Een nieuwe koningin wordt geboren: Queen Anne
Miriam was op uitnodiging op een 24-uurs bezoek op de Queen Anne van rederij Cunard in Southampton. Het schip werd in april 2024 aan de vloot toegevoegd na een aantal bouwjaren bij Fincantieri in het Italiaanse Marghera. Eerder, in 2023, mocht ik de Queen Anne bezoeken op de scheepswerf. Wat ging daar allemaal aan vooraf? En hoe is deze koningin ‘geboren’ en tot stand gekomen?
Start van de bouw
Al in september 2017 werd gestart met het ondertekenen van een intentieverklaring voor de bouw van een vierde schip voor Cunard. De Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri zou de bouw van het schip gaan starten in de scheepswerf in Monfalcone, nabij Trieste. Het plan werd bovendien om het nog naamloze schip aan de huidige vloot toe te voegen, dus dan zou Cunard een vloot met vier schepen tegelijkertijd hebben, met Queen Mary 2, Queen Victoria en de Queen Elizabeth. In 1999 had Cunard dit voor de laatste maal.
Het nieuwe schip is een Pinnacle klasse ontwerp, waarvan moedermaatschappij Carnival Corporation er op moment van ondertekening al eentje opgeleverd had gekregen (Koningsdam in 2016) en twee meer van had besteld (Nieuw Statendam in 2018, en de Rotterdam in 2021). De planning was dan ook om de nieuwe Queen in 2022, een jaar later dan de Rotterdam, op te leveren. Met een brutotonnage van 113.000 ton zal het plek plek hebben voor zo’n 3000 gasten.
Interieur Ontwerp
Pas een flink jaar later kwam er pas weer nieuws, toen de rederij bekend maakte dat de bekend Adam D. Tihany verantwoordelijk werd voor het design van haar toekomstige nieuwe cruiseschip. Tihany krijgt het gehele ontwerpproces van het interieur van het nog naamloze schip. De geboren Roemeen, die zijn thuisbasis heeft in New York, heeft naam gemaakt met zijn ontwerpen voor luxe hotels, restaurants en resorts over de gehele wereld en is een zeer bekende naam in de wereld van nieuwe cruiseschepen.
Toen werd al bekend dat “Gasten een veel lichter en meer moderne look kunnen verwachten. Het zal echter nog steeds aanvoelen als een Cunard schip en de trouwe gasten van Cunard zullen zich er erg thuis voelen. Het nieuwe schip zal een ode zijn aan Cunard’s Britse roots, maar met beleid. Alles wat een gast verwacht te zien op een Cunard schip zal er zijn, maar op een andere manier dan de andere drie schepen”.
Officiële start bouw
Twee jaar na de intentieverklaring markeert het snijden van het eerste stuk staal in oktober 2019 de start van de bouw van het 249e schip van Cunard. De eerste sectie van het op dat moment nog naamloze schip wordt gebouwd op Fincantieri’s Castellammare di Stabia scheepswerf.
De Italiaanse scheepsbouwer was overigens eerder ook verantwoordelijk voor de constructie van de twee laatste nieuwe schepen, de Queen Victoria in 2007 en Queen Elizabeth in 2010.
Van het eerste stuk staal dat gesneden werd, is een uniek kunstwerk gemakat door beeldhouwer Sam Shendi. Het werk zal uiteindelijk een plek krijgen aan boord zodat gasten ervan kunnen genieten. Shendi is een in Egypte geboren Britse beeldhouwer die voornamelijk eigentijds industrieel materieel gebruikt voor zijn creaties.
Miriam zocht het kunstwerk op, bij het overdekte zwembad. Het kunstwerk beeldt de kleurrijke, kenmerkend voor de kunstenaar, letters CUNARD uit.
Bekendmaking naam: Queen Anne
We moesten er vijf jaar op wachten, maar begin februari 2022, werd de naam bekend gemaakt van de vierde Queen: Queen Anne. Het Cunard-team onderzocht meerdere naamgevingsopties en liet zich inspireren door het bewind van koningin Anne en werkte samen met de Britse historicus, auteur en televisiepresentator Kate Williams om te helpen bij het gedetailleerde onderzoek. Kate zegt: “Het is zo mooi dat het vierde schip van de vloot naar koningin Anne zal worden vernoemd. Ze heeft een fascinerend verhaal te vertellen – een van koninginschap, eenheid van de zich ontwikkelende constitutionele monarchie en de gouden eeuw van de kunsten. Ze was een inspirerende vrouw, razend populair bij haar mensen. Dit nieuwe schip in de Cunard-vloot is de perfecte manier om haar te eren!”
Op 8 februari 2022 kwam de eerste video uit waarin we een zeer klein voorproefje krijgen van het interieur:
Aankondiging kapitein
Een kleine maand later dan de bekendmaking van de naam, wordt Kapitein Inger Klein Thorhauge, de eerste vrouwelijke kapitein van de cruisemaatschappij, aangesteld om aan het roer te staan van Queen Anne.
Thorhauge werd in 2010 de kapitein van Queen Victoria en was op moment van bekendmaking kapitein van Queen Elizabeth. De inwoonster van de Faeröer Eilanden heeft vele malen over de wereld gevaren. Ze zal de taken als kapitein delen met David Hudson.
“Ik ben erg trots de eerste vrouwelijke kapitein van Cunard te zijn, maar om te worden benoemd als de eerste kapitein van Queen Anne is de grootste eer. Het betekent heel veel voor mij om deel uit te maken van het volgende hoofdstuk van Cunard,” aldus Thorhauge.
De rederij maakt bovendien bekend dat de datum van oplevering van Queen Anne verschuift naar begin 2024.
Kiellegging en muntceremonie
In september 2022, werden de kiellegging en muntceremonie op de scheepswerf van Fincantieri in Marghera gevierd. Tijdens een officiële ceremonie werd volgens maritieme traditie een munt gelast op de kiel door kapitein Inger Klein Thorhauge. Aansluitend plaatsen bouwers het grootste bouwdeel in het dok.
De iconische schoorsteen
Op vrijdag 14 april 2023 was het tijd voor een nieuwe mijlpaal in de bouw van Queen Anne: het schip ontving namelijk haar iconische rood-zwarte schoorsteen. Dit herkenningselement siert de schepen van Cunard al meer dan 150 jaar. De kroon van Queen Anne is geplaatst!
Uitdokken
Precies 365 dagen voordat ze op 3 mei 2024 zou vertrekken voor haar eerste reis naar Lissabon, vond het uitdokken plaats. Het uitdokken werd volgens traditie gemarkeerd door een speciale ceremonie waarbij een ‘madrina’ het schip voor geluk zegende. Daarna vulde het droogdok zich langzaam met water.
Op bezoek bij Queen Anne
Miriam werd in oktober 2023 uitgenodigd om een half jaar voor haar oplevering in de Fincantieri scheepswerf in Marghera, bij Venetië, aan boord te gaan van de Queen Anne. Samen met kapitein Inger Thorhauge en president van Cunard, Katie McAlister, ging ze op pad door het schip. (Lees hier hoe de Queen Anne er op dat moment uit zag).
Zeetesten
Zo rond half februari onderging Queen Anne haar laatste zeetesten om te zien of alle technische en maritieme systemen goed functioneren, en dat ging naar alle tevredenheid! De laatste loodjes qua inrichting en techniek vinden daarna nog plaats, hopelijk op tijd voor haar oplevering in april 2024.
Oplevering
De overdrachtsceremonie vond plaats op de Marghera scheepswerf nabij Venetië. Het feestelijke evenement woonden tal van hoogwaardigheidsbekleders bij, zoals de Italiaanse minister van Ondernemingen en ‘Made in Italy’, Adolfo Urso, en de Italiaanse minister van Betrekkingen met het Parlement, Luca Ciriani.
Ook aanwezig waren Katie McAlister, president van Cunard; Paul Ludlow, president van Carnival UK; Pierroberto Folgiero, CEO en managing director van Fincantieri; Luigi Matarazzo, general manager van de Fincantieri Merchant Ships Division; en Marco Lunardi, directeur van Fincantieri Shipyard.
McAlister: “We zijn heel blij om Queen Anne te verwelkomen in onze vloot. Hiermee wordt een opmerkelijk kwartet voltooid naast Queen Mary 2, Queen Elizabeth en Queen Victoria. Dit is de eerste keer sinds 1999 dat Cunard vier schepen tegelijkertijd in dienst heeft. We zijn nu volledig gefocust om haar klaar te maken om gasten te verwelkomen voor haar eerste reis op 3 mei. Daarna begint ze aan een historische ‘British Isles Festival Voyage’, inclusief een doopceremonie in Cunard’s spirituele thuis Liverpool op 3 juni.”
Maiden Voyage en doop
Queen Anne vertrok daarna naar Southampton waar ze eind april arriveerde. Alvorens haar eerste vertrek op 3 mei met gasten, verwelkomde de rederij reisagenten en media om het schip te ontdekken. Op 3 mei startte haar inaugurele reis van 8 dagen naar La Coruna en Lissabon. De cruise rond de Britse eilanden omvat de doopplechtigheid, inclusief bezoeken aan Schotland en Ierland evenals de thuishaven van Cunard, Liverpool. Dit spirituele thuis is gastgever van de spectaculaire doop voor Cunards nieuwste schip. Het evenement vindt plaats op maandag 3 juni 2024 aan de wereldberoemde Mersey-waterkant.
De gastheer en gastdame voor het gedenkwaardige spektakel zijn niemand minder dan Busted-muzikant Matt Willis en zijn vrouw, tv-presentator, Emma Willis. Wie de doopmoeder zal zijn, is nog geheim. De vorige drie Cunard schepen werden in ieder geval gedoopt door een lid van de Britse koninklijk huis.
Lees snel meer:
- Een nieuwe koningin wordt geboren: Queen Anne (Nieuw!)
- Cunard viert doop Queen Anne in Liverpool
- Queen Anne slaat nieuwe koers in voor Cunard
- Koninklijk verblijf op Cunards Queen Anne: de hutten
- Andrea Bocelli treedt op tijdens doopplechtigheid Queen Anne
- Queen Anne maakt debuut in Southampton
- Cunard verwelkomt Queen Anne officieel in haar vloot
- Exclusief kijkje bij de bouw van Queen Anne
Bekijk de Queen Anne cruises bij:
Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Sunweb Stip Zeetours
Heb jij interesse om te cruisen met Queen Anne? Bekijk de mogelijkheden en boek bij:
Captain Cruise CruiseOnline Cruisereizen Sunweb Stip Zeetours
* * * Een maatje groter….
Het is wel een Pinnacle klasse schip, maar in feite is het een Pinnacle Class + Plus schip omdat het brutotonnage meer dan 100.000 ton bedraagt met 113.000 ton en men dus andere criteria moet leggen denk aan meer haven gelden en dergelijke ten opzichte van de Holland Amerika Lijn zusterschepen waarop de Queen Anne is gebaseerd.
Vergelijk het met de MSC Euribia die ik tijdens een scheepsbezoek op dinsdag 2 april 2024 heb bezocht en die een grotere versie is van de MSC Meraviglia scheepsklasse. Het basis ontwerp is vaak modulair en met enkele aanpassingen kan men dat aan de wensen van de klant veranderen. Zou het de vierde Pinnacle klasse HAL schip zijn geworden, zou het bij 99.500 brt zijn gebleven, net geen honderdduizend ton, en mogelijk de naam Ryndam hebben gekregen. Die naam zal de HAL mogelijk wel geven als er weer een cruiseschip aan zal worden toegevoegd.
De Queen Anne is dus een status aparte binnen deze klasse en Carnival groep met typisch Engelse accenten, klassiek in een modern jasje. Dat het in meer dan één opzicht vrouwelijk is blijkt niet alleen uit de naam, Queen, maar ook de gezagvoerder want die is ook vrouwelijk en per definitie is een schip qua geslachtsnaam ook vrouwelijk en zal de doop door een vrouw plaats vinden. Gelukkig hebben ze wel een andere schoorsteen anders zou je het verschil van ver niet eens zien, maar is het wel na de Queen Elizabeth en Queen Victoria een echt cruiseschip met de Queen Mary 2 als enige “liner” en is deze laatste in feite geen cruiseschip omdat de bouw, materiaal keuze, motorisering en indeling anders is dan bij de overige Queens.
De reportage heeft dus nog een vervolg. Misschien zouden jullie als Cruisereiziger.nl eens de verschillen en overeenkomsten moeten tonen en beschrijven tussen alle vier Pinnacle klasse schepen, dus inclusief de HAL schepen. Ik denk dat het voorlopig bij deze vier Cunard schepen blijft, men heeft er z’n handen vol aan aan de promotie en indienstneming en ondertussen werkt men achter de schermen – mogelijk – aan een opvolgster van de nu al meer dan twintig jaar oude Queen Mary 2. Wordt dat weer een “liner” die de woelige baren van de Atlantische Oceaan kan trotseren of een “gewoon” c.q. normaal Cruise schip ?
Tijdens mijn scheepsbezoek aan de Koningsdam viel mij op dat het niet per definitie een pretpark is, maar meer een schip om er echt mee te varen met alle bij behorende comfort mogelijkheden.
Wie in Nederland de Queen Anne van buiten wilt zien mag op maandag 26 augustus 2024 naar Rotterdam gaan waar het haar Maiden cruise Call zal maken. Inschepen is NIET mogelijk !
Liefhebbers voor de Queen Mary 2 mogen hun dikke jas aantrekken als het op 12 december 2024 wederom in Rotterdam zal afmeren, zes dagen later gevolgd door… de Queen Anne.
Bon Voyage !