Cruisedivisie MSC Group maakt gebruik van smart containers voor levering verse voedselwaren
MSC Cruises en Explora Journeys zijn een samenwerking aangegaan met zusterbedrijf MSC, de wereldleider in containervervoer, om smart containers te gebruiken om te garanderen dat de meest verse producten aan boord van de schepen van de rederij worden geladen na levering vanuit een pakhuis.
Elke smart container is uitgerust met op internet aangesloten apparaten om gegevens te verzamelen zoals positie, temperatuur en vochtigheid, en wordt 24 uur per dag op afstand bewaakt vanuit een centraal klantenservicecentrum in Antwerpen, België.
Een probleem tijdens het transport van goederen over de weg of over zee leidt tot een waarschuwing aan de leverancier, die vervolgens onderweg kan worden opgelost om ervoor te zorgen dat voedingsmiddelen die voor hun versheid afhankelijk zijn van de exacte omgeving, kunnen worden geleverd zonder dat er een dure vervanger moet worden gestuurd.
De smart containers zijn vooral nuttig voor gekoelde en diepgevroren goederen zoals vlees, zeevruchten en zuivelproducten.
MSC Cruises en Explora Journeys kopen allebei het grootste deel van hun voedsel lokaal in – zo’n 96 procent – maar als een product niet lokaal beschikbaar is, worden de goederen naar de schepen gebracht vanuit een reeks magazijnen over de hele wereld.
MSC Cruises gebruikte vorig jaar smart containers vanuit het Noord-Italiaanse pakhuis in Genua en zag een betere kwaliteitsgarantie dan in 2022, toen de rederij traditionele middelen gebruikte om voedsel over de weg en over zee te vervoeren.
De schaal van de totale voedselleveringsoperatie is aanzienlijk. Elk jaar wordt de vloot van 22 schepen van MSC Cruises bevoorraad met 5.500 verschillende voedingsmiddelen en dranken, waaronder 32 miljoen eieren, 6 miljoen liter melk, 170.000 oesters, 2 miljoen tomaten, 900.000 kg appels en 800.000 kg citroenen.
Elk van de 22 schepen van MSC Cruises vervoert gemiddeld 22.500 kg vers fruit, 20.000 kg verse groenten en 5.400 kg vis tijdens een reis van 7 nachten.
Paolo Raia, Managing Director van MSC Procurement & Logistics: “Het gebruik van slimme containers heeft een aanzienlijke positieve invloed op de aanvoer van voedsel, vooral in markten waar het een uitdaging is om alle producten lokaal te kopen. Voor onze schepen in het Midden-Oosten is de lokale productie bijvoorbeeld beperkt en voor sommige goederen kan het enkele weken duren om van het magazijn naar het schip te reizen.
“Een ander groot voordeel van slimme containers is dat we de vochtigheid en temperatuur van de vervoerde goederen voortdurend in real time kunnen controleren en de parameters tijdens het vervoer indien nodig kunnen wijzigen, om met het volste vertrouwen het meest verse en beste voedsel voor onze gasten te leveren.”
Goed idee van MSC met deze smart containers, maar krijgt dit ook navolging bij andere rederijen. Dat het best lekker eten is aan boord van een MSC cruiseschip ervoer ik recent nog aan boord van de MSC Euribia op 2 april in Rotterdam, het weer buiten was kl.ten, maar het eten pico bello !