip in een nieuwe, modernere Sphere-klasse.
Overeenkomst met Fincantieri
De ‘reis’ tot de totstandkoming start al in juli 2018 als Princess Cruises bekendmaakt dat het een overeenkomst is aangegaan met de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri voor de bouw van twee nieuwe cruiseschepen met een geheel nieuw design om om “een vakantie-ervaring van wereldklasse voor haar gasten nog verder te verbeteren”.
Het gaat om de eerste twee schepen van de rederij die volledig zullen opereren op LNG, de meest milieuvriendelijke geavanceerde brandstoftechnologie van de maritieme industrie en de schoonste fossiele brandstof ter wereld. De schepen moeten volgens de toenmalige president van Princess Jan Swartz eind 2023 en voorjaar 2025 worden opgeleverd.
Officiële start bouw
Het duurt vervolgens nog 3 jaar voordat alle ontwerp- en designplannen rond de twee nieuwe schepen concreet genoeg zijn om de bouw daadwerkelijk van start te laten gaan. De uitbraak van het coronavirus begin 2020 zal dat proces ongetwijfeld hebben vertraagd. Op vrijdag 3 september 2021 is het symbolische begin met het snijden van het eerste stuk staal van het eerste vaartuig.
Dat vindt plaats in het Italiaanse San Giorgio di Nogaro (Udine) bij Centro Servizi Navali, een bedrijf dat is gespecialiseerd in logistiek en productie van plaatwerk voor de scheepswerven van Fincantieri in het noordoosten van Italië. De daadwerkelijke constructie zal gebeuren op de werf van Monfalcone. Daar vindt in juni 2022 ook de kiellegging plaats van het schip waarbij ook een Princess Medaillon in de Sun werd gelast, dat geluk moet brengen voor het schip en iedereen die erop vaart.
Bekendmaking naam
In het eerste jaar van de bouw stond het schip nog bekend onder haar werknaam ‘Hull 6310′. Dat veranderde op 15 september 2022 toen Princess Cruises de naam van haar eerste schip in de nieuwe Sphere-klasse onthulde: Sun Princess. De naam werd bekendgemaakt door de nieuwe president van Princess Cruises John Padgett, die in oktober 2021 het stokje had overgenomen van Swartz.
“Sun Princess is een nieuw en op maat gemaakt schip, ontworpen om tegelijkertijd het Princess-erfgoed te omarmen en moedig de toekomst in te gaan met iconische, elegante en pure lijnen die uniek zijn voor ons merk’, aldus Padgett. Het is het derde schip van de rederij dat de naam Sun Princess draagt. Het is dan ook een eerbetoon aan de eerste twee versies, het eerste schip dat van 1974 tot 1988 voer en het tweede schip dat van 1995 tot 2020 voer.
Princess maakte niet alleen de naam, maar ook de eerste details bekend van de nieuwe voorzieningen die de toekomstige passagiers aan boord te wachten staan. Het betreft o.a. een hoofdrestaurant met meerdere verdiepingen, een speciale suite categorie met een eigen restaurant en lounge, een panoramisch atrium The Piazza en de allereerste glazen geodetische koepel op zee genaamd The Dome, met een binnen- en buitenruimte voor entertainment en waar kan worden gezwommen.
Aankondiging kapitein(s)
Exact 1 jaar (8 februari 2023) voor het verwachte debuut van de Sun Princess maakt Princess bekend wie de senior officieren zijn van het schip tijdens haar inaugurele seizoen. Dit zijn kapiteins Craig Street en Paolo Arrigo, stafkapiteins Brian Whelan en Valerio Esposito, hotel general managers Ralph D’Souza en Simona Stumberger en hoofdingenieurs Gaetano Guida en Davor Pavlovic-Kalifo. Meerdere van hen zijn aanwezig op de scheepswerf in Monfalcone om zich voor te bereiden op de mijlpalen die gaan komen in de bouw van een schip, zoals het uitdokken en de eerste zeetesten van de Sun Princess. Rond de oplevering zullen ze worden vergezeld door bijna 1.600 bemanningsleden.
De Schotse kapitein Street kwam in 1990 bij Princess Cruises als dek cadet, na zijn tijd op de Warsash Maritime Academy in Engeland waar hij ook aan boord van cruiseschepen werd opgeleid. Hij werd in 1993 benoemd tot derde officier en werkte zich op tot kapitein van Star Princess in 2008. Sindsdien is hij kapitein van 13 Princess schepen.
Kapitein Arrigo heeft een carrière van meer dan een kwart eeuw op zee en werkt al bij Princess sinds hij in 1996 als cadet aan dek kwam. Dit volgde op een jaar dienst bij de Italiaanse kustwacht. Na functies als eerste officier, veiligheidsofficier en stafkapitein werd Arrigo in 2017 benoemd tot kapitein.
Princess Cruises geeft via onderstaande video tevens een eerste inkijkje hoe de Sun Princess er van binnen uit ziet/komt te zien.
Uitdokken
De Sun Princess toont zich voor de eerste keer tijdens het uitdokken op woensdag 8 maart 2023 op de scheepswerf van Fincantieri in Monfalcone. Tijdens een speciale ceremonie wordt gevierd dat het schip voor de eerste keer in aanraking komt met water in het bouwdok. Tevens wordt het gezegend door een ‘madrina’. Die eer is toebedeeld aan Princess Cruises Hotel General Manager Simona Stumberger, omdat zij volgens de rederij ‘professionaliteit belichaamt en altijd service levert met een glimlach’.
Princess kondigt ook aan dat het Gennaro Arma heeft aangesteld als kapitein, die de leiding heeft over de scheepsbouwactiviteiten, -gereedheid en -oplevering van de Sun Princess en toezicht houdt op de laatste bouwfases van het schip, in nauwe samenwerking met de scheepsarchitecten, ingenieurs en scheepsbouwdeskundigen van het bedrijf en het managementteam van de scheepswerf.
Zeetesten
Vertraging
Eind januari 2024 komt het bericht naar buiten dat de Sun Princess niet op tijd gereed zal zijn voor haar maiden voyage, een 10-daagse cruise die zou vertrekken vanuit Barcelona op 8 februari. Princess Cruises is daarom genoodzaakt om de eerste reis te annuleren. “We begrijpen dat dit nieuws teleurstellend is, en we delen in die teleurstelling. We erkennen de verwachting waarmee deze reis was omgeven en we bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak dat deze annulering veroorzaakt,” aldus John Padgett, President van Princess Cruises.
Passagiers die geboekt waren op de eerste reis van de Sun Princess ontvangen een volledige terugbetaling van het cruisebedrag en eventuele extra diensten aan boord die vooraf waren gekocht. Daarnaast krijgen ze een 50% toekomstig cruisetegoed dat ze kunnen gebruiken op een toekomstige reis van Princess. Tevens ontvangen ze ook tot $ 200 per persoon voor omboekingskosten met betrekking tot vliegreizen.
Oplevering
Op 14 februari 2024 vindt dan alsnog de langverwachte oplevering van de Sun Princess plaats door Fincantieri. De oplevering betekent overigens niet dat het schip direct kan worden ingezet. De Sun blijft nog aan de afbouwpier liggen zodat extra technisch werk kan worden verricht. Ook de tweede geplande cruise, die zou vertrekken op 18 februari, wordt geannuleerd. De getroffen passagiers krijgen eenzelfde vergoeding als die van de eerste geannuleerde reis. Sun Princess maakt nu haar eerste reis op 28 februari vanuit Rome.
Maiden Voyage
Na een vertraging van 20 dagen gaat de zon dan toch schijnen voor de Sun Princess. Het vertrekt op 28 februari op haar eerste reis. 4.300 passagiers scheepten in Civitavecchia (Rome) in op het nieuwe Love Boat-schip voor een 10-daagse in de Middellandse Zee. Bestemmingen die worden aangedaan zijn Napels, Italië; Kreta, Griekenland; Kusadasi, Turkije (voor Efeze); Athene, Griekenland; Sicilië, Italië; Mallorca en Barcelona, Spanje.
“Dit is een historische dag. Onze nieuwe Sun Princess vertrekt voor haar eerste reis en onze gasten zullen onze sensationele Love Boat van een nieuw niveau uit eerste hand kunnen ervaren”, zegt John Padgett, president van Princess Cruises. “Het schip is een prachtige showcase van geavanceerd design, technologie en vakmanschap, met verbeterde ruimtes en voorzieningen die allemaal gericht zijn om de Princess vakantie-ervaring naar een nieuw niveau te brengen.”
“De Sun Princess is absoluut prachtig en gasten zullen er dol op zijn. De architectuur is ongelooflijk en de voorzieningen aan boord zijn van een hoog niveau, vooral de glazen koepel aan de voorkant van het schip is prachtig,” zei Monika Best, uit Nova Scotia, Canada, de meest bereisde gast op de inaugurele reis. Ze vaart voor de 141e keer aan boord van een Princess schip. “Princess evolueert en kijkt meer naar gezinnen en generatiecruises, wat ik absoluut geweldig vind.
Routes
De Sun Princess zal in haar inaugurele jaar tot en met september 2024 varen in de Middellandse Zee. Het gaat om 7- tot 10-daagse routes langs populaire havens in het westelijke en oostelijke gedeelte. Deze vertrekken vanuit Barcelona, Rome (Civitavecchia) of Athene. De cruises kunnen ook gecombineerd worden tot 14- of 21-daagse tochten. Na een transatlantische oversteek maakt de Sun in oktober 2024 haar debuut in de Verenigde Staten. Vanuit haar Amerikaanse thuishaven Fort Lauderdale gaat het 7- tot 14-daagse cruises maken naar populaire bestemmingen in de Caribbean.
Houd de website in de gaten voor meer reportages over de Sun Princess o.a. over de hutten en de voorzieningen aan boord:
Lees snel nog meer over de Sun Princess:
- 10 dingen die ik geweldig vond aan boord van de nieuwe Sun Princess
- Accommodaties op Sun Princess: Modern en licht
- Actrice Hannah Waddingham heeft Sun Princess gedoopt
- Princess Cruises past dineropties aan na succes Sun Princess
- De totstandkoming van het nieuwe vlaggenschip van Princess Cruises: Sun Princess
- Win een t-shirt van de Sun Princess!