Cruisereiziger
Reisverslag

Reportage Seven Seas Grandeur: door de Oost-Middellandse Zee

Miriam reisde onlangs op uitnodiging een week mee met het nieuwste cruiseschip van Regent Seven Seas Cruises, de Seven Seas Grandeur, dat eind 2023 haar debuut maakte. De cruise ging van Dubrovnik naar Kotor, Santorini, Kusadasi, Kavala (Griekenland) en Istanbul. In het eerste deel van deze reportage lees je over hoe het schip tot stand kwam. In dit deel schepen we in en verkennen we Kotor op deze Oost-Middellandse Zee cruise.

Via Wenen naar Dubrovnik

Na een vlucht naar Wenen en een overstap daar naar Dubrovnik waren we, ik en een reisgenoot, om 12.00 uur al in Dubrovnik. Deze week reis ik mee met de ultraluxe Seven Seas Grandeur. Het is een klein weerzien, want ik mocht het schip ook in de werf bezoeken waar ze gebouwd werd.

De Seven Seas Grandeur is bezig met een langere reis die vijf dagen geleden startte in Piraeus, Athene. Met een klein aantal genodigden, mogen wij halverwege de cruise inschepen in Dubrovnik en nog een volle week meereizen! Met een transfer waren we vroeg ni de middag al bij de cruiseterminal van Dubrovnik om onze eerste stappen te zetten op dit all-inclusive schip voor 744 passagiers (850 bij maximale bezetting) en een indrukwekkend 550 personeelsleden. Vrijwel alles is inclusief aan boord, dus je hoeft alleen nog maar persoonlijke uitgaven te betalen (zoals een spa behandeling, bijzondere exclusieve excursies, zeer exclusieve wijnen, en uitgaven in de winkels aan boord). Inclusief in de cruiseprijs is dus wifi, fooien, drankjes, champagne, cocktails etc, specialiteiten restaurants en excursies uit het standaard programma.

We werden ontvangen in de receptie met een glas champagne waarna de incheckprocedure in de receptie plaats vond.  Onze koffers hadden we inmiddels al uit handen gegeven en zouden we binnen 20 minuten weer terug zien in onze suite, no. 781. Dit is een suite op dek 7, vrijwel aan het einde van de gang. In deze Superior Suite (lees hier meer over deze suite), met een mooi groot balkon en heerlijke stoelen, gaan we het zeker een week redden 🙂

Het was inmiddels al wat later dan standaard lunchtijd, maar gelukkig was de poolgrill – elke dag zou later blijken! – open tot 16.00 uur. Je kunt ervoor kiezen om je gerechten van het buffet aldaar te pakken, maar makkelijker is het om een bestelling te plaatsen. Wanneer je overheerlijke lobster nachos, truffelburger, zoete aardappelfrites, en bruschetta dan bereid zijn, worden ze naar je tafel gebracht. Tot slot nog een alchoholvrije cocktail erbij, en zo hadden we binnen 10 minuten een tafel vol lekkernijen.

De rest van de middag namen we de tijd om het schip te verkennen voordat we om 20.00 uur vertrokken richting Kotor met een prachtige zonsondergang! De rederij kiest voor veel late vertrekken, en dat zorgt voor heel veel rust bij mij zou ik later merken.

Kotor

We worden wakker met een prachtig uitzicht: de baai van Kotor! De Seven Seas Grandeur heeft een prachtige Scenic Cruise achter de rug door de fraaie baai en tal van mensen hebben hiervan genoten. We liggen als derde schip in de baai, eigenlijk een stukje verder in de voorlaatste baai. Veel cruisereizigers gaan op ochtend excursie om Kotor te verkennen, inclusief bij Regent. Dit zijn bijvoorbeeld een stadstour, een kabelbaan tochtje de berg op, of een foto-tour. Wil je wat exclusievers zoals lunchen bij locals, dan zijn dit de excursies waarvoor je extra voor betaalt. Onze scheepseigen tenders, en een enkele lokale boot, brengen gasten naar het oude centrum.

Ondertussen genieten we van de roomservice op ons balkon, dat ober Bobby voor ons op een wit tafelkleed neerzet. Wij gebruiken daarna de ochtend om op ons gemakje het schip te verkennen, en na de lunch, gaan we richting de stad. We hoeven ons niet te haasten, want pas laat vanavond vertrekken we weer uit Kotor. Heerlijk om in de middag en namiddag in het stadje rond te lopen, wanneer het iets minder warm is.

Diners

De eerste avond aan boord is altijd wat onwennig, want, waar kan je dineren? We kregen al snel twee opties aangereikt; Sette Mari (in het buffetrestaurant) en hoofdrestaurant Compass Rose. Bij beiden kan je zonder reservering binnenlopen. Wij kozen voor het Italiaanse restaurant Sette Mari en konden vrijwel direct plaatsnemen in het restaurant. Deze biedt een a la carte menu aan, met de mogelijkheid om bij het saladebuffet en het dessert buffet je eigen keuzes te maken. Een zeer leuke combinatie!

Op de Kotor avond hadden we een reservering voor Chartreuse, het Franse fine-dining restaurant, overigens inclusief bij Regent. Een verfijnd menu werd ons gepresenteerd op de kaart, waarvan het moeilijk kiezen was. Uiteindelijk koos ik als voorgerecht de escargots in een jasje. Hoofdgerecht was de verrukkelijke tong. Het nagerecht was moeilijk kiezen dus een extra nagerecht mocht 🙂 waaronder een crème brûlée met een blaadje eetbaar goud.

Lees snel nog meer over de Seven Seas Grandeur:

Wil je ook op een ultraluxe all-inclusive cruise van Regent Seven Seas Cruises?

Bekijk de mogelijkheden en boek bij:

CruiseOnline Cruisereizen Captain Cruise

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel?
Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: shop de mooiste koffers bij Duifhuizen, Bol.com, Coolblue of zoek een leuk cadeautje uit in onze eigen webwinkel. Kijk zeker ook even op onze contactpagina voor andere ondersteuningsmogelijkheden.

Alvast hartelijk dank voor je steun! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)